Novinky MTL

 

 

Přehled významnějších novinek v sortimentu MTL pro velikost N

(uspořádáno od nejnovějších k starším)

Firma Micro-Trains Line uvádí každý měsíc asi deset novinek vozů ve velikosti N. Jedná se většinou o barevné varianty starších výrobků, nebo o "reprinty" tj. znovuuvedení dříve vyráběného modelu, ve stejném nátěru, ale s jiným číslem vozu. Čas od času se v nabídce objeví opravdová novinka - výrobek tvarově odlišný od předchozích, který si vyžádal výrobu nových forem. Právě na takové novinky upozorňuji na této stránce.

110. novinka plánovaná na říjen 2009 - Šestinápravový poštovní vůz

Další novinkou se Micro-Trains pouští do oboru osobních vozů. Šestinápravový poštovní vůz je prvním osobním vozem Micro-Trains ve velikosti N. (Nepočítáme-li provizorní válečné vozy, které MTL vyrábí již od roku 2003.) Za uvedením této novinky bezpochyby stojí v USA poslední dobou všeobecně vzrůstající zájem o osobní železniční dopravu.


Fotografie pracovního vzorku připravovaného modelu.

Poštovní vozy, označované často také zkratkou RPO (= Railway Post Office) byly v Americe provozované podobně jako u nás - byly řazeny do dálkových rychlíků, osádka vozu za jízdy třídila poštu, cestující neměli do poštovního vozu přístup. Poštovní pytle se nakládaly a vykládaly nejen v nácestných zastávkách, ale pomocí zvláštního zařízení také za jízdy a to i ve značné rychlosti.

Nový model MTL představuje starší rychlíkový poštovní vůz těžké stavby (vozy těžké stavby byly charakteristické šestinápravovým pojezdem). Model má četné detaily, dokonale propracovaný spodek a funkční přechodové měchy. Kvůli novému modelu byla zahájena výroba dalšího typu třínápravového osobního podvozku a pravděpodobně (po mnoha letech) konečně také další průměr dvojkolí.

Dá se očekávat, že budou následovat další osobní vozy, nejspíš takové, které se budou k pošťáku hodit do soupravy. Žádné oficiální sdělení v tomto smyslu ale zveřejněno nebylo.


Vůz dráhy New York, New Haven & Hartford - č.kat. MTL 140 00 020. Na tomto obrázku je model fotografovaný z druhé strany.

109. novinka pro červen 2009 - Služební vůz s bočními vyhlídkovými okny

Nový model služebního vozu je vyroben podle vozu vyráběného vagónkou International Car Company (PACCAR) pro dráhu Southern Pacific. Tento vůz s typovým označením C50-9 patřil k prvním služebním vozům vyráběným bez střešní lávky a bez oken v bočnicích (kromě oken ve vyhlídkovém výklenku). První série tohoto vozu byly vyrobeny v roce 1970.

Model Micro-Trains má mít tradičně vysoce kvalitně zpracovanou plastovou skříň, leptané zábradlí (a další detaily plošin) a detailně propracovaný spodek.

Vozy tohoto typu byly běžným zjevem severoamerických železnic v sedmdesátých a osmdesátých letech. Přímo z výroby je objednalo bezmála třicet železničních společností (vozy se mohly v detailech lišit - např. právě rozmístěním oken), k dalším, menším železničním  společnostem a na vlečky se dostaly z druhé ruky.


Fotografie pracovního vzorku připravovaného modelu.

Vůz byl původně slíben na květen, ale přišel do prodeje s měsíčním zpožděním. Novinka měla obrovský úspěch, zejména vůz v barvách Southern Pacific (na obrázku níže). Toto provedení je vybaveno (v souladu s předlohou) více detaily (antény na střeše atd.) a tak bylo dražší než souběžně uvedený vůz Conrail. Vlastně to byl jeden z nejdražších vozů v dosavadní historii MTL (doporučená cena 33 dolarů bez daně), přesto byl během pár dní beznadějně rozebrán.


