MP36

 

 

Motorová lokomotiva MP36

MP36 je motorová lokomotiva určená pro osobní příměstskou dopravu. Počínaje od 1. ledna 2002 vstoupily v platnost nové bezpečnostní předpisy FRA a APTA, které výrazně zvýšily požadavky na pevnost lokomotiv. Až dosud vyráběné osobní lokomotivy (EMD F59PHI a GE Genesis) tyto předpisy nesplňovaly. Oba dominantní výrobci se vzhledem k malé poptávce po takovýchto lokomotivách rozhodli vývoj nové osobní lokomotivy odložit do doby, kdy po nich bude větší poptávka a soustředili se zatím na svůj dominantní obor, šestinápravové lokomotivy nákladní. Pracovníci MotiwePower Industries se chopili příležitosti a uvolněnou niku obsadili vlastní, nově vyvinutou lokomotivou MP36.

MP36PH je čtyřnápravová skříňová lokomotiva, vpředu s jedním stanovištěm strojvedoucího v aerodynamicky tvarovaném čele. Vzadu je skříň zakončena natupo a je zde plošina. Lokomotiva měří 21336 mm přes středy hlav samočinných spřáhel, střecha kabiny je 4725 mm nad TK. Maximální celková hmotnost je 134 tun, plná nádrž obsahuje 9464 l nafty (velikost nádrže se může lišit podle požadavků odběratele), písečníky (dva vpředu a dva vzadu) pojmou dohromady téměř kubík písku. Průměr kol 1067 mm, lokomotiva má stejnosměrné trakční motory D87BTR, ale může být variantně osazena také motory GE.

Lokomotivu pohání dvoudobý naftový motor 16-645F3B, který dává výkon 2685 kW (3600 k). Motor řady 645 byl vybrán podle požadavků prvního velkého provozovatele těchto lokomotiv, kterým je Metra. Metra si vybrala motor 645F proto, že všechny její lokomotivy mají motory typové řady 645. Motor vyrábí General Electric, ale je to přepracovaná původní konstrukce EMD (přičemž EMD samo již tyto motory nevyrábí). Tak se na vzniku nových lokomotiv podílejí vlastně všechny tři soupeřící lokomotivky. Ještě zajímavější je, že klikové skříně pro motory, si GE nechává vyrábět v Polsku. Lokomotivy dodávané jednotlivým provozovatelům se liší v detailech podle požadavků zákazníků, významný rozdíl je především ve způsobu výroby elektřiny pro napájení soupravy (pro topení, klimatizaci atd.).

U provedení MP36PH-3S se odebírá energie z trakčního generátoru (přes statický měnič), takže při plném odběru cca 500 kW zbývá pro trakci jen okolo 2200 kW. U provedení MP36PH-3C se energie neodebírá z trakčního generátoru, ale vyrábí se zvláštním agregátem poháněným motorem Caterpillar, takže pro trakci zbývá trvale plný výkon 2685 kW (3600 k).

V průběhu roku 2002 si 27 lokomotiv v provedení MP36PH-3S objednala Metra (provozovatel příměstské dopravy v Chicagu) a 6 lokomotiv v provedení MP36PH-3C objednal Caltrain (obdobný podnik v San Franciscu). Objednávka Caltrainu navíc zahrnovala opci na dalších šest lokomotiv.

První lokomotiva určená pro Metru přijela na zkušební okruh u Puebla (Colorado) v říjnu 2002. Předpokládalo se, že bude zařazena do provozu v prvním čtvrtletí 2003. V polovině roku 2003 již první lokomotivy jezdily ve zkušebním provozu v Chicagu. Nasazení prvních strojů do provozu provázely různé problémy (software, dobíjení baterií apod.), to ale není u nového typu žádná vyjímka. Horší bylo, že lokomotivy jsou o 13.5 tuny těžší, než se předpokládalo. Z tohoto důvodu neměly přechodnost na některé tratě UP (ex C&NW) vedoucí v centru města přes málo únosné mosty. Po překonání dětských nemocí se z MP36 staly spolehlivé stroje a personál Metry je s nimi velice spokojen. Nahradily zde 15 lokomotiv typu EMD F40C z roku 1974. Zajímavostí z počátků provozu je nehoda ke které došlo 12.10.2003. Vlak vedený novými lokomotivami tehdy v Chicagu poměrně vážně vykolejil. Příčinou bylo patrně výrazné (šestinásobné) překročení rychlosti v úseku s pomalou jízdou. Dvě poškozené lokomotivy MP36 byly odeslány na opravu k výrobci.

Po nedlouhé pauze přišly objednávky na další lokomotivy, výroba se úspěšně rozbíhá a MP36 se patrně brzy stane symbolem příměstské dopravy v Severní Americe.

Přehled vyrobených lokomotiv:

typ provozovatel označení počet výroba poznámka
název místo
MP36PH-3S Metra Chicago 401-427 27 2002-2004  
MP36PH-3C Caltrain San Francisco 923-928 6 2003 opce na dalších 6 zatím nevyužita
MP36PH-3C New Mexico Rail Runner Nové Mexiko 101-105 5 2005  
MP36PH-3C West Coast Express Britská Kolumbie 906 1 2006 objednána
MP36PH-3C Utah Transit Authority Utah 1-11 11 2007 objednáno, opce na další kusy
MP36PH-3C GO Transit Toronto 600-626 27 2007-2008 objednáno, opce na dalších 26 ks
MP36PH-3C Metrolink Los Angeles 888-898 11 2007-2008 objednáno, opce na další kusy

 

nahoru

 

 

Home ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.