|
Modelová velikost H0n3měřítko 1:87, rozchod kolejí 10.5 mmI v Severní Americe jsou úzkorozchodky mezi modeláři v oblibě. Nejvíce rozšířený ale není ani jeden z obvyklých evropských rozchodů (H0m nebo H0e) ale rozchod H0n3 nacházející se na půl cesty mezi nimi. Příčina je jednoduchá - nejslavnější severoamerické úzkokolejky nebyly ani metrovky, ani sedmsetšedesátky, ale měly rozchod 914 mm. (Další informace najdete v souvislosti s eNkovou úzkorozchodkou Nm/Nn3).
Modelování úzkorozchodek H0n3I když je velikost H0n3 poměrně rozšířená, vyrábí se pro ni jen velice málo továrních modelů. Dlouhá léta tu byly jen některé díly (spřáhla, podvozky) od firmy Kadee a kdosi (Shinohara) vyráběl nějaké (spíše malosériové) kolejivo. První tovární model úzkorozchodného nákladního vozu, uvedla firma Micro-Trains až v dubnu 2006. Poté se do věci vložila úplně nová firma Blackstone Models a doplnila nabídku o špičkové parní lokomotivy a také o další nákladní vozy. Tovární výroba úzkorozchodek H0n3 se tak začala slibně rozvíjet. Zajímá vás velikost H0n3? Chtěli byste abych nabízel i výrobky Blackstone Models? Abych sehnal i příslušné koleje? Určitě mi napište, možná z toho něco bude. Spolupráce s Blackstone Models je víceméně domluvená a čeká se vlastně jen na vaše objednávky. Kolejivo je v jednání. Základním spřáhlem pro velikost H0n3 je Kadee 714, k němu jsou vhodné rozpojovače Kadee/MTL 308 (permanentní) nebo Kadee 708 (elektromagnetický). Z podstaty věci lze používat také spřáhla určená pro velikost N. Blackstone ModelsFirma Blackstone Models vznikla v roce 2004 jako oddělení firmy Soundtraxx. Soundtraxx od roku 1990 vyrábí zvuková zařízení pro modelovou železnici a jeho nová divize Blackstone Models byla založena s cílem vyrábět také hotové modely vozidel špičkové úrovně. Soundtraxx je pojmem a vůdčí silou oboru ozvučování lokomotiv, Blackstone Models má zaujmout stejnou pozici v modelování úzkorozchodek na rozchodu H0n3. Na počátku roku 2009 nabízí Blackstone Models parní lokomotivu K-27 (1´D1´ s tendrem, vnější rám) a tři nákladní vozy - zavřený, plošinový a dobytčák). Další výrobky mají následovat, připravuje se parní lokomotiva C-19, otevřený vůz, služební vůz a další typ vozu zavřeného. Vozy Micro-TrainsKdyž se před lety dělila původní firma Kadee, proběhlo to právě podle rozchodů. Vše do rozchodu 9 mm (nejmenší velikosti Z, N a Nm) přešlo na novou firmu Micro-Trains, vše od rozchodu 10.5 mm výše zůstalo pod značkou Kadee. Proto bylo překvapením, když firma Micro-Trains v roce 2005 oznámila svůj vstup do velikosti H0n3, ležící za hranicí, která obě značky až dosud dělila. Nejprve byl (ještě v roce 2005) uveden nákladní podvozek, posléze byl v dubnu 2006 zahájen prodej prvního nákladního vozu, kterým se stal chladící vůz dráhy Colorado & Southern. Druhý vůz a podvozek byly uvedeny v lednu 2007, další výrobky následují.
Úzkorozchodné podvozky Micro-TrainsNa rozdíl od podvozků Kadee nemají podvozky Micro-Trains funkční vypružení (přestože jsem to tady dříve psal - teprve poté co se mi podvozky dostaly do ruky jsem to mohl opravit) a rám mají zhotovený z plastového výlisku. Jsou zpracovány velice detailně. Velkou pozornost si zaslouží spojení postranic a příčníku, kde je plast zeslaben natolik, že je podvozek překvapivě hodně torzně poddajný a postranice se mohou naklánět vůči příčníku, takže se v tomto směru chování tohoto modelu MTL blíží chování podvozku vypruženého. Je otázkou, jestli je podvozek natolik měkký, aby se to projevilo na jízdních vlastnostech poměrně lehkých vozů, nebo jde jen o libůstku pro fajnšmekry, která nemá na provozní vlastnosti valný vliv, ale každopádně je to velice zajímavé. Dvojkolí jsou kovová s nízkými okolky a s vnitřním žebrováním disků kol (modelují litá kola), pravděpodobně jsou to výrobky Kadee.
|
|