Velmi úspěšný model v nátěru Southern Pacific je vybaven četnými detaily.

Pro rok 2008 se předpokládalo uvedení 3 nových vozů ve velikosti N (dále šest nových modelů pro velikost Z a jeden pro H0n3). Nakonec stihli v eNku udělat jen dva. Další má být až  květnu 2009.

108. novinka pro červenec 2008 - Vysokostěnný vůz s podlahovými klapkami a zvýšenými bočnicemi

Je to varianta vozu s normální výškou bočnic, jehož model byl novinkou v listopadu 2007. Když bylo potřeba přepravovat větší objemy relativně lehkých nákladů, především dřevěných štěpek a cukrové třtiny, železnice začaly starším otevřeným vozům zvyšovat bočnice, aby zvětšily jejich ložný objem a lépe využily rezerv jejich nosnosti.

Podobně je to i s modelem Micro-Trains. Ke standardnímu vozu přibyl ještě další plastový výlisek představující nastavení bočnic. Celkově to na první pohled vypadá dobře a také výrobně je to jistě velice výhodné, má to ale také jeden vážný nedostatek. Aby byla nástavba dostatečně tuhá, tak je vyztužena dnem. Pokud je uvnitř modelová imitace nákladu, tak to nevadí, ale vůz v prázdném stavu takto modelovat nelze.

Vozy tohoto konkrétního typu vznikaly v padesátých a šedesátých letech úpravou vozů vyrobených po skončení války.


vozy dráhy Spokane, Portland & Seattle (č.kat. MTL 084 00 011 a MTL 084 00 012).

107. novinka pro duben 2008 - Kotlový vůz se třemi dómy

Exoticky vypadající vůz, který ale ve starších dobách nebyl v USA zdaleka takovou vyjímkou, jak by nám to dnes mohlo připadat. Podobný vůz již ve velikosti N nabízeli asi čtyři výrobci, ale všechny tyto výrobky postupem času spadly víceméně do hračkové kategorie. Můžeme se tedy těšit na třídómovou cisternu a třídu lepší, doufejme, že MTL toto očekávání naplní. Pro zajímavost dodávám, že existovaly také dvoudómové cisterny a ty pokud vím ve velikosti N zatím nikdo nevyrábí. Uvidíme, jestli se MTL této výzvy chopí.

Třídómové cisterny sloužily k přepravě menších objemů několika různých kapalin současně. Kotel měly uvnitř rozdělený na tři části a každá z nich měla vlastní dóm. Tento model představuje vůz ACF, který se vyráběl v letech 1934 - 1946 (více o tomto modelu).


Fotografie pracovního vzorku modelu.


Jako první se prodávaly vozy v nátěru Shell Chemical Company.

106. novinka pro listopad 2007 - Vysokostěnný vůz s podlahovými klapkami

Celkem běžný vůz, který přitom (pokud vím) až dosud není v nabídce žádného výrobce velikosti N. Více o tomto povedeném modelu zde.


Model vozu Soo Line - MTL 083 00 020.

105. novinka pro květen 2007 - Výsypný vůz

Výsypné vozy délky 10.1m (33’) s dvěma výsypkami jsou po léta oblíbeným tématem firmy Micro-Trains. Vyrábí se již celá řada tvarově mírně odlišných variant. Další z nich je tento vůz s vysedlými bočnicemi. Takové vozy vznikaly většinou rekonstrukcí. Vozy přicházely do velké opravy s tak silně zkorodovanými bočnicemi, že v nich bylo potřeba vyměnit plechové výplně. Původní rovné plechy byly nahrazeny plechy vytvarovanými tak, aby vůz z dílen vyjel nejen opravený, ale aby se mu přitom také o něco málo zvětšil ložný objem.


Výkres výsypného vozu Wabash - MTL 085 00 010.


Hotový model v nátěru New Haven - MTL 085 00 030.

