|
|
Spřáhla Magne-Matic pro velikost H0obecně ---- základní typy spřáhel pro americké modely ---- řadová standardní spřáhla pro americké modely ---- spřáhla pro evropské modely (NEM 362) ---- další běžná spřáhla ---- příslušenstvíSortiment spřáhel Magne-Matic pro velikost H0 je velmi široký a rozmanitý, aby pokryl nejrůznější potřeby (především severoamerických) modelářů této světově nejrozšířenější velikosti. I když je tato stránka dost obsáhlá, obsahuje jen zlomek informací. Firma Kadee vypracovala množství postupů jak dosadit svoje spřáhla na nejrůznější vozidla ostatních výrobců. Já jsem se zde zaměřil na běžné použití základních typů spřáhel a pak na to co mi připadá užitečné pro použití u nás. použití u násV našich podmínkách se nejvíce používá spřáhlo Kadee 18 (pro upevnění podle NEM), na druhém místě je spřáhlo Kadee 16 (připevňuje se šroubkem). Poměrně dost se používají i ostatní délky spřáhel NEM (č. 17 a 19), kromě nejdelšího typu (Kadee 20 - toto dlouhé spřáhlo se nepoužívá téměř vůbec). Menší zájem je o základní spřáhla Kadee 5 a 58 a tím to víceméně končí. Desítky dalších typů spřáhel se zatím setkaly s minimálním, nebo vůbec žádným zájmem. Více se o těchto spřáhlech dočtete níže na této stránce, sledujte odkazy. ObecněSpřáhla se prodávají balená po dvou párech v podobě rychlostavebnice. Vlastní spřáhlo, tvořené hlavou spřáhla na dříku (s tvarovým zakončením pro uložení do spřáhlové skříně), závěrem spřáhla, rozpojovacím trnem a závěrnou pružinou, je smontované, ostatní díly (spřáhlová skříň, středící pružina, montážní šrouby a případně různé podložky, vložky a adaptéry) jsou přiloženy volně sypané. Montáž úplného spřáhla (včetně spřáhlové skříně) je triviální a rychlá, pracnější může dosazení hotového spřáhla na nějaké netypické vozidlo. Nikde to není zaručeno, ale obvykle najdeme v balíčku se spřáhly také několik náhradních pružin závěru spřáhla (jednu, dvě, někdy i tři). Jsou tam volně přisypány, proto pozor při rozbalování sáčku, tato miniaturní, ale užitečná věcička se tak snadno ztratí... Vlastní spřáhlo je buďto celokovové (hlava spřáhla z neželezné (nemagnetické) slitiny, pružina bronzová a rozpojovací trn ocelový), nebo je zhotoveno z houževnatého plastu (rozpojovací trn je pochopitelně vždy ocelový). Závěr spřáhla bývá často kovový i u plastových spřáhel. Spřáhlová skříň je, stejně jako zbývající díly (vložky, podložky, adaptéry), až na vyjímky plastová. Standardní spřáhla pro americká vozidlaspřáhlo č. 5Nejprodávanějším spřáhlem pro nejběžnější použití je "staré dobré" spřáhlo číslo 5. Stalo se tak oblíbeným, že jeho katalogové číslo se používá místo názvu a podrobnější technické specifikace. Spřáhlo je kovové s izolovanou (plastovou) spřáhlovou skříní, která má připevňovací otvory po stranách a uprostřed (pokud oka s postranními otvory nevyužijete a překážejí, je možné je odříznout). Tato spřáhlová skříň se prodává také samostatně pod katalogovým číslem Kadee 232. Středící pružina spřáhla je vytvarovaná z fosforbronzové planžety (a také se dá koupit samostatně pod katalogovým číslem Kadee 634). Upevňovací šrouby nejsou přiloženy. Balení s katalogovým číslem Kadee 5 obsahuje stavebnici dvou párů spřáhel včetně pružin a spřáhlových skříní, pod katalogovým číslem Kadee 3 obdržíte stejná spřáhla zcela smontovaná. Spřáhla č.5 se dodávají také ve větším balení, bez spřáhlových skříní (ale se středícími pružinami), balení Kadee 10 jich obsahuje 10 párů, balení Kadee 11 obsahuje 20 párů. Spřáhlo je také možné koupit s mírně odlišnou spřáhlovou skříní - liší se menším průměrem středního upevňovacího otvoru, toto provedení nese označení Kadee 9. Výšku spřáhla je možné upravit pomocí samostatně prodávaných plastových podložek Kadee 211. Náhradní pružiny závěru spřáhla se prodávají pod katalogovým číslem Kadee 622.
