|
širokopatní (Vignolova)
kolejnice |
Základní tvar kolejnic
modelující standardní kolejivo, jaké se u nás běžně používá. Tyto
kolejnice se upevňují za okraje paty. |
Nejběžnější tvar používaný
většinou výrobců kolejiva. |
|
stoličkové kolejnice s úzkou
patou |
Kolejnice pro stoličkové
upevnění. Na našich tratích se toto řešení nepoužívá. Skutečné kolejnice
tohoto tvaru se upevňují za stojinu, takže široká pata není potřeba.
Modelové kolejnice mají patu jen o něco málo širší než hlavu. |
Používá se pokud vím jen pro
některé řady kolejiva Peco. |
|
dvoupatá kolejnice |
Horní část modeluje normální
širokopatní profil skutečných kolejnic, dolní část slouží k upevnění
kolejnice a na modelu není vidět. |
Zvláštní tvar použitý pouze
pro modelové kolejivo Peco velikosti N.
|
|
zjednodušená kolejnice z
ohýbaného plechu |
Tento zjednodušený tvar nemá
na skutečné železnici obdobu. Vyrábí se většinou z pocínovaného ocelového
plechu. Velmi robustní kolejivo i dnes vhodné pro děti, které se ještě
neodnaučily po kolejích šlapat. |
Tento
tvar se používal v dobách, kdy modelovější kolejivo nebylo dostupné. U nás
rozšířené v N, TT a H0 zásluhou značek Piko a BTTB. |
|
profilová kolejnice z
ohýbaného plechu |
Modelovější řešení předchozího
případu, používané v minulosti pro modely větších měřítek. |
U nás
například kolejivo Merkur. |