Začátky

   Archivní záznam původního článku ze stránek Bixpost, kterým "Bix" objevil přestavníky využívající tvarovou paměť pro české modeláře:

(není to úplně původní znění, v průběhu let jsem do textu párkrát lehce sáhl...)

SPOLEHLIVÉ PŘESTAVNÍKY VÝHYBEK A NÁVĚSTIDEL SNADNO A LEVNĚ

Žádná spálená relé, žádné zadrhávání, žádné složité systémy táhel, realisticky pomalý pohyb, jednoduché a mnohostranné použití, 10 přestavníků v ceně jednoho !

To jsem se jednou vydal na nákupy hodinku vlakem do obchodu s modelovou železnicí. Přišel totiž čas koupit nějaké zařízení k ovládání výhybek. Prodejce mi nabídl vynikající věc - motorické přestavníky, pro profilové výhybky jako ulité. No ty se mi líbily. Ale jen do chvíle, než za jeden prodejce žádal rovnou pětistovku. Můj mozeček začal kalkulovat - pětistovku za dvoumilimetrový posun jazyků jedné výhybky? Pětistovku za každou výhybku? Kolik jich potřebuji? Na to vůbec nemám. Odešel jsem s prázdnou. Měl jsem chuť se na stavbu kolejiště vykašlat. Pak jsem našel jeden článek stažený z internetu, který pojednával o nějakých chytrých drátcích.

   Tato možnost, zdá se, je ve zdejších krajích neprobádaná, i když se nejedná o žádnou novinku - Brawa představila mechanická návěstidla s tímto řešením už v r. 1990. Jde o tzv. "Memory Wire", čili drátek s pamětí. A "Pro Rail Wire" je speciální paměťový drátek pro použití v železničním modelářství.

Mechanické vlastnosti:

   Z fyziky určitě víme, že kovové předměty teplem dilatují - roztahují se. Paměťové drátky, včetně "Pro Rail Wire", provádějí pravý opak - teplem u nich dochází ke kontrakci, čili zkrácení délky.“Pro Rail Wire" má kontrakci cca 1 mm na 3 cm délky drátku - přesněji 3,5%. Tzn. konkrétně u výhybek TT urazí jazyk výhybky k opornici 2.3 mm, potřebujete minimálně 66mm drátku + cca 20 mm na uchycení. Jeho průměr činí 120 µm (0.120 mm). Je vyroben z  nikl-titanu, ale obsahuje  také určité procento mědi, která zlepšuje mechanické vlastnosti. Vydrží zatížení 185 MPa neboli 2 N (přibližně 200 g) Nabízí  tzv. "dvoucestnou paměť". To znamená, že jeho dvě různé délky - v chladném a zahřátém stavu zůstávají nezměněny po celou dobu životnosti drátku, dokonce po několika stovkách tisíců cyklů (vydrží to nějaký motorický přestavník bez závady?). Pokud drátkem prochází proud, jsou jazyky taženy na jednu stranu, pokud ne, pružinka je táhne na druhou. Vzhledem k tomu, že zahřívání a chladnutí drátku a s tím spojené změny jeho délky probíhají plynule v době asi 2 sekund, je také rychlost přestavení výměny či návěstidla realisticky pomalá. Navíc v návodu, který pan Le Plat přikládá, najdete schéma obvodu, který dokáže tuto dobu libovolně prodloužit (což třeba takové stahování ručních závor?).


Tak tahle to funguje - průchod proudu = zahřátí a stažení drátku

Elektrické vlastnosti:

   Doporučené napájení je 3V / 200 mA (stačí na standardní napájení dát předřadný odpor, nebo použít obvod se stabilizátorem), je mu jedno, jestli stejnosměrné či střídavé napětí. Toto zatížení vydrží drátek neomezeně dlouho. Při déletrvajícím napětí více než 3 V dochází ke ztrátě žádaných vlastností drátku.

Aplikace:

   "Pro Rail Wire" má mnohostranné využití v našem hobby, od přestavování vyhýbek, ovládání mechanických návěstidel, závor, po  stahování pantografů a otevírání dveří či ovládání spřáhel, vždy při realistické rychlosti, jak bylo uvedeno výše. Český šikula jistě najde mnohem širší možnosti uplatnění.

Kontakt:

   S panem Jacquesem Le Platem jsem komunikoval prostřednictvím e-mailu, vždy korektně a promptně odpověděl.Zde je překlad části jeho odpovědi na dotaz ohledně možnosti zaslání do ČR (podle všeho k nám drátek nikdo nedováží, ono se asi víc vydělá na motorických přestavnících):
   Zásilku lze zaslat samozřejmě do všech zemí světa, cena balení je pak navýšena o cenu daného poštovného. Pro začátek je vhodné vyzkoušet Trial Kit, obsahující 1,2 m drátku, pružinky, nýtky, teflonovou bužírku, měděná očka.
    
