|
Motorové lokomotivy GE ES44ACGEVO Lokomotivy ES44AC a ES44DC jsou odpovědí firmy General Electric na nové emisní limity EPA (více o těchto limitech, které mj. předpokládají snížení emisí kysličníků dusíku o dvě třetiny najdete na stránce o lokomotivách EMD SD70ACe). Oba nové typy zakládají novou “evoluční” typovou řadu (GE Evolution Series, zkráceně GEVO). Tato stránka je věnována především popisu lokomotiv ES44AC, něco málo o ES44DC je uvedeno samostatně.. technické údaje Lokomotivy měří 21133 mm přes čelníky, 22300 mm přes středy hlav spřáhel, celkový rozvor je 18110 mm, rozvor podvozku 2007 mm. Střecha kabiny má výšku 4705 mm nad TK (některé části jako výfuk, houkačky apod. vystupují nad střechu). Šířka lokomotivy je 3023 mm (je to šířka rámu a kabiny, některé díly jako madla, sluneční stříšky apod. ji přesahují). Velice pěkný výkres lokomotivy publikoval časopis Model Railroader v listopadu 2004. nový motor Pro splnění přísnějších limitů vyvinula GE úplně nový naftový motor. Vývoj nového motoru trval šest let a spolkl více než 200 miliónů dolarů. Na jeho konci je dvanáctiválcový motor, který má výkon 3280 kW (4400 koní - tedy stejně jako předcházející šestnáctiválec), vydává přitom méně exhalací a má menší spotřebu paliva. GE slibuje, že nový motor bude také méně náročný na údržbu, k čemuž by měl významnou měrou přispět právě nižší počet válců. vzhledové odlišnosti oproti starším typům Nové lokomotivy jsou rozměrově a vzhledově skoro stejné, jako GE AC4400CW a pozorovatel je může snadno zaměnit. Nejnápadnějším rozdílem jsou mohutnější křídla chladícího bloku na konci dlouhého představku. Chladící blok nových lokomotiv je asi o čtvrtinu delší a je také o něco širší. Jeho přední třetina (blíže kabině) obsahuje nové výměníky tepla a má střechu z větší části vodorovnou, jen po stranách zkosenou, zbylé dvě třetiny vypadají standardně jako u předchozích lokomotiv GE (dvě mírně sešikmené plochy s hřebenem uprostřed šířky kapoty). výroba ES44AC V roce 2003 byly vyrobeny dva prototypy, jejichž zkoušky probíhaly většinou přímo v závodě GE v Erie. Na ně navázala ověřovací série, která byla nasazena do zkušebního provozu u společností UP a BNSF. Zajímavé je, že ani jedna z nich nepřijala typové označení výrobce, společnosti si lokomotivy pojmenovaly po svém, BNSF dokonce tak, že bude obtížné lokomotivy odlišovat od předchozího typu. Obě společnosti si pro rok 2005 objednaly sériové lokomotivy. Další lokomotivy si objednala Kanadská pacifická. Přehled vyrobených lokomotiv:
Kdo asi vyrobí první tovární model lokomotivy ES44AC ve velikosti N? |
|
|