Mokrá n. Soupr.

 

 

Mokrá nad Soupravou

Kolejiště s parním provozem ČSD ve velikosti H0


Křižování vlaků v České Světlé.

Kolejiště si postavil pan Zahrádka původně jen jako testovací pro zajíždění nových vozidel vlastní konstrukce. Proto má spoustu prudkých oblouků (i protisměrných) a strmá stoupání, dle zákonu "těžko na cvičišti, lehko na bojišti". Je umístěno podél stěn komory panelového bytu. V místech vstupních dveří a dvířek pro přístup ke stoupačkám jsou příslušné úseky kolejiště odnímatelné.

Postupem času bylo kolejiště vybaveno krajinou, pozadím, budovami a automatikou provozu. Výchozím tématem kolejiště je kombinace námětů z malebné trati Loket - Horní Slavkov a z Buštěhradky s náměty z filmů Přednosta stanice (odtud název kolejiště) a Železný dědek. Zatím je datováno do období přechodu od parního k motorovému provozu, ale v plánu je postupné zestárnutí do doby předválečné. Podle toho budou vhodně volena i používaná vozidla.

Na kolejišti je jedna hlavní a jedna vedlejší trať (obě jednokolejné), které společně zaúsťují do nádraží v České Světlé. Stanice bezprostředně sousedí s městečkem a jeho pomalou atmosférou 30. let minulého století (i když některé prvky musí ještě "zestárnout"). Stanice je vybavena mechanickými návěstidly. Odjezdová návěstidla jsou pak umístěna na krakorci (je zhotoven z mosazných profilů řady Ms). Česká Světlá má statut strojové stanice, i když zjednodušené, s ohledem na prostor dostupný pro kolejiště. Strojovou stanici pro jednoduché opravy a údržbu lokomotiv tvoří klasická dvoumístná remízka s točnou (točna je také postavena z mosazných profilů řady Ms). Jedna z tratí vycházejících ze stanice stoupá do staničky Trnovany, před kterou překračuje údolí s říčkou (ta může představovat třeba horní tok Sázavy) a následně za prudkým pravým obloukem je zaústěna zpět do České Světlé. Druhá trať mírně klesá (také překračuje říčku, ale v nižší poloze) a následně mizí v tunelu. I druhá trať se vrací z druhé strany zpět do České Světlé.

Většinu obrázků naleznete přímo na této stránce, samostatně je pár obrázků ze stanice Trnovany a na další stránce také pár zajímavých detailů.


Historická nákladní souprava v České Světlé.


Trojice oblíbených parních lokomotiv u točny strojové stanice: 354.1 (přestavba modelu Kleinbahn), 422.0 (Kleinbahn) a 434.1101 (vlastní stavba z mosazi).


434.2 (odlitek Číž) v remíze.


Něco z modernějších trakcí. Lokomotiva řady T466.2 veze Mn vlak přes říčku. Stavba z mosazi.


Stejné místo "o pár desítek let dříve" - Arcivévoda s několika nákladními vozy.


354.1102 vjíždí do stanice Česká Světlá s trojicí vozů řady Bai (odlitky Číž).


Náladový snímek - Hurvínek míjí dvojici mechanik z České Světlé.


Arcivévoda vjíždí do zhlaví České Světlé.


Čtyřkolák 434.1100 veze prvorepublikový rychlík (vozy Roco).


Papoušek (odlitek Číž) rozjíždí čtyřvozovou soupravu vozů Bai z České Světlé.


Papoušek (odlitek Číž) najíždí na stoupání začínající hned za stanicí v České Světlé.

 Autorem fotografií na této stránce je Igor Zahrádka.

nahoru
Stará titulní
Kadee
Intermountain
Life-Like
Korkové lože
M-M u nás
H0n3
H0e
Mokrá n. Soupr.
Chessie
Jeseníky
Jeseníky 2
Rocky Mountains
S 699.001
740.122
Ceník Ameriky

Trnovany
Detaily

 

 

Home ] Stará titulní ] Kadee ] Intermountain ] Life-Like ] Korkové lože ] M-M u nás ] H0n3 ] H0e ] [ Mokrá n. Soupr. ] Chessie ] Jeseníky ] Jeseníky 2 ] Rocky Mountains ] S 699.001 ] 740.122 ] Ceník Ameriky ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.