F59PHI

 

 

Motorová lokomotiva EMD F59PHI

Elegantní motorová lokomotiva typu F59PHI je určena především pro příměstskou osobní dopravu. Obvykle stojí v čele krátké soupravy osobních vozů (velmi často se jedná o patrové vozy Bombardier). Svůj trakční i brzdový výkon potřebuje hlavně pro rychlé rozjezdy a brzdění, které šetří jízdní dobu těchto často zastavujících vlaků.

Lokomotiva má výkon 2240 kW (podle jiných pramenů 2385 kW) a vyrábí se od roku 1994. Spalovací motor typu 12-710G3B-EC pohání trakční alternátor AR15/CA6, čtyři trakční motory jsou typu D87BTR. Maximální rychlost je 177 km/h.

F59PHI ve výrobě nahradila svoji úspěšnou předchůdkyni F59PH. Vzhledově jsou oba typy tak odlišné, jak jen si lze v Americe představit. F59PH je klasická hranatá kapotová lokomotiva, na první pohled těžko odlišitelná od ostatních amerických (většinou nákladních) lokomotiv. Naproti tomu F59PHI je skříňová lokomotiva s jedním aerodynamicky tvarovaným čelem (ze sklolaminátu) a její skříň je výrazným designérským počinem. Její moderně líbivý vzhled v kombinaci s výraznými barevnými nátěry přitahuje oči a objektivy železničních příznivců. Písmeno I, kterým se liší typová označení obou lokomotiv je označením pro "izolovanou kabinu". Nová kabina je jako celek uložena na pryžových silentblocích, čímž se výrazně snižuje přenos vibrací z lokomotivní skříně do kabiny. Kabina má také zvýšenou deformační odolnost a dokonalejší ventilaci. To vše přispívá ke zlepšení pracovních podmínek strojvedoucího. Technicky se ale oba typy lokomotiv až tak moc neliší.

První lokomotivy F59PHI odebral státní Amtrak California (Caltrans) a její podoba proto bývá označována jako "kalifornský styl". Později se lokomotiva rozšířila k dalším dopravcům a vozí příměstské vlaky na neelektrizovaných tratích v okolí řady velkých měst Severní Ameriky (Montreal, Los Angeles, Seattle, Vancouver atd.) v režii a barvách místních dopravců. V některých případech se jedná o aglomerace několika velkých měst, já uvádím vždy jen jedno - to nejznámější. Přehled dodávek lokomotiv je patrný z tabulky:

provozovatel lokomotivy poznámka
název kód město označení počet  
Caltrans   Oakland 2001-2015 15  
Metrolink   Los Angeles 874-881, 884-887 12  
BC Transit   Vancouver 901-905 5  
Philip Morris PMOX - 0001-0002 2 později Metrolink 882 a 883
Amtrak West     450-470 21  
North Carolina     1755, 1797 2  
Sound Transit   Seattle 901-911 11  
AMT - Montreal   Montreal 1320-1330 11  
Coaster   San Diego 3000-3001 2  
Trinity Rail TRE Dallas 569-570 2  
           
celkem       83  

Dvě lokomotivy vyrobené v roce 1995 nebyly původně určeny pro příměstskou dopravu, objednal je Philip Morris pro svůj vlak Marlboro Unlimited. Měl to být luxusní vlak pro okružní jízdy po USA, kterých se měli účastnit výherci zákaznických soutěží firmy. Z celého projektu ale nakonec sešlo a lokomotivy získal Metrolink a zařadil je do provozu s čísly 882 a 883.

O dodávce 7 lokomotiv uvažovala také Via Rail Canada, ale nakonec nebyly objednány. Via Rail Canada dala přednost lokomotivám Genesis od GE.

Poslední lokomotivy F59PHI byly vyrobeny v roce 2001 a EMD tento typ přestala nabízet, přestože nevyvinula novější typ osobní lokomotivy. Je to z toho důvodu, že došlo ke změně předpisů ohledně emisí a také pevnostních požadavků. Lokomotivu sice bylo možné upravit tak, aby novým požadavkům vyhověla, ale EMD do těchto změn nechtěla investovat, dokud nepřijde poptávka na větší výrobní sérii. Mezitím firma MotiwePower Industries vyvinula lokomotivu MP36, která mezeru na trhu zaplnila a stala se faktickým nástupcem typu F59PHI. Lokomotiva č. 570 Trinity Rail tak zůstala poslední vyrobenou lokomotivou F59PHI.

Model lokomotivy ve velikosti N vyrábí Athearn.

nahoru
F59PHI
SD50 a SD50F
SD70 a SD75
SD70MAC
SD70ACe
export

 

 

Home ] [ F59PHI ] SD50 a SD50F ] SD70 a SD75 ] SD70MAC ] SD70ACe ] export ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.