104. novinka pro leden 2007 - Tárovací vůz

Tárovací vozy se používají k cejchování kolejových vah. Micro-Trains připravila model tohoto neobvyklého vozu, který nepatří mezi klasické vagóny volného oběhu, ale mezi vozidla, které má dráha pro svoji vlastní údržbu. V amerických poměrech je tento vůz zcela vyjímečný také svým dvounápravovým pojezdem.

Při přepravě nákladním vlakem býval tárovací vůz zařazen bezprostředně před vozem služebním (tj. na konci vlaku). Při manipulaci se soupravou byl tárovací vůz spolu se služebním odvěšen, aby se co nejméně účastnil posunu.


Tárovací vůz CSX - MTL 121 00 010.

103. novinka pro říjen 2006 - Uzavřený výsypný vůz Evans se třemi výsypkami

Tato vozy vyráběla vagónka Evans koncem 70. let. Po delší době konečně pořádná novinka pro velikost N (ale mohli si dát více záležet na propracování detailů). Micro-Trains se v poslední době zřetelně soustřeďují spíše na velikosti Z a H0n3, kde je menší konkurence a eNko zanedbávají. Namísto deseti novinek N měsíčně jich teď bývá jen pět (vagónky s medvídky, vlajkami amerických států, válečnými loděmi a další sběratelské nesmysly nepočítám).


Vozy dráhy Missouri - Kansas - Texas - MTL 099 00 011 a MTL 099 00 012.

102. novinka pro únor 2006 - Dvojice dvounápravových oplenových vozů

Další typ dřevařského vozu. Je to vlastně samotný podvozek (ale nikoliv diamond) a přímo na něm je umístěn oplen. Oba vozíky jsou v loženém stavu spojeny jen nákladem. Spřáhla slouží ke spřahování s dalšími podobnými dvojicemi, anebo při přepravě prázdných vozů. Více o modelech dřevařských vozů.


Dvojice oplenů s nákladem - MTL 113 00 710.

101. novinka pro květen-červenec 2005 - Čtyřnápravový oplenový vůz délky 12.2m (40’) s páteřovým rámem a s klanicemi

Další varianta dřevařského vozu. Tentokrát se jedná o modernější provedení s klaniceni. Nový vůz byl nejprve nabízen v sadě jako souprava lesní dráhy Chehalis Western (několik vozů naložených kmeny, lokomotiva a služební vůz), později (od července 2005) se prodává i samostatně. Více o modelech dřevařských vozů.


Samostatně prodávaný vůz s katalogovým číslem MTL 114 00 050.

100. novinka pro duben 2005 - byla tajná a provázela ji soutěž...

Podle počítání firmy Micro-Trains se blíží uvedení jubilejního stého typu nákladního vozu MTL. Při této příležitosti se pořádá soutěž. Každý, kdo se zúčastní a napíše, o model jakého, dosud nevyráběného vozu, by měl zájem, bude zařazen do slosování a může vyhrát výrobky MTL v ceně 1000 dolarů. Má to ale háček, my co nežijeme v Americe, jsme, alespoň mám takový dojem, ze soutěže vyřazeni. Tak jsem si tedy alespoň vymyslel svůj tip, co bych jim jako napsal, že bych si přál. Přál bych si osminápravovou cisternu, nebo šestinápravový uhlák...

... ale už je tady a je to zavřený vůz délky 12.2m (40’) pro zvýšený průjezdný průřez

Stým typem vozu Micro-Trains se stala tato pozoruhodná krátká a vysoká krabice. Podobný model již dříve vyráběl tuším Bachmann (a byl i u nás ke koupi), ale v provedení firmy Micro-Trains je to něco docela jiného, zpracování detailů je nesrovnatelné.


