|
Opatření proti praskání pražcůDřevěné pražce jsou na koncích zajištěny proti vzniku a rozšiřování trhlin. Povinné je to u pražců vyrobených z listnatých dřevin, u jehličnatého dřeva to nutné není. Jde o to, aby se praskliny, uvolněné přeříznutím dřeva, nerozvíraly a nepostupovaly dále do pražce. Řešení tohoto problému se v průběhu historie železnic vyvíjelo. Vzhledem k dlouhé životnosti pražců se v současnosti setkáváme s různým provedením tohoto zajištění. Nejstarší řešení je celodřevěné a známé pod lidovým názvem "dřevěný šroub" (jak se tomu říká oficiálně netuším). Později se konce pražců zpevňovaly opásáním (ocelovou páskou), nebo zaražením kovového zpevňujícího prvku do čela pražce (případně se oba způsoby kombinovaly). Nejstarší ocelové výztuhy zatloukané do čel pražců měly tvar písmene S, později se přešlo k dokonalejším výztuhám v podobě mřížek s větším počtem výstupků, které jsou do čela pražce zaraženy. Obdélníkové mřížky (tzv. protištěpné destičky") jsou současným řešením, které se používá na nově dodávaných pražcích téměř výhradně.
|
|
|