Dlouhé plošinové vozy
Tyto nákladní vozy patří mezi nejdelší volně obíhající
vozy na severoamerických železnicích. Mají délku 27.2 m.

předloha
Plošinové vozy tohoto pozoruhodného provedení se vyráběly v 70. letech.
Jejich hlavní výhoda (oproti kratším vozům) spočívala v tom, že na ně
bylo možné umístit za sebou dva čtyřicetistopé kontejnery, nebo dva silniční
návěsy. Nemohou ale přepravovat (kvůli průjezdnému průřezu) kontejnery
ve dvou vrstvách. Další vývoj silniční a kontejnerové dopravy výhody
dlouhých vozů částečně znehodnotil. Byly vyvinuty kapsové vozy, které
mohou přepravovat kontejnery ve dvou vrstvách, a které (i když jsou kratší)
ještě více využijí délku vlaku. Kromě toho se začaly používat i delší
kontejnery a na silnicích se objevily tahače s delšími návěsy. Prodloužené
návěsy a kontejnery se na tento typ vozu již ve dvojici nevejdou a předpisy
severoamerických železnic neumožňují prodloužit vozy tak, aby se tato výhoda
vrátila. Zůstaly však také tratě, které přepravu kontejnerů ve dvou
vrstvách neumožňují a na nich mohou stále nacházet uplatnění i vozy
podobné těmto.
Udávaná jmenovitá délka 27.2 m je délkou plošiny (jak je v Americe
zvykem). Celková délka vozu přes spřáhla je ještě o něco větší.

Vůz dráhy Detroit, Toledo & Ironton DTI 90092 s jedním čtyřicetistopým
kontejnerem Sea Land.
model Micro-Trains
V sortimentu Micro-Trains delší vozy nenajdete (stejně dlouhé jsou třípodlažní
vozy na auta). Plošina je v měřítku N
dlouhá 170 mm, celý model měří přes spřáhla 180 mm (to odpovídá skutečné
délce téměř 29 metrů). Model se dodává ve dvou provedeních - je upraven
buďto pro přepravu kontejnerů, nebo návěsů. Vůz určený pro návěsy
sice nemá patky na uložení kontejnerů a vůz na kontejnery neumožňuje najíždění
silničních vozidel, ale přesto jsou obě varianty vybaveny stojany na uložení
(podepření) návěsů a sklopnými přejezdovými můstky. Zvláště
naposledy zmíněné přejezdové můstky jsou velice pěkně provedeny. I u
modelu jsou funkční - sklopné. Pozor, sklopené můstky se používají jen při
nakládce a vykládce. Za jízdy vlaku musí být můstky ve zdvižené poloze.
I stojany na podepření návěsů mohou být na modelu ve dvou polohách - vztyčené
nebo složené. V tomto případě se ale nejedná o funkční detail, změnu
docílíte výměnou celého, napevno vylisovaného dílu. Na kontejnerový vůz
patří pochopitelně stojan složený.
Vyjímečná délka vozu s sebou nese i další zajímavost. Tou je zvláštní
způsob upevnění spřáhla Magne-Matic, používaný právě jen na vozech této
délky.
V nabídce Micro-Trains najdete dlouhé plošiny v řadách katalogových čísel
71000 (vozy pro přepravu návěsů) a 72000 (vozy na kontejnery).
Vozy se dodávají buďto prázdné nebo naložené (většinou polovinou nákladu
- např. jedním kontejnerem).

Detail spojení dvou vozů se sklopenými přejezdovými můstky. Vůz
vpravo má stojan na podepření návěsu ve vztyčené poloze, vůz vlevo má
stojan složený a je upraven pro přepravu kontejnerů. Na snímku jsou také
vidět jemně zpracovaná madla na konci plošiny.

Srovnání vozů s různým nákladem.
ještě několik ukázek

FEC 37033 - žlutý vůz v provedení pro přepravu návěsů patří dráze
Florida East Coast.

DRGW 105019 - vůz dráhy Rio Grande & Western.

Plošinové vozy délky 17.5 m
Když už jsem zde načal problematiku kombinované dopravy, kdy jsou silniční
návěsy přepravovány na plošinových vozech, sluší se krátce se zmínit i
o druhém výrobku Micro-Trains z tohoto oboru. Je jím plošinový vůz délky
17.5 m (57’ 6’’).
Tyto vozy pojmou sice jen jediný návěs, ale zato jeho délka není omezena
limitem čtyřiceti stop. Vozy tohoto typu vznikaly často rekonstrukcí starších
plošinových, ale i jiných vozů. Při rekonstrukci bylo na vůz dosazeno
vybavení pro upevňování návěsu, nepotřebné díly byly naopak odstraněny.

Vůz dráhy Chicago & North Western ložený návěsem patřícím téže
společnosti. Všimněte si spřáhlové skříně vysunuté před čelník
vozu. Není to chyba výrobce modelu, stejně tak vypadají i skutečné vozy s
odpruženým uložením spřáhel.

Tentýž model v prázdném stavu. Stojan na podepření návěsu je ve vztyčené
poloze, ale je možné jej vyměnit za stojan složený (což by asi bylo u prázdného
vozu správnější).
V nabídce Micro-Trains najdete tyto vozy v řadě katalogových čísel 64000.
Vozy se dodávají buďto prázdné nebo naložené návěsem.
