Kolejnice - foto

 

 

Plastové kolejnice - popis, doporučení a obrázky

Výrobky Raboesch precision engineering


Plastové kolejnice Maquett - Raboesch. První vlevo je dvoumilimetrová, poslední vpravo je pětimilimetrová - z celého sortimentu chybí jen největší rozměr.

Kolejnice Raboesch jsou vyrobeny z kovově šedého plastu, aby je bylo možné použít i bez povrchové úpravy. Barva napodobuje kovový vzhled nových kolejnic po vyválcování. Hned po prvním deštíku se ale na skutečných kolejnicích objevují rezavé skvrny a zanedlouho jsou ze všech stran rezavé. Tedy pokud se po nich nejezdí. Pojížděné kolejnice mají celou horní a částečně vnitřní (z pohledu celé koleje) stranu hlavy kovově lesklou, jinak jsou rezavé taky. Vypadá to jednoduše, ale perfektně nabarvená kolejnice je úloha pro zkušené modeláře.


Totéž jako na předchozím obrázku, ale z trochu jiné strany.

Plastové kolejnice jsou určeny především pro modelování nákladů modelové železnice. Ložiska železničních modelů nejsou navržena pro těžké náklady a lehčí plast sníží jejich opotřebení. Železnice často převáží nové kolejnice a to v mnohdy úctyhodných délkách, kdy kolejnice leží přes několik nákladních vozů. Dnes se válcují kolejnice s délkou kolem 60 metrů a před pokládkou se svařují do ještě delších pásů. To lze (s ohledem na poloměry oblouků) v modelovém provozu předvádět těžko, ale klasické 25 m dlouhé a kratší kolejnice lze zvládnout bez problémů. Z plastových kolejnic lze tvořit i nejrůznější neprovozní příslušenství železnice, jako jsou skládky nepoužitých kolejnic a podobně. Vyřazené kolejnice se často používaly na různé sloupy, opěry, zábradlí, plotové sloupky, hrany nákladištních ramp a různé konstrukce a při modelování těchto výhodně uplatníte plastové profily.

Další využití představují statické modely, kde především militarističtí modeláři žádný železniční provoz nepotřebují a rádi vytvoří svůj perfektní model s využitím plastových kolejnic. Budou pravděpodobně volit nižší kolejnice než mašinkáři - s ohledem na přesnější dodržení měřítka

Modelová železnice totiž používá většinou vyšší kolejnice, než by odpovídalo měřítku. To je dáno nezbytností používat vyšší okolky na kolech a možnostmi modelování upevňovadel. Pro modelování nákladů, skládky nepoužitých kolejnic a podobně, máte tedy dvě volby. První možnost je použít kolejnice stejné výšky, jako jsou ty, po kterých jezdíte (aby se to vzhledově hodilo k sobě). Tento přístup volí i výrobce a tomu odpovídá doporučení uvedené v tabulce s nabídkou. Druhou možností je použít výšku přesně odpovídající měřítku. Pokud by byl rozdíl mezi výškou modelových a provozních kolejnic příliš nápadný, pak je vhodné použít nějakou kompromisní velikost. Rozhodně se ale nebojte používat různé výšky kolejnic, protože také skutečná železnice používá více typů kolejnic a ty jsou různě vysoké.

Železniční modeláři jsou pak při použití plastových kolejnic postaveni před dvojité dilema, když potřebují sladit kovové a plastové kolejnice nejen co do velikosti, ale i barvy. Jen málo modelářů barví nepojížděné plochy kolejnic narezavo a tak většinou zůstávají (zásluhou niklu ve slitině) stříbřitě lesklé. Srovnat s nimi vzhledově ty plastové bude možná trochu oříšek.

Tvar profilů Raboesch - Maquett odpovídá klasickým širokopatním (Vignolovým) kolejnicím, jaké se používají už od dob rané historie železnic. Zatímco v minulosti se souběžně používaly také kolejnice jiných tvarů, v moderní době širokopatní kolejnice ovládly železnice a dřívější alternativní řešení vytěsnily. Mimo železnici se odlišné kolejnice částečně používají na tramvajových tratích (žlábkové), nebo jsou třeba zvláštní kolejnice pro jeřábové dráhy.


Čtyři nejmenší velikosti v detailu.


Jako náklad lze s úspěchem využít i ostatní profily Maquett (Raboesch).


Ve velkém měřítku (zde IIm (G)) to působí obzvlášť působivě.

Informace o aktuální nabídce naleznete v ceníku kolejnic.

nahoru

 

 

Home ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.