Vozy ČSD

 

 

Kontejnerové vozy ČSD

Kontejnery se zpočátku dopravovaly na běžných nízkostěnných vozech řad Kbkks (Nsk) a Res (Na - Nas) a v případě jejich nedostatku na dalších použitelných vozech. Od počátku sedmdesátých let ale ČSD měly také speciální kontejnerové vozy. Velice stručnému představení vývoje těchto vozů je věnována tato stránka. Jsou zde uvedeny jen vozy s výbavou pro uložení kontejnerů (trny atd.), které dosáhly většího rozšíření. Nenajdete zde tedy univerzální plošinové vozy, ani neúspěšné prototypy a kuriozity.

přehled:

vozy

interval UIC

správa

sk.

typ

dpn

><

v

poznámka

Sgs (Pasy)

454 0 - 454 1

ČSD

11

 

20.04

14.6

 1240

dvě výrazně odlišná provedení rámu

Sgjs (Kas)

453 6

ČSD

69

1423

21.84

15.8

 

Györ, odpružené čelníky

Sgnss

457 5

ČD

55 539.8

19.64

14.2

1155

Studénka

Sggrss

496 0

ČD

55 576.0

26.39

2 x 10.425

 

dvoučlánková jednotka, Poprad pro Metrans

Sggmrss

496 1

CZ-ČD

54 578.0

29.59

2 x 12.025

1155

dvoučlánková jednotka, Lostr

Sgs (Pasy)

Tyto vozy 11.sk. jsou odvozeny od plošinových vozů řady Res (Nas). Vyskytují se ve dvou výrazně odlišných provedeních. Starší vozy mají "barokní rám", podobný jako vozy Res (Nas) 10.sk., novější mají rám jako vozy Res (Nas) 11.sk. Hranice mezi oběma provedeními je někde mezi čísly 0570-0650. Jsou to naše jediné kontejnerové vozy s dřevěnou podlahou a lze je tedy používat universálněji než ostatní. Některým vozům byla podlaha údajně v průběhu roku 2005 odebrána.


Vůz Sgs 454 0 538 ČD s "barokním rámem" v Kolíně 16.10.2003.


Vůz Sgs 454 0 647 ČD s novějším tvarem rámu v Praze Libni 28.4.2003.

Sgjs (Kas)

Vozy byly vyrobeny v 70. letech Maďarskou vagónkou a strojírnou Györ. Tyto vozy mají odpružený čelník, na jehož významnou moc se v té době věřilo. Ve škole nám říkali, že kontejnerové vozy musí mít toto dodatečné vypružení, protože kontejner je na voze uložen příliš tuze a je třeba předejít vzniku rázů. Jenomže vozová skříň každého zavřeného vozu je uložena ještě tuzeji... takže... asi nám to špatně vysvětlili. Spíše si myslím, že je to vynález, který k nám zprostředkovaně došel z Ameriky (obdoba tamních "cushioned underframes") a od jehož používání jsme později upustili. Nové vozy už nic takového nemají (ale mezitím byly také zdokonaleny nárazníky, že).


Vůz maďarské výroby Sgjs 453 6 038 ČD v Kolíně 16.10.2003.

Sgnss

Po mnoha letech konečně nové moderní vozy přišly až po rozdělení ČSD. Vyráběly se ve Studénce (asi od roku 1995) až do zániku výroby v této vagónce.


Sgnss 457 5 074 ČD před halou DZS v Cerhenicích 4.5.1999.

Sggrss

První článkové kontejnerové vozy registrované u ČD. S velkým zpožděním k nám dorazila tato novinka v roce 2004. Od počátku toho roku je dodával Poprad pro Metrans. V následujících letech budou pravděpodobně vyrobeny další série.


Vůz Metransu Sggrss 496 0 113 ČD v Berlíně na výstavišti 22.9.2004.

Sggmrss

Další článkové vozy koupily České dráhy. Padesátikusovou sérii vyrobil Lostr v roce 2005. Jsou delší než vozy Metransu, umožňují přepravovat i pětačtyřicetistopé kontejnery. (Skoro to vypadá, že Metrans koupil vozy na to, co aktuálně potřebuje vozit, kdežto státní dráha opět buduje světlé zítřky, ale až budoucnost ukáže, kdo se s nákupem trefil lépe.) I v tomto případě lze očekávat, že v následujících letech přibudou další série.


Vůz Sggmrss 4961 019 CZ-ČD na hlavním nádraží v Nymburce 13.2.2006 (za ním stojí prototyp 4961 000).

Rozvoj kontejnerové dopravy tímto zcela jistě nekončí a můžeme se tedy do budoucna těšit na další nové vozy.

nahoru
Rozměry
Nápisy
Označování
ISO kódy
Kontejnery u nás
Vozy ČSD
Kontejnery CS
Žižkov
Harwich

 

 

Home ] Rozměry ] Nápisy ] Označování ] ISO kódy ] Kontejnery u nás ] [ Vozy ČSD ] Kontejnery CS ] Žižkov ] Harwich ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.