PS-1

 

 

Zavřené vozy typu PS-1

modely Kadee v měřítku 1 : 87

Pokud byste chtěli kvalitní model vozu PS-1 v měřítku N nebo Z, navštivte příslušné stránky věnované sortimentu Micro-Trains.

Krátce k historii vozů typu PS-1

Zavřené vozy PS-1 patří k nejběžnějším nákladním vozům amerických železnic. Firma Pullman Standard Manufacturing sice používala označení PS-1 pro všechny své poválečné celokovové zavřené vozy, ale mezi příznivci železnic se toto označení používá v užším smyslu pro typ vyráběný od roku 1947 do poloviny šedesátých let. Přesněji řečeno pro dva konstrukčně velmi podobné, ale délkou se lišící vozy. Kratší o délce 12.2 m (40 stop) a delší 15.2 m (50 stop). (Udává se délka vozové skříně, nikoliv délka přes spřáhla.) Starší vozy jsou potom někdy označovány jako PS-0.

Čtyřicetistopý vůz konstrukčně navazuje na vůz AAR vzor 1944 (píšeme o něm více v souvislosti s velikostí N), je to vlastně jeho inovovaná podoba. (Na rozdíl od vozu AAR je ale v tomto případě dokumentace majetkem firmy Pullman Standard.)

První čtyřicetistopé vozy PS-1 vyrobila společnost Pullman Standard Manufacturing v roce 1947, dodávka 500 vozů byla určena pro dráhu Monon. Vozy pak byly vyráběny ve dvou závodech firmy (v Michigan City a v Bessemeru) přes dvacet let a bylo jich vyrobeno neuvěřitelných 78113 kusů (pouze čtyřicetistopé vozy). V průběhu výroby pochopitelně docházelo ke konstrukčním změnám. Jednak byla odstraňována slabá místa - například v roce 1949 byla vyztužena střecha, jednak byly některé části řešeny variantně, podle požadavků jednotlivých zákazníků. To je nejvíce nápadné na provedení dveří - vozy měly buďto jednoduché dveře (různé typy dveří o šířce od 1800 mm do 2700 mm) nebo dvojité dveře. Další odchylky byly v provedení brzdy, žebříků a střešních lávek a dalších detailů.

Padesátistopé provedení vozu se začalo vyrábět v roce 1948. Vychází vstříc požadavkům na větší a prostornější vozy, ale konstrukčně přímo navazuje na vůz kratší. Od roku 1956 měly padesátistopé vozy zesílení v dolní části bočnice.


Pod katalogovým číslem Kadee 5225 najdeme tento čtyřicetistopý vůz dráhy Boston & Maine. Dveře šířky 2440 mm jsou typu Superior se šesti panely.

PS-1 jako model v podání firmy Kadee

Firma Kadee modelově zpracovala vozy PS-1 opravdu důkladně. Kromě různých typů dveří se jednotlivé modely odlišují brzdovou výstrojí a dalšími detaily. To co asi nejvíce zaujme, a co odlišuje vozy Kadee od běžných výrobků, je právě nesmírně jemné provedení detailů a samozřejmě funkční odpružení podvozků. Dokonalá povrchová úprava je samozřejmostí. Vozy Kadee se vyrábějí v USA (tím se Kadee odlišuje od mnoha jiných amerických firem, které si svůj sortiment nechávají vyrábět ve východní Asii).

Kadee uvádí tyto základní přednosti svých vozů:

 podvozky mají výborné jízdní vlastnosti, při zvednutí vozu se samy staví do střední polohy
 modelová spřáhlová skříň s modelovým spřáhlem Magne-Matic
 nízké těžiště, hmotnost vozu odpovídá doporučení NMRA
 velmi jemně propracované detaily - madla, žebříky, stupačky atd.
 dokonale provedená, skutečně průhledná střešní lávka
 kolo ruční brzdy přesně podle předlohy
 podrobně provedený spodek vozu včetně potrubí, táhloví a dalších brzdových armatur
 nápisy dokonale čitelné, provedeny přesně podle skutečnosti


Pod katalogovým číslem Kadee 5222 byl vyráběn tento vůz  Vermont Railway. Při srovnání s předchozím obrázkem vidíte vůz se stejnou skříní a stejně širokými dveřmi. V tomto případě se ale jedná o dveře typu PS.

sortiment čtyřicetistopých vozů

Popsané odlišnosti se týkají vozové skříně, jednotlivé vozy v rámci jedné katalogové řady se mohou dále lišit jednotlivými detaily. Například pro každou šířku dveřního otvoru existuje více typů dveří.

řada katalogových čísel odpovídá vozům vyráběným v letech popis odlišností
4000 1950-1953 šířka dveří 1830 mm (6´)
4300 1950-1953 šířka dveří 1830 mm (6´), nýtované konce
4500 od roku 1954 šířka dveří 1830 mm (6´)
4800 1950-1953 šířka dveří 2130 mm (7´)
4900 od roku 1954 šířka dveří 2130 mm (7´)
5000 1950-1953 šířka dveří 2440 mm (8´)
5100 1950-1953 šířka dveří 2440 mm (8´), nýtované konce
5200 od roku 1954 šířka dveří 2440 mm (8´)


Kadee 4006 - vůz Kanadské pacifické dráhy s dveřmi typu Youngstown šířky 1830 mm.


Nyní také jeden obrázek padesátistopého vozu. Kadee 6010 představuje vůz dráhy Louisville & Nashville a má dveře typu Youngstown šířky 2740 mm.

sortiment padesátistopých vozů

řada katalogových čísel popis odlišností
6000 šířka dveří 2740 mm (9´), strmě zakončené zesílení dolního okraje bočnice
6100 šířka dveří 2740 mm (9´), pozvolně zakončené zesílení dolního okraje bočnice
6200 šířka dveří 2740 mm (9´), zesílení dolního okraje bočnice s výřezem
6500 dvojité dveře šířky 4570 mm (15´), stejně široká křídla
6700 dvojité dveře šířky 4570 mm (15´), nestejně široká křídla


A ještě jeden padesátistopý vůz s dvojitými dveřmi -.Kadee 6505 v barvách Western Pacific má dveře typu Youngstown.

Obrázky publikované na této stránce byly poskytnuty laskavostí firmy Kadee Quality Products Company.
Doporučujeme Vám navštívit jejich oficiální stránky, kde najdete mnohé užitečné informace (pochopitelně v angličtině). Každý měsíc jsou tam publikovány aktuální novinky.

Ceník vozů Kadee najdete zde.

nahoru
PS-1
PS-2
Dřevařské vozy

Cushion

 

 

Home ] [ PS-1 ] PS-2 ] Dřevařské vozy ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.