|
Nákladní vozy Kadee ve velikosti H0modely v měřítku 1 : 87 Hlavním oborem činnosti firmy Kadee jsou spřáhla Magne-Matic a také některé další díly vozidel (např. podvozky). Nákladních vozů je jen několik a až se zdá, že je u Kadee vyrábějí jen proto, aby ukázali, že to umí hodně dobře, případně ještě, aby ukázali ostatním výrobcům, jak se to má dělat. Z toho také vyplývá tempo uvádění novinek - a teď myslím opravdové novinky, tj. nové typy vozů - ty přicházejí opravdu vzácně, v lepším případě jeden vůz za rok. V letech, kdy se výrobce soustřeďuje na nové provedení spřáhel či podvozků na nové vozy nezbývá u Kadee čas. Pokud je ale nový typ vozu Kadee dokončen, pravidelně sbírá cenu Model roku. Nákladní vozy Kadee jsou propracovány do velmi jemných detailů, ale tajemství jejich dokonalosti spočívá v něčem trochu jiném, než je špičková technologie (tu mají ostatně i ostatní dobří výrobci). Kadee totiž věnuje modelům vozů pozornost, která je u jiných firem myslitelná nanejvýš u lokomotiv. Výrobní odchylky jednotlivých dodávek napohled stejných vozů mnozí výrobci zanedbávají, ale v případě značky Kadee jsou přenášeny i do modelu. Kadee sice vyrábí jen několik málo typů vozů, ale ty se v mnoha drobných detailech liší. Některé detaily jsou vyměňovací (kola ruční brzdy, podvozky), ale jiné jsou přímo součástí vozové skříně a Kadee tak musí mít na jeden typ vozu připraveno tolik nástrojů (včetně základní formy na vozovou skříň), jako jinde na vozů několik. Dále je třeba zdůraznit, že Kadee (narozdíl od mnoha jiných výrobců) nezanedbává málo viditelné detaily. Vozy mají modelově propracovaný spodek a správné nápisy jsou natištěny i na dobře schovaných místech (například pod převisem násypky, kdesi za změtí brzdových armatur). Dalším důležitým rysem modelů Kadee je funkční modelovost. Vozy mají skutečně torzně poddajné a vypružené podvozky (pravda, od funkčního vypružení firma v poslední době spíše ustupuje), spřáhla Magne-Matic vypadají a fungují podobně jako spřáhla skutečná, zavřené vozy mají otevírací dveře a výsypné vozy otevírací víka plnících otvorů. Vrcholem všeho jsou ale vozy s fungujícím odpružením proti podélným rázům v soupravě, vozy které mají model zařízení zvaného cushion underframe. Kadee si pro své modely vybírá vozy, které byly vyrobeny ve velkých počtech a dosáhly značného rozšíření. Díky tomu může těch několik málo základních typů stále nabízet v nových nátěrech (aniž by bylo nutno si vymýšlet). Každý měsíc tak najdeme v novinkách Kadee tři nebo čtyři vozy v novém kabátu. U každého modelu jsou obvykle uvedeny odlišnosti vůči základnímu provedení. Také se vždy dozvíme něco o skutečném vozu - kdy byl vyroben a jestli ho model znázorňuje ve stavu novém, nebo po dílenské opravě a kdy byla tato oprava provedena. Dále může být doplněno něco o tom, jak vůz měnil majitele atd. Z popsaného sortimentu nákladních vozů poněkud vybočuje skupina dřevařských vozů. Ty jsou dodávány v podobě stavebnic určených spíše zkušenějším modelářům a více se o nich dozvíte, pokud budete následovat odkaz z předchozí věty. přehled základních typů nákladních vozů Kadee
Ceník vozů Kadee najdete zde, pouze dřevařské vozy jsou zvlášť - ty najdete na začátku ceníku spřáhel Kadee. |
|