|
Základní varianty provedení spřáhel Magne-MaticPro široké použití spřáhel Magne-Matic bylo nutno vyvinout řadu variant, které umožňují použítí spřáhel podle různorodých potřeb modelářů a výrobců modelů. Hlava, kterou se spřáhla spojují je pochopitelně vždy stejná - spřáhla se liší hlavně způsobem uložení ve spřáhlové skříni a jejími rozměry.Základní rozdělení spřáhel je podle dvou kritérií: 1. Podle tvaru zakončení spřáhla pro uložení ve spřáhlové skříniSpřáhla jsou buďto zakončena ve tvaru T a středící pružina je za spřáhlem, nebo jsou zakončena okem a středící pružina je uvnitř tohoto oka. Spřáhla zakončená okem mají vždy vlastní spřáhlovou skříň. (Podrobněji zde.) 2. Podle místa upevnění spřáhla na vozidleSpřáhla jsou určena buď k montáži na podvozek (potom se spolu s podvozkem v oblouku natáčejí, což je v prudkých obloucích provozně výhodné, ale nemodelové), nebo na hlavní rám vozidla tak jako ve skutečnosti. Provedení spřáhel určuje jejich využitíSpřáhla se zakončením tvaru T se používají především pro konverze (rozumějte: pro výměnu jiného spřáhla za spřáhlo Magne-Matic), a to v těch případech, kdy se rozhodneme použít existující spřáhlovou skříň. Spřáhlovou skříň je někdy nutné upravit, zejména vodící trn původní pružiny je často příliš dlouhý a musí se zkrátit apod. Spřáhla se dodávají s vložkou spřáhlové skříně, která vyplní vnitřní prostor původní skříně a vytvoří podmínky pro správnou funkci nového spřáhla. Většinou tato spřáhla montujeme na podvozek (u amerických vozidel téměř výhradně), ale lze je osadit i do spřáhlových skříní na hlavním rámu - typicky u dvounápravových vozů. Výhodou těchto spřáhel je celkem snadná montáž s minimálními zásahy do vozů původně vybavených jiným spřáhlem, nevýhodou je obtížnější dodržení správné výšky, vodorovnosti a funkce spřáhla, způsobené různorodým provedením spřáhlových skříní různých výrobců. Spřáhla zakončená okem se středící pružinou uvnitř tohoto oka mají vlastní spřáhlovou skříň a tím je dán i způsob jejich použití. Vyměnit spřáhlovou skříň na podvozku je dosti obtížné a proto se tato spřáhla obvykle připevňují přímo na hlavní rám vozidla, pod čelník. Stejná spřáhla jsou na podvozcích vyráběných MTL, kde je pochopitelně "ta správná" spřáhlová skříň již z výroby. Tato spřáhla jsou provozně spolehlivější díky vhodnější konstrukci a i dodržení správné geometrie je zde jednodušší. Podrobněji se s konstrukcí tohoto spřáhla můžete seznámit na jiné stránce. Ukázky různých provedení spřáhel určených k montáži na hlavní rám vozidlaJak vybrat z tolika možností to pravé spřáhlo pro Vaše vozidlo? Nejste-li si jisti vlastním úsudkem, jistě radu najdete v databázi spřáhlových konverzí, kterou lze stáhnout z oficiálních stránek firmy Micro-Trains. (Databáze se samozřejmě týká pouze amerických modelů.) Další možnost je zeptat se na doporučený postup hezky česky na naší emailové adrese.
Odkaz na ceník spřáhel |
|