   
Cena:

jedno balení Pro-Train Wire Trial Kitu 19,80 EUR
poštovné a balné do ČR  1,90 EUR
Celkem: 21,70 EUR

    Možnosti platby:

a/ Nejlehčí a nejlevnější cesta je prostřednictvím mezinárodní VISA či MasterCard platební karty. Stačí zaslat data - číslo karty a pod. , nejlépe faxem popř. mailem, kde ale bude třeba asi 3 emailů z bezpečnostních důvodů. Balíček bude poslán následující pracovní den.

b/ Další možnost - International Post Order  - Mezinárodní poštovní platební příkaz na Belgian Postbank v Bruselu, ale tímto se celková cena zvýší o 4 EUR, tedy na 25,70 EUR.

c/ Úplně nejjednodušší je koupit si drátek zde v ČR - stačí se podívat do ceníku a uvidíte, že nabídka není vůbec špatná.

Kontakt na výrobce:

Jacques Le Plat
Pro Rail International
4a, rue du Pont-de-Bois
B-1490 Court-Saint-Etienne (Belgium)

Další informace, e-mail a objednávací formulář na webu výrobce, kam se určitě podívejte:-
http://users.skynet.be/pro-rail/ukindex.htm
http://users.skynet.be/pro-rail/ukcafam0.htm

Vlastní zkušenosti:

   Drátek jsem si objednal a zaplatil prostřednictvím 25 euro v doporučeném dopisu. Kupodivu výsledek byl velmi uspokojivý - po 6 (!) pracovních dnech od odeslání jsem obdržel z Belgie obálku s 1,5 m drátku a příslušenstvím (pan Le Plat mi přidal drátku, jelikož jsem přeplatil - kovová eura bych si přece jen v dopise posílat netroufl). Dostavilo se překvapení - tenhle vlasově tenký drátek, že by něco dokázal? Ale postavil jsem první prototyp a hle - ono to funguje! Teď už  mám vyzkoušeno několik variant povrchové i podpovrchové (opravdu nenápadné) montáže a jsem spokojen jak spolehlivostí, tak i ekonomickými proporcemi - jeden přestavník vyjde tak asi na 50 Kč, tedy za cenu jednoho motorického mám nejméně deset funkčně srovnatelných. Jeden přestavník jsem zbastlil asi za půl hodiny. Co se týče délky drátku, je lepší ji trošku předimenzovat. Jistou nevýhodou je v jedné poloze stálý odběr proudu, ale když si naplánujete polohy výměn tak, aby vzhledem k provozu byly pokud možno co nejdelší dobu "na pružince", nakonec vám to nevychází tak zle. Pravda, problém by nastal v případě vybavení velkého nádraží Memory Wire přestavníky. Jinou možností je T-element navržený kolegou Eugenem Takácsem. Pružinka svou nestabilitou zajišťuje dvě krajní polohy, potřebujete však dva drátky, jeden z každé strany, na překlopení "téčka". V tomto případě stačí na každé přestavení výměny ca 2 sec napájení, zvětší se ale spotřeba drátku, navíc je přestavení pomalé jen ve fázi,než drátek přetáhne téčko přes tah pružinky, další fáze přestavení už je mžiková.Při krajní jednoduchosti a čistotě řešení předpokládejme u zařízení s "Pro Rail Wire" spolehlivý provoz. Ostatně, na mém kolejišti funguje na výhybkách mnohem spolehlivěji - v podstatě 100 % - než v porovnání s klasickým BTTB přestavníkem. 

.
Náčrt přestavníku s realistickou rychlostí. V jedné krajní poloze nutné stálé napájení.


Schema přestavníku s nestabilním T-elementem. Výhoda - není nutné stálé napájení ani v jedné krajní poloze. Nevýhoda - ve druhé fázi překlopení účinkuje mžikově - pohyb není úplně realistický. také spotřeba drátku je více než 2x větší.

 

Shrnutí:

   Své zkušenosti s drátkem shrnu do seznamu pro a proti:
+ Velmi nízká cena jednoho přestavníku (zřejmě pro mnoho z nás silný motiv)
+  Snadná stavba, nepočítaje drátek samotný, všechny ostatní komponenty jsou lehce dostupné
+  Realistická funkce
+  Bez problémů lze přizpůsobit specifické aplikaci či prostorovým podmínkám
+  Konstrukce je při své jednoduchosti pracuje velmi spolehlivě
+  Drátek je díky titanovému podílu poměrně dost odolný a celá konstrukce je lehce opravitelná
+  Přestavník s drátkem je možno montovat podpovrchově, nicméně i při povrchové montáži je těžko postřehnutelný
-   Za jistých okolností nutný stálý odběr proudu (0,2 mA) - dá se obejít vhodným naplánováním zhlaví - viz. výše

 

 Příspěvek napsal Jura se souhlasem původního autora, jehož texty a doprovodné obrázky jsou použity. Drobné úpravy reagující na zahájení prodeje drátku v ČR provedl Petr Litomyský.

V současné době se již drátek dováží do ČR. Uvažuji o tom, že by se vyráběly a prodávaly i některé další díly pro usnadnění stavby přestavníků, ale zatím není žádné konkrétní řešení ani na papíře. Máte-li nějaké nápady, určitě se ozvěte, dáme něco do kupy! 

 

 

Home ] Zkušenosti ] Ceník Memwire ] Přestavník ] [ Začátky ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.