Jedna z novějších variant modelu - MTL 101 00 040 - vůz dráhy Union Pacific.

novinka pro leden 2005 - Nový číslovací plán

Podle vyjádření firmy Micro-Trains byl stávající systém katalogových čísel nevyhovující a tak zavádějí nový. Podle něj bude mít každý výrobek osmimístné katalogové číslo. Například vůz, který byl až dosud MTL 59510, bude nově MTL 059 00 510. Nevypadá to až tak složitě, ale u ostatních výrobků (než jsou vozy N) je to horší. Jak já se s tím vypořádám...? Pravda, stará čísla byla krapet nepřehledná, hlavně u příslušenství, ale takováhle revoluce je jen zbytečná práce navíc.

novinka pro listopad 2004 - Výsypný vůz Ortner Rapid Discharge se třemi výsypkami

Velice pěkný model vozu, ve velikosti N zatím neznámého. Pro výrobu byly opět využity i leptané díly, takže zejména plošiny jsou vyrobené krásně do detailu. Více o tomto modelu.


Druhá varianta novinky - MTL 125 00 020 - vůz dráhy Florida East Coast.

novinky pro září 2004:

- Uzavřený třípodlažní vůz na přepravu automobilů

Již od června je ohlášeno uvedení uzavřené varianty třípodlažního vozu na přepravu automobilů. Má stejný spodek jako otevřený vůz (novinka z prosince 2003), ale celkový vzhled je krajně odlišný. Pro výrobu modelu jsou v široké míře použity leptané díly (podrobněji zde).


První varianta modelu byla téměř ihned rozprodána a tak se jej ani nepodařilo dovézt do ČR.

- podvozek Dalman

Další varianta amerického nákladního podvozku je druhou novinkou měsíce září.


Podvozek Dalman.

novinka pro květen 2004 - Dvoupodlažní vůz na přepravu automobilů

Dvoupodlažní otevřený vůz na přepravu automobilů je podobné konstrukce jako již dříve uvedený vůz třípodlažní (prosinec 2003). Více o tomto modelu.


První varianta modelu nese registrační značku společnosti Trailer Train, a logo dráhy Baltimore & Ohio (MTL 112510).

novinka pro duben 2004 - Čtyřnápravový oplenový vůz délky 9.1m (30’) s páteřovým rámem

Čtyřnápravový oplenový vůz lesních drah s páteřovým rámem je příkladem typického dřevařského vozu, jaké se používaly na normálněrozchodných lesních drahách po celých Spojených státech. Oproti podobnému modelu uvedenému v prosinci 2002 se tento vůz liší délkou - je to model kratšího vozu délky 9.1m (30’). Vůz se prodává s nákladem kmenů různého průměru. Uvážíme-li, že firma Atlas oznámila uvedení modelu lokomotivy soustavy Shay, tak se můžeme již teď těšit na pěknou soupravičku. Podrobnější popis modelu je na samostatné stránce.


Kratší varianta dřevařského vozu se prodává v řadě katalogových čísel MTL 113500.

novinka pro prosinec 2003 - Třípodlažní vůz na přepravu automobilů

Na prosinec bylo ohlášeno uvedení již 95. typu nákladního vozu Micro-Trains ve velikosti N. Jeho předlohou je více než 27 metrů dlouhý otevřený třípodlažní vůz na přepravu osobních automobilů. Podobný model již dříve nabízel Bachmann, vozy se prodávaly i u nás a to často za velice příznivou cenu, ale modelové zpracování nebylo nijak oslnivé (ostatně byl to výrobek z doby úplně jiných nároků na zpracování). Od novinky Micro-Trains očekávám úplně jinou kvalitu a jsem již teď zvědav, jak se povedla. Na první exemplář jsem již odeslal objednávku. Bohužel cena skoro určitě přesáhne 1000 Kč. Vůz má ve všech podlažích sklopné můstky pro přejíždění aut mezi vozy a katalogové číslo řady MTL 112000. O prvním vozu dodaném do ČR jsem následně udělal zvláštní stránku.


