|
Lokomotiva typu EMD (EMC) FT A/Blokomotivy Micro-Trains Náznaky toho, že MTL připravují zavedení výroby lokomotiv ve velikosti N se začaly objevovat koncem roku 2001. V říjnu 2002 pak byl uveden model lokomotivy typu EMD FT A/B na trh. Nápad to byl dobrý, ale Micro-Trains nebyla jedinou firmou, kterou napadl. Ve stejné době uvedlo svou první lokomotivu hned několik firem a také tradiční výrobci zvýšili své úsilí. Mezi novinkami byla ještě jedna FT, a to od firmy Intermountain (také její první lokomotiva N). Obě firmy přistoupily k výrobě modelu podobně pečlivě, s citem pro detaily odlišující jednotlivé série, oba konkurenční modely využívají leptané doplňky. U Intermountainů se ale na výrobu lokomotiv zaměřili přece jen intenzivněji a poměrně rychle uvedli i další nové lokomotivy. Firma Micro-Trains se - alespoň jak se zdá - rozhodla ustoupit a věnovat se více svému tradičnímu oboru, totiž nákladním vozům a také dosud nevyužitým možnostem ve velikosti Z. V dalších letech nebyla vyrobena žádná další lokomotiva a na začátku roku 2006 se už v novinkách MTL jen zřídka objevují nové barevné varianty lokomotiv FT. Ale jak to nakonec dopadne teprve uvidíme.
předloha Lokomotivy typu FT stály na počátku procesu motorizace amerických železnic. Na kolejích se začaly objevovat od listopadu 1939. Staly se velmi úspěšným typem, který zakoupila celá řada železničních společností a postupně se objevily v provozu prakticky na celé síti amerických železnic. Jejich nástup úplně změnil tvář amerických železnic. Patřily k prvním motorovým lokomotivám, které dokázaly v provozu nahradit velké parní lokomotivy, každého fascinovaly moderním aerodynamickým designem. Postupným zdokonalováním lokomotiv typu FT později vznikla celá typová řada lokomotiv General Motors. Od roku 1946 to byl typ F2, a postupně další, až po typ F9, jehož výroba byla ukončena v dubnu 1957. Vzhled a základní rozměry všech lokomotiv F byly velice podobné. Asi nejznámějším (a rozhodně nejpočetnějším) typem z celé řady se stala F7 (o níž píšeme v souvislosti s velikostí Z).
model Micro-Trains v měřítku 1 : 160
Je to vysoce kvalitní model, lokomotivy různých drah se odlišují detaily, tak jak to bylo i ve skutečnosti (stupačky, brzdové odporníky, rozmístění světel, umístění skříňky pro číslo lokomotivy a další), žaluzie na bočnicích jsou zhotoveny z mosazného leptu. Transparenty s číslem lokomotivy jsou prosvětleny. Perfektní nátěr a popisy jsou u MTL samozřejmostí. Většina detailů je osazena z výroby, pouze přechodové měchy si modeláři dosazují sami. Lokomotivu pohání pětipólový motor se setrvačníkem, pohon je sestaven z osvědčených dílů. Lokomotiva je připravena pro dosazení digitálního řízení. Oba díly lokomotivy (A a B) jsou motorizované. Jako první byly vyrobeny lokomotivy v barvách ATSF a NYC (v říjnu 2002), o měsíc později Cotton Belt a Reading (vždy dvě sady s různými čísly), další varianty následovaly. Zde je na fotografiích předvedena lokomotiva Santa Fe v nátěru "s válečnou čelenkou". Cena dvoudílné sady A+B je poměrně vysoká. Odmyslíme-li si, že jde o dvoudílnou lokomotivu a budeme sadu považovat za dvě samostatné lokomotivy (můžeme si to dovolit - oba díly mají vlastní pohon) je cena jen o něco vyšší, než stojí lokomotivy tradičních výrobců (Atlas, Kato) a cena by se tedy mohla zdát celkem přiměřená. Jenže i ostatní výrobci dělají dvoudílné lokomotivy a v jejich ceně je vždy zohledněna jakási množstevní sleva... Nicméně je to pěkný model a cena není nepřekonatelná. Pokud jde o srovnání s konkurenčním modelem Intermountain, tak sám jsem zatím neměl možnost oba modely porovnat, ale některé ohlasy hodnotí o trochu lépe právě ten konkurenční model.
Informace o aktuální nabídce modelů Micro-Trains a o jejich cenách naleznete v příslušném ceníku. |
|
|