spřáhlo č. 148 - "fousaté"Je variantou spřáhla č. 5. Je to spřáhlo, u kterého je středící pružina přímo součástí vlastního spřáhla a je s ním z výroby spojená. Od tvaru pružiny je odvozeno pojmenování tohoto spřáhla - s vousy. Toto nověji do výroby zavedené spřáhlo dále zjednodušuje montáž a hlavně lze toto kovové spřáhlo použít jako přímou náhradu většiny plastových napodobenin základního spřáhla, které se používají na modelech různých značek. Spřáhlo je zcela zaměnitelné se spřáhlem č. 5 a je možné ho vsadit do každé spřáhlové skříně, jako spřáhlo 5. Spřáhlo se dodává včetně spřáhlové skříně. (Spřáhlu č. 5 by v systému řadových spřáhel, popsanému níže, náleželo katalogové číslo 48. Odpovídající spřáhlo s vousy má katalogové číslo o stovku větší.)
spřáhlo č. 58Nástupcem spřáhla č. 5 je nově vyvinuté, kovové spřáhlo Kadee 58, které je s č. 5 zcela zaměnitelné, ale jeho provedení je modelovější. Hlava spřáhla je menší a tvarově lépe odpovídá skutečnému samočinnému spřáhlu typu E. Přestože jsou rozměry hlavy spřáhla menší, je toto spřáhlo plně kompatibilní se spřáhly s hlavou standardní velikosti. Spřáhlo používá stejnou spřáhlovou skříň a všechny ostatní díly, s vyjímkou náhradních pružin závěru. Ty se liší a náhradní se samostatně prodávají pod katalogovým číslem Kadee 625. Kdekoliv chcete spřáhlo č. 5 nahradit tímto novějším typem, stačí otevřít spřáhlovou skříň a vyměnit jen vlastní spřáhlo. Vše ostatní může zůstat beze změny. Pod katalogovým číslem Kadee 78 obdržíte stejná spřáhla ve smontované podobě se zvláštní (užší) spřáhlovou skříní. Provedení odpovídá spřáhlům použitým na vozech PS-1 (Kadee) a hodí se i pro další speciální účely. Použitá spřáhlová skříň lépe modeluje skutečnost. spřáhlo č. 158 - "fousaté"Je to fousatá varianta spřáhla č. 58, tj. je to fousaté spřáhlo ve zvláště modelovém provedení. Spřáhlo je také kovové a jeho vlastnosti jsou analogické, jako u předchozích popsaných typů. řadová spřáhlaProtože zdaleka ne všechna vozidla různých výrobců dodržují rozměry potřebné pro montáž standardního spřáhla č.5 (někdy to tak ani nejde udělat), vyrábí Kadee další typy spřáhel. Kromě zvláštních spřáhel určených pro konkrétní aplikace (podrobněji viz níže), jsou to typové řady standardních spřáhel. Spřáhla v řadě se liší délkou spřáhla a jeho montážní výškou. K dispozici jsou tři délky a tři výšky ve všech vzájemných kombinacích - tedy devět spřáhel stejného provedení, ze kterých si modelář vybere spřáhlo rozměrově nejbližší jeho účelu. spřáhla řady 40 - kovová
spřáhla řady 20 - plastová
spřáhla řady 30 - plastová
spřáhla řady 50 - kovováTaková řada neexistuje, přesněji řečeno jejím jediným zástupcem je spřáhlo 58 popsané výše. V úvahu by připadala ještě spřáhla 53 a 56 (odpovídající typům popsaným u řady 150), ale zatím se nevyrábějí. spřáhla řady 140 - kovová, fousatáTato řada spřáhel zcela odpovídá řadě 40, ale jsou zde použita fousatá spřáhla. Odpadá tedy práce se samostatnými středícími pružinami, jinak je vše stejné. Spřáhla mají katalogová čísla Kadee 141 - Kadee 149, ale v polovině roku 2009 ještě nejsou všechny typy dostupné (zatím jsou v prodeji čísla 146, 147 a 148). Tato balení jsou včetně spřáhlové skříně. Kromě toho jsou v nabídce velká balení těchto spřáhel bez spřáhlových skříní - č.kat. Kadee 14 obsahuje 25 párů spřáhel a č.kat. Kadee 140 obsahuje 50 párů spřáhel. Fousatá spřáhla je samozřejmě možné použít i způsobem odpovídajícím spřáhlům řad 20 a 30. Odpovídající balení sice nejsou v nabídce, ale všechny příslušné díly jsou dostupné samostatně. Pro sestavení spřáhel odpovídajících řadě 30 je ale nutné použít upravenou spřáhlovou skříň, která se prodává pod katalogovým číslem Kadee 252. spřáhla řady 150 - kovová, fousatáDruhá řada fousatých spřáhel, tentokrát s hlavou spřáhla ve zvláště modelovém provedení. Použití je stejné, rozdíl je v tom, že tuto řadu tvoří jen tři typy - Kadee 153, 156 a 158. Vyrábějí se totiž pouze spřáhla pro střední výšku. V případě standardní hlavy spřáhla, navazuje dřík na hlavu buďto uprostřed její výšky, nebo zároveň s horní hranou hlavy spřáhla, nebo zároveň s její dolní hranou. Pokud by se to u zvláště modelového provedení udělalo stejně, dřík by v horní a dolní poloze přesahoval hlavu spřáhla a kazil by její modelový vzhled. Proto se výrobce rozhodl dělat tato spřáhla pouze s dříkem uprostřed. Má-li už být modelový vzhled narušen, může se podle Kadee prostě použít spřáhlo řady 140. přehled řadových spřáheltabulka obsahuje katalogová čísla dostupných balení řadových spřáhel
*) poznámka: Více o montážní výšce H (včetně kótovaného obrázku) je v přehledu spřáhel všech velikostí. Standardní spřáhla pro upevnění podle NEM 362
Dosavadní zkušenosti ukazují asi toto: Nejkratší spřáhlo Kadee 17 v řadě případů vyhoví, ale často je o fous kratší, než by bylo potřeba (protože spřáhlo je od nosiče spřáhla dlouhé jen 7.1 mm, kdežto nárazníky 7.5 mm a ty čtyři desetiny nám tu falírují). Největší uplatnění má tedy nejbližší delší spřáhlo Kadee 18 (sice "zbytečně" dlouhé, ale už se to tak prostě vyrábí). Určité uplatnění nachází i spřáhlo Kadee 19, ale nejdelší spřáhlo Kadee 20 už je dlouhé příliš a není o něj skoro žádný zájem.