První varianta modelu nese registrační značku společnosti Trailer Train, a logo dráhy Southern (MTL 112010).

novinka pro listopad 2003 - Podvozek National B-1

Nový výrobek je již čtrnáctým podvozkem v sortimentu Micro-Trains. Zatím je k dispozici jen namontovaný na příslušných vozech (prvním je MTL 20667). Podvozku bude doplněn také do přehledu podvozků, jakmile si na to najdu chvilku. Nový podvozek má katalogové číslo MTL 003 02 151.


První vůz MTL s podvozky National B-1.


Podvozek National B-1, č.kat. MTL 003 02 151.

novinky pro květen 2003 - Válečné vozy pro vojenské transporty

lůžkový vůz

Pro pokrytí zvýšených vojenských přeprav v době druhé světové války byly urychleně vyráběny lůžkové a kuchyňské vozy. Podobně jako v Evropě, byla i v USA zvolena zjednodušená konstrukce, vycházející z konstrukce vozů nákladních. Z konstrukčního hlediska to byly vlastně padesátistopé zavřené vozy, které měly podvozky s lepšími chodovými vlastnostmi (Allied Full Cushion), v bočnicích okenní otvory, na čelech přechodové můstky a uvnitř vybavení pro ubytování mužstva. Na konci roku 1941 bylo objednáno u firmy Pullman Standard 2400 takovýchto lůžkových vozů. V každém voze mohlo spát 29-30 cestujících a jeden průvodčí lůžkového vozu. Po skončení války se staly vozy přebytečnými a vláda je rozprodávala za zlomek původní ceny železnicím. Ty je pak dále používaly k nejrůznějším účelům - též jako služební a poštovní vozy.


Jako první se pochopitelně objevily modely v klasickém válečném vzhledu, v nátěru Pullman (MTL 116010.2).

kuchyňský vůz

Konstrukčně podobné byly i kuchyňské vozy, které spolu s převládajícími vozy lůžkovými vytvářely soupravy vojenských transportů. Bývaly řazeny uprostřed délky soupravy, aby jídlo mohlo být roznášeno na obě strany. Vagónka American Car & Foundry jich pro tyto účely vyrobila 800, dalších 40 kusů bylo vyrobeno pro lazaretní vlaky. Vybavení vozu bylo sice spartánské, ale služby poskytované vojákům musely být nejlepší možné. Po válce byly přebytečné vozy rozprodány, podobně jako vozy lůžkové.


Kuchyňský vůz MTL 118010.

novinka pro leden 2003 - Podvozek Bettendorf Swing-motion pro služební vozy


Ukázka služebního vozu v barvách společnosti ATSF (č.kat. 100180), který je jako první z modelů Micro-Trains vybaven podvozky Bettendorf Swing-motion.

Nový výrobek je již třináctým podvozkem v sortimentu Micro-Trains. Vyrábí se pouze v provedení bez spřáhel. Obrázek samostatného podvozku je v přehledu podvozků.

novinka pro prosinec 2002 - Čtyřnápravový oplenový vůz délky 12.2m (40’) s páteřovým rámem

Nový model představuje čtyřicetistopý vůz se dvěma opleny pro přepravu dřeva. Vozy tohoto provedení se používaly na normálněrozchodných železnicích po celém území USA. Model má kovový rám, řetězy pro uvazování kmenů jsou mosazné. Škoda jen, že není ve velikosti N běžně dostupný model některé typické dřevařské lokomotivy (Shay atd.). Vůz se ale hodí i do soupravy s jinými, dostupnými vozidly. Podrobnější popis modelu je na samostatné stránce.


