Výsypné vozy
Firma Micro-Trains vyrábí již řadu různých typů amerických
výsypných vozů. Nejnovějším přírůstkem jsou vozy Ortner Rapid Discharge
(novinka uvedena v listopadu 2004), kterým je věnován tento příspěvek. Jsou to
vozy výrazného vzhledu, jaké (pokud vím) zatím nikdo ve velikosti N nevyráběl.
Vůz Southern Pacific 481388 byl vyroben v listopadu 1981 a pravděpodobně je
dosud v provozu.
předloha
Ortner Freight Car Company (nyní Trinity Industries) vyvinula výsypné vozy
typové řady Rapid Discharge v provedení se dvěma, třemi nebo čtyřmi
výsypkami. Tyto vozy umožňují výrazně zkrátit dobu vykládky a jsou tedy vhodné
pro přepravu velkého množství sypkých substrátů. Vůz je možné během 30 vteřin
vyprázdnit do prostoru mezi kolejnicemi.
Vozy se používají především k dopravě materiálů s vyšší hustotou, jako jsou
rudy nebo štěrk. Mají menší ložný objem - 65 m³ (dokonce ani nevyužívají prostor nad
plošinami) a tak při přepravě lehčích substrátů nemůže být plně využita
nápravová hmotnost. Proto se například pro přepravu uhlí využívají jen zřídka.
Většinou jezdí v ucelených vlacích pro velké stavební firmy.
Vůz dráhy Florida East Coast.
model Micro-Trains
Předlohou modelu byl vůz Ortner v provedení se třemi výsypkami. Model byl uveden na trh v
listopadu 2004 a je označen řadou katalogových čísel
125000.
Nový vůz je dalším ze špičkových modelů Micro-Trains. Pro jeho výrobu byla
opět použita technologie, kdy jsou převažující plastové díly doplněny leptanými
detaily. Zde jsou leptané podlahy plošin na obou koncích vozu a je třeba
poznamenat, že tento detail je opravdu velice pěkný. Plošiny mají navíc velice
jemné zábradlí, takže konce vozu jsou opravdu modelářskou lahůdkou. Dalšími
detaily, které stojí za zmínku jsou výztuhy uvnitř vozové skříně a spodní strana
vozu s výsypnými otvory. Na rozdíl od předchozích výsypných vozů MTL sice nejsou
výsypné klapky otevírací (patrně proto, že vozy Ortner mají oproti předchozím
modelovaným vozům klapky zcela odlišně řešené), ale každopádně jsou zpracovány
velmi detailně.
O perfektní povrchové úpravě a dokonalých nápisech je u modelů MTL možná
zbytečné vůbec psát.
Plošina vozu s leptanou podlahou a jemně vylisovaným zábradlím - strana s
ruční brzdou. Vzhledem k dosažitelné hloubce ostrosti fotografií sice nemůžete
úplně vychutnat jemné zábradlí v popředí, ale dělal jsem co se dalo.
Pohled na výztuhy uvnitř vozové skříně.
Spodní strana vozu s výsypnými klapkami.
Informace o aktuální nabídce modelů Micro-Trains a o jejich cenách naleznete
v příslušném ceníku.