ES44AC

 

 

Motorové lokomotivy GE ES44AC

GEVO

Lokomotivy ES44AC a ES44DC jsou odpovědí firmy General Electric na nové emisní limity EPA (více o těchto limitech, které mj. předpokládají snížení emisí kysličníků dusíku o dvě třetiny najdete na stránce o lokomotivách EMD SD70ACe). Oba nové typy zakládají novou “evoluční” typovou řadu (GE Evolution Series, zkráceně GEVO). Tato stránka je věnována především popisu lokomotiv ES44AC, něco málo o ES44DC je uvedeno samostatně..

technické údaje

Lokomotivy měří 21133 mm přes čelníky, 22300 mm přes středy hlav spřáhel, celkový rozvor je 18110 mm, rozvor podvozku 2007 mm. Střecha kabiny má výšku 4705 mm nad TK (některé části jako výfuk, houkačky apod. vystupují nad střechu). Šířka lokomotivy je 3023 mm (je to šířka rámu a kabiny, některé díly jako madla, sluneční stříšky apod. ji přesahují). Velice pěkný výkres lokomotivy publikoval časopis Model Railroader v listopadu 2004.

nový motor

Pro splnění přísnějších limitů vyvinula GE úplně nový naftový motor. Vývoj nového motoru trval šest let a spolkl více než 200 miliónů dolarů. Na jeho konci je dvanáctiválcový motor, který má výkon 3280 kW (4400 koní - tedy stejně jako předcházející šestnáctiválec), vydává přitom méně exhalací a má menší spotřebu paliva. GE slibuje, že nový motor bude také méně náročný na údržbu, k čemuž by měl významnou měrou přispět právě nižší počet válců.

vzhledové odlišnosti oproti starším typům

Nové lokomotivy jsou rozměrově a vzhledově skoro stejné, jako GE AC4400CW a pozorovatel je může snadno zaměnit. Nejnápadnějším rozdílem jsou mohutnější křídla chladícího bloku na konci dlouhého představku. Chladící blok nových lokomotiv je asi o čtvrtinu delší a je také o něco širší. Jeho přední třetina (blíže kabině) obsahuje nové výměníky tepla a má střechu z větší části vodorovnou, jen po stranách zkosenou, zbylé dvě třetiny vypadají standardně jako u předchozích lokomotiv GE (dvě mírně sešikmené plochy s hřebenem uprostřed šířky kapoty).

výroba ES44AC

V roce 2003 byly vyrobeny dva prototypy, jejichž zkoušky probíhaly většinou přímo v závodě GE v Erie. Na ně navázala ověřovací série, která byla nasazena do zkušebního provozu u společností UP a BNSF. Zajímavé je, že ani jedna z nich nepřijala typové označení výrobce, společnosti si lokomotivy pojmenovaly po svém, BNSF dokonce tak, že bude obtížné lokomotivy odlišovat od předchozího typu. Obě společnosti si pro rok 2005 objednaly sériové lokomotivy. Další lokomotivy si objednala Kanadská pacifická.

Přehled vyrobených lokomotiv:

dráha označení řada počet výroba poznámka
GE ?   2 2003 prototypy
Union Pacific 5695-5699 C45ACCTE 5 2004 ověřovací série
?   (200) 2005 objednáno
Burlington Northern Santa Fe 5718-5747 AC4400CW 30 2004 ověřovací série
?   (50) 2005 objednáno
Canadian Pacific 8700-8759   60 2005-2006 ve výrobě
BNSF Railway ?   200 2005-2007? objednáno

Kdo asi vyrobí první tovární model lokomotivy ES44AC ve velikosti N?

nahoru
Označování
BQ23-7
B30-7A
C30-7
P40 a P42
AC4400CW
ES44AC
ES44DC

 

 

Home ] Označování ] BQ23-7 ] B30-7A ] C30-7 ] P40 a P42 ] AC4400CW ] [ ES44AC ] ES44DC ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.