První provedení tohoto dřevařského vozu se dodává s nákladem pěti devadesáticentimetrových kmenů, jaké se vozily především po tratích západu USA, kde se kácely zvláště mohutné stromy - sekvoje. (č.kat. 113010)

listopad 2002 - 30 let výroby vozů Micro-Trains

30. výročí vyrobení prvních vozů si u MTL připomněli vydáním památeční sady pěti zavřených vozů ve stejných nátěrech, v jakých byly nabízeny první vozy Micro-Trains o 30 let dříve.

novinka pro říjen 2002 - lokomotiva typu EMD FT A/B

Už je to tady, první model lokomotivy Micro-Trains je na světě. V říjnu byly na trh uvedeny první dvě varianty modelu (ATSF a NYC). O vysoce kvalitní model je velký zájem, celá výroba byla již dopředu rozprodána. Model má řadu dolepovaných drobných detailů (madla, houkačky), velmi jemně zpracované mřížky větráků, leptané žaluzie na bočnicích (!) atd. Cena dvoudílné sady A+B se pohybuje v rozmezí cca 6700 - 7300 Kč (podle provedení a kursu). Oba díly jsou motorizované (pětipólový motor) - jsou to vlastně dvě lokomotivy.

V příštím měsíci se mají objevit lokomotivy Cotton Belt a Reading. Lokomotivy jednotlivých drah se budou v detailech lišit, tak jako skutečné stroje.

Další informace, najdete na nové stránce věnované lokomotivám MTL (jsou tam i obrázky).

novinka pro květen 2002

Od května jsou šestinápravové hlubinové vozy nabízeny též s nákladem generátoru.

novinka pro únor-březen 2002 - Třínápravový podvozek typu Commonwealth


Ukázka hlubinového vozu v barvách společnosti ATSF (č.kat. 109040), který je jako první z modelů Micro-Trains vybaven podvozky Commonwealth.

Třínápravové podvozky Commonwealth se objevily na amerických železnicích ve 40. letech. Byly dostatečně pevné, přitom poměrně lehké a měly klidný chod při vyšších rychlostech. Díky tomu byly všestranně použitelné pro nákladní i osobní vozy.

Nový podvozek byl nejprve v únoru nabízen jako součást vyobrazeného vozu č.kat. 109040, od března je nabízen i samostatně. Obrázek samostatného podvozku je v přehledu podvozků.

novinka pro listopad 2001 - Zavřený vůz běžné stavby délky 12.2m (40’), s odsuvnými dveřmi, bez střešní lávky, s dlouhými žebříky


Ukázka vozu v barvách společnosti ATSF. Tento vůz přišel o střešní lávku v květnu 1969. (č.kat. 73010)

Předlohou modelu je běžný zavřený vůz amerických železnic, původně vybavený střešní lávkou, kterému byla při dílenské opravě lávka odstraněna, ale žebříky vedoucí na střechu byly ponechány v původní délce.

Když v 70. letech požadovala AAR postupné odstranění střešních lávek ze všech vozů, zdaleka ne ve všech případech byly odpovídajícím způsobem zkráceny i žebříky vedoucí na střechu. Často byl vůz pouze opatřen bezpečnostním nápisem ve smyslu "nevstupujte na střechu, vůz bez střešní lávky".

novinka pro říjen 2001 - Podvozek Allied Full Cushion


Ukázka vozu (starší výrobek) vybaveného novým podvozkem Allied Full Cushion (č.kat. 34260). Podvozek sám (č.kat. 1190) je vyobrazen na stránce věnované podvozkům.

Podvozek byl vyvinut pro nákladní vozy provozované vyššími rychlostmi, cílem bylo dosáhnout jakosti chodu srovnatelné s vozy osobními. Tlumení rázů spolehlivě obstarávala kombinace vinutých pružin a závěsek. Jízdní vlastnosti byly oproti běžným podvozkům lepší v celém oboru rychlostí. Do provozu byly nové podvozky nasazovány od počátku 40. let, používalo je 16 železničních společností, které si od nich slibovaly snížení finančních ztrát za poškození nákladu. Za 2. světové války našly podvozky uplatnění u spacích a jídelních vozů pro vojenské transporty. Po válce byly tyto podvozky postupně stahovány z provozu. Byly totiž náchylnější k vykolejování a protože snahy o jejich zdokonalení selhaly, byl jejich provoz ve volném oběhu vozů zakázán v roce 1955 ICC (Interstate Commerce Commission).

