|
Motorové lokomotivy EMD SD70MACSD70MAC je varianta lokomotivy typu SD70(M) se střídavým přenosem výkonu (SD70 má smíšený přenos výkonu). 1104 vyrobených lokomotiv řadí typ SD70MAC mezi úspěšné soudobé traťové lokomotivy Severní Ameriky (konkurenční GE AC4400CW byla úspěšnější). popis Šestinápravová motorová lokomotiva měří 22555 mm přes spřáhla a váží 188.25 t. Šířka lokomotivy přes madla je 3143 mm, nejvýše umístěnou částí je ventilátor, který je 4772 mm nad TK. Tažná síla při rozjezdu činí 781 kN, trvalá tažná síla 610 kN (při rychlosti 15 km/h). Brzdná síla EDB je až 360.5 kN. Lokomotivy SD70MAC pohání dvoudobý vznětový motor 16-710G3C-ES o výkonu 2980 kW (4000 k), který pohání hlavní střídavý generátor (snad typu AR20 ?). Trakční motory jsou střídavé, asynchronní. Plně vyzbrojená lokomotiva si s sebou veze 18.5 kubíku nafty (15100 kg) v palivové nádrži, 1650 l zásob oleje a 1045 l upravené vody v chladícím okruhu. Lokomotivy SD70MAC se vyrábějí pouze v provedení s moderní severoamerickou kabinou (narozdíl od SD70(M/I), kde bylo vyrobeno více variant). výroba Ověřovací série sedmi lokomotiv SD70MAC byla vyrobena v roce 1993, rok po prototypech SD70M. Zpočátku se zdálo, že se SD70MAC s modernějším, střídavým přenosem výkonu, budou prodávat více než SD70M. Dráhy však stále ještě dávaly přednost levnějším lokomotivám se smíšeným přenosem výkonu a navíc, pokud už nakupovaly střídavé lokomotivy, tak upřednostňovaly konkurenční výrobky GE. Přesto bylo během jedenácti let vyrobeno 1104 lokomotiv. Na konci roku 2004 ukončily výrobu SD70MAC nové emisní limity EPA. Přímým následníkem je nová lokomotiva SD70ACe. Konečná montáž většiny lokomotiv byla provedena v lokomotivce EMD v kanadském Londýně (Ontario). Některé lokomotivy BNSF se kompletovaly v podniku Super Steel Schenectady, všechny lokomotivy TFM a jedna série pro BNSF se montovaly v Mexiku. provoz Lokomotivy jsou nasazovány především na rychlé nákladní vlaky, vlaky kombinované dopravy a dále všude tam, kde je potřeba vysoký výkon. Přehled vyrobených lokomotiv:Uvedeny by měly být všechny vyrobené lokomotivy. Existující dráhy jsou psány modře, dráhy zaniklé (pohlcené nebo sloučené) černě.
Model lokomotivy SD70MAC ve velikosti N vyrábí Kato. |
|
|