Výsypný 33

 

 

Výsypný vůz se dvěma výsypkami


Vůz dráhy Denver & Rio Grande Western.

model Intermountain (Tichy Train Group) v měřítku 1 : 87

Klasický uhlák, který patří především k uhelným drahám východu USA, je oblíbeným námětem modelářů. Tisíce vozů vyráběných po desítky let měly při stejné délce a některých dalších hlavních rozměrech několik různých provedení bočnic a čel. Tento model zpodobňuje jedno z nejběžnějších provedení vozu, s plochými bočnicemi a s rovnými čely (čela vozu jsou stejně vysoká jako bočnice).

Popisovaný model byl sice vybalen z krabičky Intermountain, ale jeho díly vyrábí Tichy Train Group. Tato menší modelářská firma vyrábí a pod vlastní značkou prodává vůz v podobě stavebnice. Intermountain z nich nechává sestavovat hotové modely a ty pak distribuuje. Dříve Intermountain uváděl na svých stránkách tyto modely odděleně, dnes už poznáme jiný původ vozu jen podle maličkého nápisu na jinak zcela normálně vyhlížející krabičce Intermountain a také podle katalogového čísla začínajícího písmenem T.

Model patří k povedeným. Najdeme na něm velké množství drobných detailů, na první pohled zaujme především několik desítek velice jemně vyrobených stupaček, dosazených na konce vozu. Další pozoruhodné místo najdeme pod jedním z převisů násypky, kde je umístěna velmi pěkně propracovaná brzdová výstroj. Pochvalu zaslouží také interiér násypky. Vzhledem k tomu, že vůz je ze stavebnice, tak výrobci nedělalo žádný problém znázornit nýtování i na vnitřní straně stěn. Násypka má správný tvar a její vnitřní prostor nezabírá závaží, pěkným detailem uvnitř násypky jsou také tři příčné výztuhy (například na obdobných modelech velikosti N tyto výztuhy nenajdeme). Také spodek vozu je propracovaný detailně, ale zde se již s určitým kompromisem setkáváme. Závaží na voze někde být musí a výrobce pro něj našel místo v dutinách pod násypkou. Výsledkem je, že vše co leží pod dolní hranou bočnice (a také docela malý kousek nad ní) je zpracované velmi podrobně, ale výše ležící prostory jsou vyplněné balastem. Je to asi nejlepší řešení dostupné pro model prázdného vozu (u modelu loženého vozu lze dát balast vhodněji do nákladu). Tak jako naprostá většina výrobků Intermountain pro velikost H0 má i tento vůz spřáhla Kadee.

Velkým problémem modelů ze stavebnic bývají nepovedené švy mezi jednotlivými díly, především v rozích vozové skříně. V tomto případě jsem ale na jediném voze, který jsem měl k dispozici, nic takového nenašel. Je to opravdu dobrý model.


Boční pohled na vůz B&O 321899.


Čelo vozu s ruční brzdou. Pozornost věnujte jemně vyrobeným stupačkám a madlům dosazeným na model. Vlevo na boku je šest stupaček, na čele jich je pět, dole na rámu dvě vodorovná madla, o něco výše vpravo ještě jedno delší vodorovné madlo a další takové je za rohem na pravém boku. Dohromady 30 kusů na jednom voze. A to zdaleka nejsou všechny z výroby na model dosazené detaily. Na témž snímku vidíme také díly brzdové výstroje, včetně stupátka pod ovládacím kolem ruční brzdy.


Vnitřek vozu odpovídá předloze, vidíme až dolů k výsypným otvorům, prostor nezabírá nevhodně umístěná zátěž. Násypka odpovídá nejen tvarově, ale má i na vnitřní straně nýtování a napříč jí procházejí tři výztuhy zesilující skříň skutečného vozu.


Pohled zespodu ukazuje obě výsypné klapky a také páteřový nosník procházející skrz výsypky. Dutiny zasahující výše nad spodní okraj bočnic jsou zaplněny závažím. Balast někde být musí.

Informace o aktuální nabídce lokomotiv a o jejich cenách naleznete v ceníku amerických modelů velikosti H0.

nahoru
AC-12
Zavřený PS-1 60´
Chladící SF
Plošinový
Výsypný ACF 130m³
Výsypný 135m³
Kotlový 38 m³
Výsypný 33

 

 

Home ] AC-12 ] Zavřený PS-1 60´ ] Chladící SF ] Plošinový ] Výsypný ACF 130m³ ] Výsypný 135m³ ] Kotlový 38 m³ ] [ Výsypný 33 ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.