Přednosti MTL

 

 
Zpět na základní informace o výrobcích Micro-Trains Line

Dokonalost modelů nespočívá jen v množství typů, z nichž může výrobce vybírat, aby se co nejvíce přiblížil předloze, ale také v jejich technickém řešení a v provedení jednotlivých detailů. 

Proč jsou modely Micro-Trains považovány za špičku mezi americkými železničními modely ve velikosti N ?

Některé z důvodů k tomu se vám zde pokusíme naznačit. MTL svoji výrobu průběžně zdokonaluje a tak některá novější zdokonalení nemusí být zatím uplatněna u celého sortimentu.

Detaily (žebříky, střešní lávky a další) 

Dokonalost modelu podtrhují jemně provedené detaily. Velmi jemně jsou lisovány střešní lávky, či kola ruční brzdy. Mnoho skutečných vozů má stupně žebříku připevněny přímo k bočnici - ty jsou pak v modelu znázorněny jen plastickým povrchem bočnice. Pokud však má vůz žebřík, který jen trochu odstává od stěny, je i u modelu samostatně dolepován. Jemnost provedení jde až na samé hranice možností plastikářských technologií - tloušťka stupně činí 0.2 mm. Vrcholem je zpracování řetízku v zábradlí služebních vozů.

Některé vozy mají dolepovací detaily jako např. klanice, nebo opěry střešních klapek. Někdy je přiložen návod jak dále zdokonalit modelový vzhled černěním stupaček žebříků, očouzením komínů u služebních vozů atd.

Dokonalé popisy

Dalším znakem, který řadí modely MTL ke špičce je jejich dokonalá povrchová úprava. Mnoho modelů ztvárňuje starší vozy s jednobarevným popisem na hnědočervené skříni. Můžeme u nich ocenit dokonale ostré kontury nápisů a čitelné drobné popisky, ale opravdovou lahůdkou jsou vozy s mnohobarevným potiskem. Dokonalý soutisk, perfektní ostrost, barvy které kryjí a jsou dokonale naneseny i na reliéfním povrchu - to vše vytvoří model, který po vyfotografování snese i několikanásobné zvětšení (viz obrázky). I nejmenší písmo je (pod lupou) čitelné Samozřejmostí je, že popisy nechybí na čelech vozů, některé vozy mají (v souladu s předlohou) odlišné provedení levé a pravé strany.

MTL dbá velmi na autenticitu popisů. K dobrému jménu firmy přispívá i to, že se nestydí přiznat chybu v popisech pokud byla na některém výrobku zjištěna a napravit ji novou sérií. Vyjímkou jsou vozy sběratelské, u nichž je výslovně uvedeno, že nejsou založeny na skutečné předloze, ale jsou vymyšlené


Detail části bočnice historického chladícího vozu s dokonalým vícebarevným potiskem, který v tomto případě představuje reklamu na pivo Tivoli Beer. Nezapomeňte, že model je ve velikosti N, a že výška bočnice vozu (včetně podélníku) je pouze 19 mm.

A protože ty nápisy jsou vážně krásné, tak jsem jim věnoval ještě celou jednu stránku.

Spřáhla Magne-Matic

Všechny vozy jsou z výroby osazeny spřáhly Magne-Matic, která podrobně popisujeme na stránce na níž se dostanete tímto odkazem. Většina vozů má spřáhlo osazeno na podvozku, ale u všech vozů je alespoň příprava pro připevnění spřáhla na hlavní rám, aby si skalní modeláři mohli přijít na své.


Na snímku spojená spřáhla dvojice vozů pro přepravu silničních návěsů. Lávky pro přejíždění kamionů z vozu na vůz jsou funkční (na snímku ve zdvižené poloze). Vůz vlevo má stojan na uložení návěsu ve zdvižené poloze, vůz vpravo ve složené poloze (stojan není skládací, ale vyměňovací).

Funkční detaily

Pokud je to možné, snaží se MTL i u modelu zachovat funkčnost pohyblivých částí vozu. Nejčastěji se jedná o odsuvné dveře u zavřených vozů. (Některé vozy však mají dveře předsuvné a ty není možné provádět jako funkční.) Funkční detaily však mají i mnohé další typy vozů. Vysokostěnné vozy mají sklopné čelnice, chladící vozy mají otevírací střešní klapky, nádržkové vozy klapky plnících otvorů, výsypné vozy klapky výsypek, vozy pro přepravu kamionů mají sklopné přejezdové můstky na koncích vozů. U některých dílů, kde nebylo možné docílit funkčnosti, je možné ji napodobit výměnou. Stojan pro upevnění silničního návěsu ve vztyčené podobě je tak možno nahradit tímtéž v poloze složené. Je nutno připomenout, že funkčnosti nebylo dosaženo na úkor modelovosti.


Na snímku zavřený vůz starší konstrukce (dřevěná skříň) s otevřenými dvoukřídlými odsuvnými dveřmi (jedno křídlo široké, jedno úzké). Tento vůz používala svého času společnost Union Pacific pro přepravu automobilů.

