Pražce a štěrk
Ukázky zaštěrkovaných kolejí jako inspirace pro modeláře
Fotografie ukazují svršek různého provedení a v různém stavu omšelosti.
Ukazují situace typické (včetně některých typických vad - viz blaťáky dole na
stránce) a také možná nějaké netypické. Mají inspirovat hlavně co do volby
barevnosti (ať už nových dílů nebo pro patinování), ale také ohledně zrnitosti
štěrku, míry zaštěrkování, pravidelnosti rozměrů (zařezávání konců dřevěných
pražců), zarůstání koleje plevelem atd. atd. V druhé řadě slouží také jako
stručný fotografický přehled u nás používaného železničního svršku.
dřevěné pražce
Beroun, traťová kolej ve zhlaví (pod nadjezdem) 25.8.2009
Libice nad Cidlinou, traťová kolej v kolínském zhlaví, 22.7.2009
Tato kolej není zaštěrkovaná až tak důkladně jako ta na předchozím snímku -
Vrbčany, traťová kolej lokálky v zastávce, 30.8.2009
betonové pražce
Betonové pražce lehčího typu - Beroun, vedlejší kolej ve zhlaví (pod
nadjezdem), 25.8.2009
Moderní pražce B91S v novém štěrku - Praha Kyje, po výměně svršku čerstvě
zprovozněná traťová kolej v zastávce, 8.7.2009
Betonové pražce dělené - ranžír v České Třebové, 26.9.2009
Dělené pražce na ŽZO Cerhenice v roce 1997. Tyto jsou méně zaštěrkované -
jde konec konců jen o kusou kolej u prohlídkového kanálu.
rozestavěné koleje
Čerstvě položená kolej u nástupiště, ještě bez štěrku, pražce B91S. Praha Libeň, 30.7.2009
V této dočasné koleji, kterou lokálka do Ledečka objížděla
staveniště nového mostu přes rozestavěný silniční obchvat Kolína, jsou betonové pražce
zasypané štěrkem tak, že nejsou vůbec vidět. Pravděpodobně je to tak
výhodné pro pohyb stavebních strojů. Fotografováno 22.7.2009 poblíž zastávky
Hluboký Důl.
ocelové pražce
Ocelové pražce ve stanici Tanvald. Tato kusá kolej vede k místu, kde se
vykládá uhlí. Fotografováno 17.7.2009.
Tanvald, 13.7.2009. Ocelové pražce v trati směrem na Kořenov, hned za
zhlavím (ještě před začátkem ozubnice). Většina pražců na snímku má úpravu pro
připevnění ozubnice (dva obdélníkové otvory uprostřed délky). Uprostřed snímku
je podporovaný styk.
blaťáky
Jak by kolej rozhodně vypadat neměla...
Blaťák pod výhybkou na ocelových pražcích. Rovensko pod Troskami, 16.7.2009
Blaťák ve stanici Letohrad, betonové pražce. Protože se zde pohybují
cestující, je prostor mezi kolejemi zasypán nad úroveň pražců drobným štěrkem.
Voda pumpovaná pražci ale drobný štěrk vymývá a tak nad konci pražců vystupuje
štěrk běžný - hrubý. Fotografováno 24.10.2009.