Další betonové pražce
stránka věnovaná méně obvyklým, většinou
zahraničním pražcům
Betonových pražců existuje ve světě nepřeberné
množství typů, obrázky několika zajímavých případů jsem soustředil zde. Na
obrázcích si můžete prohlédnout pražce širokorozchodné s měnitelným rozchodem,
pražce splítkové a pražce úzkorozchodné.
Betonové pražce vystavované v roce 2006 na výstavě Innotrans v Berlíně.
Nahoře je běžný normálněrozchodný pražec typu K1 pro Rakousko, uprostřed je
pražec AI99 pro Španělsko umožňující změnu rozchodu přešroubováním obou kolejnic
do jiné polohy (při zachování osy koleje), dole je pražec portugalské výroby pro
tříkolejnicovou splítku normálního a širokého rozchodu (na snímku vybavený
upevňovadly pouze pro široký rozchod). Berlín - výstaviště, 21.9.2006.
Pražec pro tříkolejnicovou splítku - detail místa pro uložení dvou kolejnic
vedle sebe. Rozdíl normálního a širokého iberského rozchodu je malý a tak jsou
tu poměrně stísněné poměry. Pro kombinaci normálního a ruského rozchodu, kde je
rozdíl ještě menší, by to nebylo možné vyrobit. Berlín - výstaviště, 21.9.2006.
úzkorozchodné pražce
Betonové pražce na maďarské lesní úzkorozchodné dráze ÁEV. Jednoduché pražce
pro upevnění s podkladnicemi - zatím bez podkladnic. (Csömödér-Páka 25.6.2005)
Betonové pražce stejného typu v koleji dráhy ÁEV (Csömödér-Páka 25.6.2005)
Betonové pražce na úzkorozchodné Mariazellské dráze (760 mm). Moderní pražce
pro bezpodkladnicové upevnění byly v
roce 1995 takto připravené k výměně za staré pražce dřevěné. Později se ale
myslím od jejich používání na této trati zase upustilo.