Vysokostěnný vůz s podlahovými klapkami délky 12.2m (40’)
Vůz dráhy Union Pacific.
předloha
Již na počátku 20. století jezdily v Americe vysokostěnné vozy s podlahovými
klapkami (příklad modelu takového vozu je zde).
Klapek ale bylo jen několik, protože nad podvozky a nad brzdovou výstrojí je
bylo obtížné umístit. Vykládání sypkého nákladu to tedy zjednodušilo jen
částečně. Teprve později se podařilo postavit také vozy s podlahovými klapkami v
celé délce vozu. Starší vozy byly ještě smíšené stavby, ale brzy převládly vozy
celokovové, jako je tento model
Řešení to bylo pozoruhodné, a mělo určité výhody. Vůz měl rovnou podlahu a
jeho využití bylo tedy univerzální. Konstrukce obletěla svět, podobné vozy se
objevily i u nás (řady Eal a Eacs ČSD), ale nakonec se s vyjímkou ruské
železniční sítě příliš neujaly. Nevýhody totiž převažovaly. V porovnání se
specializovanými výsypnými vozy byly tyto složitější a často trpěly
netěsnostmi klapek a úsypy přepravovaného materiálu (ty pak způsobují
znečištění koleje a prodražují údržbu tratí).
Po druhé světové válce se vyráběly tisíce těchto vozů, dnes se ale v Severní
Americe pro přepravy sypkých hmot používají buďto specializované
výsypné vozy, nebo vozy vysokostěnné, ale bez jakýchkoliv klapek a dveří (vykládají
se na rotačních výklopnících). Vozy s podlahovými klapkami, takové, jaké
představuje tento model, se tam již vyskytují velmi okrajově.
UP 66775 - skutečný vůz vyrobila v červnu 1951 GATX (General American
Tronsportation Corp.). V rámci poválečného programu obnovy objednala dráha Union
Pacific od GATC 1000 vysokostěnných vozů. Některé z nich jezdily ještě v 80.
letech. Model je v nátěru, který vůz dostal po opravě v roce 1968.
model Micro-Trains
Vůz je v prodeji od listopadu 2007 a je to možná vůbec první model takového
vozu ve velikosti N. Tedy alespoň pokud jde o vozy celokovové, model vozu
smíšené stavby nabízel již dříve Intermountain (zde
je popis, je to ovšem popis vozu v upravené podobě).
Model patří k povedeným výrobkům Micro-Trains, a to přesto, že na něm
nenajdeme žádné vyložené fajnovosti. Je to prostě výborný model obyčejného vozu.
Pěkně zpracované detaily můžeme pozorovat ze všech stran, shora, ze stran,
zepředu i zespodu. Právě zespodu je vůz možná vůbec nejzajímavější. Členitý tvar
mechanismu podlahových klapek a brzdové výstroje zavěšené na páteřovém rámu vozu
je vyroben znamenitě. Přitom se to všechno skládá z několika málo dílů - a to
přináší ještě jednu výhodu - tento pěkný model je poměrně laciný.
Čelní pohled - strana s ruční brzdou. Kromě tradičně povedené ruční brzdy zaujme také neobvyklé zařízení naznačené v dolních rozích čelnice - to
je právě mechanismus ovládání podlahových klapek.
Spodek vozu je hodně členitý.
Detaily spodku vozu. Micro-Trains je v tomto směru vyjímečná firma, ostatní
výrobci, a to i ti dobří, by to velmi zjednodušili.
Informace o aktuální nabídce modelů Micro-Trains a o jejich cenách naleznete
v příslušném ceníku.