Kontejnery

 

 

Kontejnery

Kontejnery potkáváme běžně na dráze i na silnici. Mašinkáři je většinou přehlížejí, ale už si stačili všimnout, že jsou různobarevné a že se dělí na krátké a dlouhé. Všímavější dokonce zaregistrovali, že bývají i různě vysoké. Zvídavější tuší, že je to ještě daleko složitější, ale možností jak se dozvědět více není mnoho. Tak jsem se rozhodl shromáždit tu alespoň nejzákladnější informace, které se mi podaří zjistit. Je toho tady už docela dost, další zdokonalení se tedy chystají až v delším horizontu, ale upřesnění, fotografie i celé příspěvky dalších autorů jsou každopádně vítány. Aktuálně sháním nějaké fotografie kontejneru Uk32 (Česká Lípa), fotografie starých kontejnerů Imados by udělaly radost ještě větší, pěkný traťový záběr kontejnerového vlaku by stránky zatraktivnil - máte-li co nabídnout, ozvěte se (přibližně v duchu zásad publikovaných na stránce "výzva").

Krátký příspěvek o počátcích kontejnerů je níže, odkazy na ostatní zpracovaná témata jsou zde v tabulce.

obecně: ve světě: u nás: modely:
rozměry na moři historie velikost N
nápisy vozy v Evropě (výhled) překladiště (připravuje se) de Luxe innovations (N)
označování vozy v USA (výhled) zatím alespoň: Praha Žižkov velikost TT (výhled)
ISO kódy   vozy ČSD velikost Z (výhled)
    vybrané kontejnery  
zde může mít reklamu (odkaz) někdo, kdo prodává skutečné kontejnery, nové nebo ojeté

zdarma, resp. za drobnou protislužbu

Počátky kontejnerů

Různé kontejnerové systémy se ve světě objevovaly již před druhou světovou válkou. Nás ale zajímá, kdy a kde se objevily první kontejnery, které odpovídají požadavkům později zveřejněným v normě ISO1.

Jisté je, že tyto kontejnery mají původ v Severní Americe, ale čas a místo prvního použití se v literatuře různí. Vybral jsem jednu poměrně věrohodně vyhlížející variantu: Jako první snad použila takové kontejnery společnost Sea Land, když zjistila, že doprava zboží mezi východním a západním pobřežím USA po moři, oklikou přes Panamský průplav by mohla být levnější, nežli přímou cestou po souši. Podmínkou úspěchu ovšem bylo, že zboží bude uzavřeno v normalizované skříni, která musí být snadno manipulovatelná, stohovatelná a schopná přepravy lodí i po silnici. Tak (nebo nějak podobně) se v šedesátých letech 20. století zrodil kontejner, takový jak ho známe.

Do Evropy připluly první kontejnery v roce 1966 a koncem šedesátých let se údajně začaly objevovat i u nás.


Dvacetistopé kontejnery složené na překladišti Metrans. Praha Uhříněves - vlečka Metrans, 8.12.2004.

Kontejnery se dělí podle vnějších rozměrů a také podle provedení. Máme kontejnery běžné - bez zvláštní výbavy, ale jsou také kontejnery chladící, kotlové, otevřené (kryté plachtou) a různé další. Téma celosvětově normalizovaných bedniček není až tak fádní, jak na první pohled vypadá.


Čtyřicetistopé kontejnery složené na překladišti Metrans. Praha Uhříněves - vlečka Metrans, 8.12.2004. V popředí třípodvozkové kloubové vozy řad Sggrs SNCB (typ 6413DO - vlevo) a Sggrss ČD (vpravo).

stohování kontejnerů

Mezinárodní  kontejnery jsou v plně zatíženém stavu stohovatelné do šesti vrstev. V dokumentaci některých účelových kontejnerů ale najdeme číslo čtyři. Mají omezenou stohovatelnost a nemohou do volného mezinárodního oběhu.


Praha Uhříněves - vlečka Metrans, 8.12.2004. V popředí dvounápravové vozy řady Lgs DB.


Dva čtyřicetistopé kontejnery P&O kryté plachtou na dvoudílném voze Sggmrs 495 3 282 AAE na hlavním nádraží v Kutné Hoře, 19.5.2005.

nahoru
Vozidla ČSD
Pao
Třebovice
Hrabovka
Podbrezová
O pražcích a tak
Zarážedlo
Samočinná spřáhla
Kontejnery
RoadRailer
Shay
Americké dráhy
Lokomotivy USA
Vozy USA
Superliner
Bez dráhy

Rozměry
Nápisy
Označování
ISO kódy
Kontejnery u nás
Vozy ČSD
Kontejnery CS
Žižkov
Harwich

 

 

Home ] Vozidla ČSD ] Pao ] Třebovice ] Hrabovka ] Podbrezová ] O pražcích a tak ] Zarážedlo ] Samočinná spřáhla ] [ Kontejnery ] RoadRailer ] Shay ] Americké dráhy ] Lokomotivy USA ] Vozy USA ] Superliner ] Bez dráhy ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.