|
Podrobnosti ohledně provedení podvozků Kadee H0Jak již bylo napsáno v přehledu podvozků, jsou dvě odlišné koncepce konstrukce modelových podvozků Kadee. Podvozky jsou buďto trojdílné s funkčním vypružením, nebo dvojdílné bez vypružení. Na této stránce jsou některé vlastnosti obou technických řešení vysvětleny podrobněji - a to především obrazem.
trojdílné podvozky Kadee s funkčním vypruženímTyto modelové podvozky konstrukčně odpovídají podvozkům skutečným. Jsou složeny ze dvou postranic a jednoho příčníku, tyto díly jsou navzájem kloubově spojeny prostřednictvím vypružení. Podvozky jsou torzně poddajné (což je výhodné na nerovné koleji) a mají funkční vypružení, které zajišťují vinuté šroubové pružiny (odkaz na video funkčního vypružení). Je to onen vzácný případ modelové krásy, kdy věc je nejen modelově věrná, ale také funkční a ještě ke všemu je ta funkce zajištěna technicky stejným způsobem. Podvozky lze skutečně celkem snadno rozebrat na tři hlavní díly rámu podvozku, pružiny a dvojkolí. Vše je sestavené bez nevratných operací, nic není roznýtované, slepené, svařené apod. Přesto podvozek spolehlivě a dobře funguje a v provozu se samovolně nerozebírá. Pokud už ale podvozek rozeberete, čeká vás nesnadný úkol složit ho zase dohromady. Vlastně to není až tak těžké, ale vyžaduje to cvik, který při prvním rozebraném podvozku ještě jaksi není k dispozici. Nějaké nevýhody? Jen drobnosti. Modelové pružiny jsou vyrobeny z tenčího drátu, než by odpovídalo měřítku, a také mají méně závitů. Skutečné vozy navíc často používají duplexní pružiny, takže vypružení podvozků Kadee je nápadně průhlednější, než by bylo modelové. A když se vedle postaví podvozek bez funkčního vypružení, který nemá pružiny průhledné vůbec, je rozdíl ještě nápadnější. Dále toto řešení neumožňuje vyrábět podvozky s listovými pružinami, protože modelové listovky u Kadee zatím nevymysleli.
dvojdílné podvozky Kadee (bez vypružení)Novější výrobní řadou podvozků Kadee jsou podvozky dvojdílné. Také tyto podvozky jsou torzně poddajné, ale nemají funkční vypružení. Rámy podvozků jsou složeny ze dvou půlrámů, každý z nich modeluje jednu postranici napevno spojenou s polovinou příčníku. Oba půlrámy jsou spojeny tvarovým zámkem v oblasti torny podvozku, spojení má vůle umožňující vzájemné torzní pohyby. I když první dojmy ukazují, že tyto podvozky fungují skvěle, z hlediska technické modelovosti je to oproti trojdílným podvozkům krok zpět. Zvláštní je, že tato novinka přichází zhruba ve stejné době jako vůz s funkčním "cushion underframe", kde naopak byla až dosud opomíjená funkce vymodelována výborně. Nespornou výhodou ale je, že dvoudílné řešení umožňuje modelovat i podvozky s listovými pružinami, které až dosud v katalogu Kadee chyběly. Jako první se v tomto provedení objevil v únoru 2009 podvozek ACL Barber S-2 (Kadee 560), byl to první nový podvozek po řadě let, kdy sortiment podvozků zůstával beze změny a byl to také jakýsi předskokan této nové generace. Větší množství typů dvoudílných podvozků přišlo do výroby o rok později, na jaře 2010, v následujících měsících se pak opravdu objevily i modely podvozků s listovými pružinami. Na rozdíl od trojdílných podvozků, jsou zde hlavní díly vyrobeny z plastu. Je to zvláštní plast, má vysokou měrnou hmotnost, matný povrch a velmi přesvědčivý vzhled černěného kovu, takže na první pohled se podvozky zdají být kovové. (Ostatně jsem se tím nechal splést a zpočátku jsem zde psal, že díly podvozků kovové opravdu jsou.) Podvozky jsou příznivě těžké a tak bývají výrobcem označovány také jako "podvozky HGC" (high gravity...). Nová technologie výroby umožnila, že díly mají ostřejší hrany, jsou na nich patrné drobnější detaily a povrch je souvisle černý (na rozdíl od starších podvozků s vzhledem otlučeného kovu).
Aktuální nabídku podvozků a příslušenství hledejte v ceníku Kadee pod příslušnými katalogovými čísly. |
|
|