Je to již jedenáctý podvozek v sortimentu Micro-Trains. Firma si tento historicky pozoruhodný podvozek vybrala, aby mohla vyrábět další barevné varianty vozů, jaké až dosud nebylo možné nabízet bez zjednodušení a nepřesností.

novinka pro srpen 2001 - Kotlový vůz délky 17m (56’) se samonosným kotlem


Novinka je nabízena nejprve v nátěru výrobce - American Car & Foundry (č.kat.110010)

Nový model je nabízen v řadě katalogových čísel 110000. Představuje moderní kotlový vůz z produkce American Car & Foundry ve městě Milton (Pensylvánie). Vůz vyráběný od 70. let nemá hlavní rám, veškerá zatížení přenáší vlastní kotel. Tyto vozy jsou v USA stále v provozu a slouží k přepravě tekutin při normálním tlaku - od ovocné šťávy až po herbicidy na ničení plevele.

Model vyniká jemně zpracovaným spodkem, zejména pokud jde o brzdové armatury. Za pozornost stojí i z drátu zhotovené zábradlí plošin a další jemně provedené detaily.  Více o tomto modelu se dozvíte na zvláštní stránce. Hodnocení uveřejněné časopisem Model Railroader bylo vysloveně obdivné...

novinka pro červenec 2001 - Zavřený vůz smíšené stavby s vnější kostrou délky 12.2m (40’), běžné a úzké odsuvné dveře


Novinka je nabízena nejprve v provedení Kanadské národní (č.kat.40010)

Nový model je nabízen v řadě katalogových čísel 40000. Představuje vůz pocházející z dvacátých let, jehož skříň je tvořena ocelovou kostrou vyplněnou dřevěnými peřejkami. Typickým nákladem těchto vozů byly automobily. Obě křídla odsuvných dveří jsou u modelu funkční. Novinka je již 88. typem nákladního vozu ve velikosti N, nabízeným firmou Micro-Trains.

novinka pro duben 2001 - Zavřený vůz USRA celokovový, délky 12.2m (40’) s odsuvnými dveřmi, svislá hřídel kola ruční brzdy


Novinka je nabízena nejprve v nátěru WIF (č.kat.120510)

Nový model je nabízen v řadě katalogových čísel 120500. Je variantou již dříve nabízených vozů pocházejících z 20. a 30. let (v katalogu řady 120000 a 120200), od nichž se liší provedením střechy a ruční brzdy. Kolo ruční brzdy na svislé hřídeli je určitým archaizmem, přesto bylo na těchto vozech udržováno ještě na přelomu 40. a 50. let. Odsuvné dveře jsou u modelu funkční a jejich provedení se může lišit podle konkrétní předlohy. Totéž platí pro podvozky, vůz na obrázku má podvozky typu Bettendorf.

další novinka pro duben 2001 - Třínápravový nákladní podvozek typu Buckeye


Podvozek je zatím nabízen se středně dlouhým vyložením spřáhla (č.kat.1173)

Podvozek byl vyvinut na počátku 20. století jako řešení požadavku na zvýšení kapacity nákladních vozů. Bylo to řešení tak úspěšné, že se tyto podvozky používají dodnes. Kromě těžkotonážních nákladních vozů (zejména hlubinových, ale také vysokostěnných) se používal také pro tendry parních lokomotiv, jeřáby a další zvláštní vozidla. Z výrobků MTL se vybavují těmito podvozky zatím pouze hlubinové vozy katalogové řady 109000. Slovo Buckeye označuje obyvatele Ohia - tedy "Ohioan", (nebo taky koňský kaštan).

novinka pro únor 2001 - Šestinápravový hlubinový vůz


Novinka je nabízena nejprve v barvách dráhy Pennsylvania (č.kat.109010)