Detailně propracovaný spodek vozů

Na spodek vozu není při provozu vidět a proto bývá jeho modelové zpracování často opomíjeno. U mnoha modelů je spodek tvořen jediným výliskem. V Evropě se navíc zpracování spodku dále zhoršilo nástupem “povinného” kinematického spřáhla. Výhodou amerických modelů je, že nepotřebují kinematické spřáhlo a tak není vzhled jejich spodku poškozen těžkopádnou konstrukcí jeho mechanismu.

Konstruktéři MTL si uvědomili, že spodek je většinou nejčlenitější částí vozu a proto začali spodek zpracovávat prostorově (“3D underframe”). Mohou tak dokonale vyniknout všechny nosníky, vzpínadla a brzdové armatury.

Samostatnou kapitolou je zpracování stupaček. Jsou vyrobeny jako samostatný díl z houževnatého plastu, takže dobře odolávají běžným modelovým nehodám. Navíc je možné je v případě poškození vyměnit (dodávají se i samostatně). Stupačky jsou provedeny velmi jemně - tloušťka výlisku je cca 0.3 mm.


Ukázka propracování brzdových armatur na spodku chladícího vozu REA. Na snímku můžete snadno rozeznat díly brzdy: hlavní a pomocný vzduchojem, rozvaděč, brzdový válec, pákoví a táhloví (včetně připojení řetězu od ruční brzdy). Za povšimnutí stojí i jemně provedená stupačka. Ta je navíc vylisována z houževnatého plastu jako samostatný výlisek. To má dvě výhody. Jednak je daleko odolnější proti poškození, než mnohem masivnější stupačky vylisované z jednoho kusu se skříní (obvykle z křehčího materiálu). Když už k poškození dojde, dá se stupačka celkem snadno vyměnit.


A takto vypadá samotný výlisek detailů spodku vozu.

Stručná historie vozu

Již zmíněnou autenticitu podtrhuje i krátká informace o předloze - skutečném voze, která je přiložena ke každému modelu. Obvykle se dozvíme kdy a kým byl vůz vyroben, které provozní období zachycuje model (kdy dostal příslušný nátěr) a některé provozní údaje. K tomu je obvykle připojena nějaká drobná perlička o společnosti jíž vůz patřil, nebo informace dokreslující dobové poměry.


Ukázka textu přiloženého k chladícímu vozu společnosti Union Refrigerator Transit Company, který je na obrázku: Vůz vyrobila v lednu 1927 firma American Car & Foundry, model zachycuje jeho stav po dílenské opravě provedené v květnu 1934. URTC pronajala tyto vozy firmě Land O'Lakes, která se zabývala distribucí másla vyráběného v družstevních mlékárnách minnesotských farmářů. URTC postavila ve svém ústředí v Minneapolis ledárnu, aby zajistila chlad pro máslo na jeho dlouhou cestu vlakem na východ.

Podvozky a dvojkolí

Nákladní vozy amerických železnic jsou až na nemnoho vyjímek čtyřnápravové. Mají podvozek jednotné konstrukce, kterému u nás říkáme podvozek typu diamond. Američané ale rozlišují řadu provedení tohoto podvozku a tak i MTL vyrábí široký sortiment podvozků...

Dvojkolí se vyrábějí z kvalitního plastu a to buď s normálními (0.85 mm), nebo zmenšenými okolky (0.45mm). Menší okolky jsou modelově věrnější, ale normální (tj. větší) okolky jsou provozně spolehlivější. Hotové vozy byly tradičně dodávány s dvojkolími s normálními okolky, od léta 2002 jsou novinky vybavovány oběma typy dvojkolí.

Obal

Vozy jsou baleny do krabiček z čirého polystyrenu, jak je ve velikosti N zvykem. Krabičky mají tři velikosti, z toho ty nejmenší (a nejběžnější) lze dobře stohovat s krabičkami mnoha dalších výrobců (např. Roco, Atlas atd.). Oceňuji, že výrobce neplýtvá prostorem a tak vaše sbírka nezabere zbytečně mnoho místa.

Důležité je, že vůz je v krabičce nejen uložen v tvarované vaničce jak je zvykem, ale je i čirou fólií (někdy i tvarovanou) překryt z vrchní strany. Všimněte si, že modely bez tohoto opatření se při manipulaci dotýkají svým nejvyšším výstupkem víčka. Na víčku se postupně vyrývá stopa v barvě modelu a posléze je příslušný detail odřený až na plast.

Máte-li ve sbírce modely bez krabiček, MTL vám může pomoci, neboť dodává i samostatné krabičky.

nahoru
Přednosti MTL
Typy vozů
Ceník příslušenství
Vozy skladem

Krásné nápisy

 

 

Home ] [ Přednosti MTL ] Typy vozů ] Ceník příslušenství ] Vozy skladem ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.