Kolejiště Ouklice - Malšov
Obdélníkové kolejiště formátu 160 x 200 cm postavil Aleš
Rotrekl, který patří ke skupině modelářů z Chrudimi a okolí. Jako
základní rám posloužila (snad) vyřazená postel. Námětem je
jednokolejná trať v podhorské krajině, historicky je kolejiště
zasazeno do 70.-80. let - tedy do modelářsky nejvděčnějšího období
závěru výměny trakcí na ČSD. Na kolejišti jsou dvě stanice modelové a
jedno skryté nádraží, trať je uzavřená do okruhu a prochází
postupně všemi třemi stanicemi, nemá žádné odbočky. Skryté nádraží
je umístěno v nejnižším místě trati a má čtyři koleje, ostatní
stanice si můžete prohlédnout na obrázcích. Na traťové úseky
byly použity tvarovatelné koleje Roco, výhybky jsou různých značek
(Arnold, Fleischmann, Peco a Roco), přestavníky jsou v modelových částech
skryté.
Obrázky pro tuto stránku byly pořízeny na malé modelářské výstavě,
která se konala 16.10.2002 u příležitosti výročí dráhy Přelouč -
Prachovice v budově žst Heřmanův Městec. Kolejiště bylo v té době
před dokončením, při podrobnější prohlídce bylo možné najít
nedokončené plochy v okolí nádraží a neosázené části lesa.
Novější obrázky téhož kolejiště najdete na jiné
stránce.
Celkový pohled na kolejiště s hlavní stanicí Ouklice v popředí a s
druhým menším nádražím Malšov vzadu.
Stanice Ouklice má dostatek kolejí pro živý provoz na jednokolejné
trati, realistické kolejové uspořádání a staniční koleje jsou
dostatečně dlouhé pro provoz reálně vyhlížejících souprav. Daní za
dlouhé staniční koleje je prudký oblouk v němž je postaveno jedno ze
zhlaví (na snímku to vzdálenější). Některé plochy v okolí stanice
nebyly ještě v době konání výstavy dokončeny.
Pohled na střední část stanice celkem věrně připomíná naše typická nádraží.
Staniční budova vznikla úpravou stavebnice Kibri. Souprava připomínající M 240.0 + Balm vznikla opilováním motorového vozu
DR z výroby firmy Piko dokulata. Nebýt příliš sytého odstínu žluté
barvy, nebylo by na první pohled až tak patrné, že vozy vypadají poněkud jinak, než
by měly.
Ještě jeden pohled na střední část stanice.
Pohled na ouklické depo, které je zaplněno většinou kořistními parními
lokomotivami (německé modely různých výrobců, většinou přeznačené na
ČSD). Vlevo je vidět zhlaví stanice, vlaky tudy odjíždějí do skrytého nádraží.
Budova stavědla a technické zázemí výtopny jsou vlastní stavby autora
kolejiště.
Horní stanice, umístěná v zadní části kolejiště, se jmenuje Malšov
a má tři dopravní koleje.
Velkou výhodou tohoto kolejiště je, že vlaky projíždějí opravdu
krajinou. Tedy nikoliv po hraně desky, kde kolejiště na jedné straně kolejí
okamžitě končí, nebo po odřezu strmé stráně, která má zakrýt jiné v
blízkosti se nacházející koleje, ale opravdu středem zvlněné krajiny, bez
přemíry staveb a jiných "ozvláštnění". Krajina ovšem při
fotografování ještě nebyla docela hotová, některé plochy jsou již pokryté
spadaným jehličím, ale stromy se na ně teprve budou vysazovat.
Totéž místo, tentokrát s osobní soupravou vedenou lokomotivou řady T
478.1.
Opět nákladní souprava vedená sergejem, tentokrát v jiném, již více osázeném místě kolejiště. A
tímto obrázkem se s myslím velice povedeným kolejištěm loučíme.
Další informace o tomto kolejišti, obrázky z jeho stavby, ale i spoustu
dalších zajímavých věcí (ovšem hlavně o velikosti H0) najdete na
"Stránkách modelové železnice v Chrudimi" - odkaz
je na stránce odkazů.