Nový model je nabízen v řadě katalogových čísel 109000. Hlubinový vůz pochází ze 40. let a sloužil pro přepravu nadměrných nákladů, jako jsou transformátory a předměty velkých rozměrů. Vůz je vybaven třínápravovými podvozky Buckeye. Rozměry snížené části rámu vozu byly důvodem k tomu, že některé hlubinové vozy neměly přechodnost na tratě napájené třetí kolejnicí.

novinka pro leden 2001 - Vůz na ocelové polotovary


Novinka je nabízena nejprve v barvách dráhy Great Northern (č.kat.106210)

Nový model představuje celokovový vůz délky 15.2m (50’) a je nabízen v řadě katalogových čísel 106200. Je variantou již dříve nabízených obdobných vozů (v katalogu řada 106000), od nichž se odlišuje provedením bočnice, která je v případě tohoto nového vozu rozdělena do 15 polí (14 polí u 106000). Předloha vozu pochází z 50. let.

Tyto vozy pro přepravu svitků plechu a dalších ocelových polotovarů jsou konstrukčně shodné s vysokostěnými vozy, až na střechu, která má chránit náklad před povětrností. Ve skutečnosti se také často stává, že vozy doplňováním a odstraňováním střechy mění provozní určení.

novinka pro říjen 2000 - Podvozek Commonwealth BX


Novinka je nabízena buď se spřáhlem (č.kat.1144, na obrázku) nebo bez spřáhel (č.kat.1141)

Podvozek pro nákladní vozy provozované vyšší rychlostí (některé vozy spěšninové, poštovní a chladící). Od ostatních amerických nákladních podvozků se odlišuje pensylvánskou konstrukcí (se jhy).

novinka pro srpen 2000 - Spěšninový chladící vůz


Novinka je nabízena v barvách Railway Express Agency (č.kat.52020)

Novinkou s katalogovým číslem řady 52000 je model chladícího vozu délky 15.9m (52’ 2’’) s celokovovou nýtovanou skříní a s předsuvnými dveřmi. 993 těchto vozů bylo vyrobeno v letech 1957-1958 speciálně pro Railway Express Agency. I když se jedná o vůz chladící, REA tyto vozy používala pro veškeré zboží vyžadující rychlou přepravu. Kromě zboží podléhajícího zkáze vozily i spěšniny a poštu. Řazeny byly do čela rychlíků, mezi lokomotivu a osobní vozy, a někdy se jich v čele soupravy sešlo tolik, že se osobní vozy ztrácely v dálce. Na rozdíl od většiny amerických nákladních vozů mají tyto vozy podvozky typu Commonwealth BX. Jejich hlavním rysem je použití pensylvánského jha, díky němuž jsou tyto podvozky torzně poddajné (což ovšem platí i o v USA běžnějších podvozcích diamond).

Model vyniká jemným provedením detailů a dokonalými popisy. Střešní klapky umožňující přístup k zásobníkům chladícího ledu jsou tak jako ve skutečnosti odklopné. Za zmínku stojí dokonale prostorově propracovaný spodek vozu. Zatím je nabízen ve třech provedeních, všechna jsou pochopitelně v barvách společnosti REA (na vozech kódová zkratka REX).

 
Řada obrázků publikovaných na těchto stránkách byla poskytnuta laskavostí firmy Micro-Trains Line Co.
Doporučujeme Vám navštívit jejich oficiální stránky, kde najdete mnohé užitečné informace (pochopitelně v angličtině). Každý měsíc jsou tam publikovány aktuální novinky.
 

nahoru
Novinky MTL
Lokomotivy
Nákladní vozy
Podvozky
Dvojkolí
Spřáhla M-M
Kontejnery

 

 

Home ] [ Novinky MTL ] Lokomotivy ] Nákladní vozy ] Podvozky ] Dvojkolí ] Spřáhla M-M ] Kontejnery ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.