Další běžná spřáhlaSpřáhla, která mají širší využití, ale nezapadají do výše uvedených řad. Kromě těchto existují ještě čistě jednoúčelová spřáhla, určená pro konkrétní typy vozidel konkrétních výrobců, ale těmi se zde, alespoň zatím, nebudu zabývat. spřáhlo č. 4
spřáhlo č. 6
spřáhlo č. 7
spřáhlo č. 8
spřáhlo č. 15
spřáhlo č. 16Toto spřáhlo je kombinací delšího spřáhla č.6 (viz výše) s malou spřáhlovou skříní od spřáhla č. 7. Používá se často pro evropská vozidla s nárazníky (pokud nemají spřáhlo upevněné podle NEM 362), ale má uplatnění i na vozidlech amerických. Montážní výška je 11.1 mm nad TK.
spřáhlo č. 711
Příslušenství ke spřáhlům H0Kadee 206 (dříve 205) - měrka pro spřáhla H0Je navržena tak, aby ji bylo možné používat k čtyřem základním úkolům:
Starší celokovové provedení Kadee 205 je ve výrobě nahrazováno novějším izolovaným provedením Kadee 206, které je možné usadit na kolej pod napětím aniž by došlo ke zkratu.
Kadee 309 (dříve 307) - rozpojovač elektromagnetickýElektromagnetický rozpojovač pro rozchod 16.5 mm se umisťuje pod kolej (podrobnější popis zde). Současné provedení Kadee 309 je zcela skryté, u staršího provedení Kadee 307 vyčuhovaly pólové nástavce nad pražce (pražce se musely řezat). Starší provedení se ale už nevyrábí.
Kadee 308 - rozpojovač skrytý - permanentní magnetRozpojovač se umístí pod kolej, není tedy vidět a nijak nenarušuje modelový vzhled. Je určen pro rozchody 10.5 - 32 mm (velikosti H0n3, TT, H0, Sn3, S, 0n3 a 0). Doporučuje se spíše pro vedlejší koleje (objízdné, odstavné, vlečky), protože na něm přece jen někdy dojde k nechtěnému rozpojení, což je v hlavní průjezdné koleji nepříjemné. Podrobnější popis. Kadee 321 a 322 - rozpojovač mezi kolejnice - permanentní magnetRozpojovač k umístění na pražce, mezi kolejnice, určený pouze pro rozchod 16.5 mm. Typ Kadee 321 je optimalizovaný pro kolejnice výšky 2.55 mm, typ Kadee 322 pro kolejnice výšky 2.1 mm. Po ustavení do správné polohy se rozpojovač přilepí. (Pro přesné lepení se prodává montážní přípravek Kadee 334).
Kadee 312 - rozpojovač mezi kolejnice - permanentní magnetRozpojovač k umístění, mezi kolejnice. Protože je poměrně vysoký, vyžaduje jeho instalace vyříznout střední část pražců. Výrobce uvádí, že tento rozpojovač neumožňuje funkci odsouvání odpojených vozů. Nezkoušel jsem to a nepochopil jsem proč by to neměl umožňovat. Také pro jeho montáž využijete přípravek Kadee 334.
Kadee 701, 702 a 703 - montážní přípravkyVětšina spřáhel se dodává v podobě rychlostavebnice - vlastní spřáhla jsou hotová, zbývá sestavit jen spřáhlovou skříň a na to žádné zvláštní nástroje nejsou potřeba. Pouze v některých případech je to složitější, je potřeba sestavovat i vlastní spřáhlo, a pak se může hodit montážní přípravek (není ale nezbytný, dá se to dělat i bez něj). Je jich několik typů, každý z nich je vhodný pro jiná spřáhla.
Aktuální nabídka spřáhel je patrná z ceníku Kadee. |
|
|