Novinky USA

 

 

Přehled významnějších novinek pro velikost Z, uvedených v poslední době (jen modely podle severoamerických předloh)

(uspořádáno od nejnovějších k starším)

Tato stránka byla původně věnována pouze novinkám Micro-Trains. Později jsem se zde pokusil zachytit všechny výrobce (s tím, že firma Märklin tu ze začátku moc nebude, ale časem ji doplním také) a vzal jsem to hodně podrobně, takže jsem to nezvládal. Nejnovější přístup je tedy takový, že tu budou všechny významné novinky Micro-Trains a z ostatních výrobců jen to, co mne zaujme a na co budu mít čas. Zbytečné podrobnosti ze starších novinek jsem vyházel. U významnějších novinek budu i nadále uveřejňovat obrázky, pokud budu mít někde podrobnější popis bude připojen odkazem.

Prameny, podle nichž tuto stránku sestavuji:

Věstník Micro-News firmy Micro-Trains pravidelně uvádí novinky pro každý měsíc, a když je to něco zajímavějšího, tak to sem opisuji. Poznáte je podle katalogového čísla začínajícího zkratkou MTL.

Časopis Model Railroader a zvláště jeho pravidelná rubrika MR News. Časopis vychází podle amerických zvyklostí tak, aby ho v daném měsíci již všichni čtenáři spolehlivě měli, takže např. začátkem září již obdržíte říjnové číslo. Novinky zapisuji k měsíci, pro nějž časopis vyšel a tak je tu trochu časový nesoulad.

Ostatní zdroje - novinky zapisuji k měsíci buď podle data, kdy jsem je zaznamenal nebo podle data uvedeného v příslušném pramenu.

Někdy v roce 2006 se objevila další značka amerických modelů velikosti Z - Full Throttle (což se dá volně přeložit jako "plnou parou"). Nyní již vyrábí asi tři typy nákladních vozů, ale v tomto přehledu není až dosud uvažována, snad to sem časem doplním.

ohlášené novinky pro rok 2009

Firma AZL měla uvést na trh třípodlažní vůz Thrall na automobily již v roce 2007. Později byl odsunut na květen 2008, ale neprodával se ani na začátku roku 2009. Příprava výroby ale hodně pokročila a nyní je ohlášen na květen 2009. Model bude mít leptané bočnice (podobně jako model Micro-Trains pro velikost N). V roce 2008 byl ohlášen vývoj dalších novinek, z toho nedokončeny zůstaly: uzavřený výsypný vůz ACF se třemi výsypkami (původně slíbený na první pololetí 2008, nakonec uvedený do prodeje v lednu 2009), moderní, trychtýřový kotlový vůz (původně slíbený na září 2008, nyní to vypadá na červen 2009) a kapsový vůz na kontejnery (oproti podobnému výrobku Micro-Trains bude asi delší, vhodný i pro kontejnery délek 45 a 48 stop). Vůz byl původně slíbený pro rok 2008, ale kvůli odstraňování chyb na formě se termín odkládá na září 2009. Připraveny jsou k němu také kontejnery délek 48 a 53 stop a další, čtyřicetistopý, se chystá. V malosériové řadě se měla ještě v roce 2008 objevit parní lokomotiva Challenger v provedení UP a DRGW. AZL má tedy do roku 2009 co dohánět, z pěti slíbených vozů stihla v roce 2008 jediný (druhý ale přišel hned  v polovině ledna 2009).


V březnu 2009 byla příprava výroby nového kotlového vozu již v pokročilém stavu (obrázek AZL).


Také příprava dalších novinek byla v dosti pokročilé fázi (foto AZL, cca duben 2009).


Kresby dvou z pětice vozů připravovaných v roce 2008 firmou AZL (obrázek AZL).

Přesto má firma nadále velké plány a už stihla pro rok 2009 oznámit další novinky - mají to být uzavřený výsypný vůz ACF se čtyřmi výsypkami (ohlášený již na květen 2009) a uzavřený výsypný vůz PS-2 (135 m³) se třemi výsypkami a 18 žebry (plánovaný na říjen 2009). AZL se ale hodlá vydat také mimo obor moderních vozů a prvním kouskem má být chladící vůz PFE s dřevěnou skříní (ohlášený na říjen 2009 - pro AZL tento vůz chystá firma Bowser). Z lokomotiv to má být EMD GP30 (takže se bude pokračovat v trendu, že americké lokomotivy "musí" mít ve velikosti Z dva výrobce - ohlášena je na říjen 2009) a motorové vozy Budd RDC-1 a RDC-2 (ohlášené na září 2009). Dále má být oprášen starý model EMD GP38 (kdysi prodávaný pod značkou Rogue). S novinkami mají přijít také nová spřáhla AutoLatch. Snad budou u AZL mít konečně slušnější spřáhlo...

Na rok 2010 se počítá s lokomotivami GE C44-9W a GE AC4400 (nejsem si jistý, jestli patří do malosériového nebo velkosériového programu).


Uzavřený výsypný vůz PS-2 s ložným objemem 135 m³ (obrázek AZL).

Malosériová lokomotiva Challenger byla slíbena na rok 2008, ale nyní to vypadá na říjen 2009. Na počátku roku 2009 jsou již k dispozici první obrázky rozpracovaného modelu. Model se bude vyrábět v olejové i uhelné verzi Union Pacific, olejová verze UP v šedém i černém nátěru a také s kouřovými plechy. Dále bude v prodeji model lokomotivy D&RGW.


Tento obrázek připravovaného modelu byl zveřejněn v březnu 2009 (obrázek AZL).

Také u Micro-Trains mají po roce 2008 velké dluhy a další novinky zatím (v lednu 2009) neslibují. Z pěti slibovaných vozů sice v roce 2008 nezačali prodávat žádný, ale čtyři přišly do prodeje hned v prvních lednových dnech 2009. Zbývá tedy dokončit jeden nákladní vůz a především šestinápravovou motorovou lokomotivu typu EMD SD40-2 (s původním termínem uvedení v létě 2008, později posunutým na podzim a ještě později na začátek roku 2009 - více o tomto modelu). Z roku 2008 také přechází slib na další typy kolejiva - konkrétně byla slíbena přímá čtvrtinka (55 mm), další nespecifikované typy mají následovat (jestlipak budou také obloukové výhybky?). Micro-Trains hodlají i nadále významně investovat do velikosti Z a své vedoucí úlohy se v Americe (přes všechny řeči AZL) vzdát nehodlají.

Jsou tu určité náznaky, že MTL nyní připravují další osobní vozy, tentokrát s třínápravovými podvozky. Každopádně se připravují přinejmenším ty třínápravové osobní podvozky.

září 2009 - AZL - třípodlažní uzavřený vůz na automobily Thrall

Firma AZL měla uvést třípodlažní vůz Thrall na automobily na trh již v roce 2007. Později byl odsunut na květen 2008, ale neprodával se ani na začátku roku 2009. Příprava výroby ale přece jen pokračovala a nakonec zpráva o zahájení prodeje přišla 17. září 2009. Novinka měla úspěch a ještě před koncem září byly vozy z první výrobní série rozebrány.


Jako první se objevily vozy v nátěru Southern Pacific / TTX (foto AZL).

září 2009 - AZL - uzavřený výsypný vůz ACF se čtyřmi výsypkami

4. září 2009 přišly AZL se svým druhým letošním nákladním vozem (celkově čtvrtým). Model ani nemá příliš velké zpoždění, původně byl slíben na květen 2009, patří tedy k letošním slibům. Vozy mají kovová dvojkolí a jsou vybaveny spřáhly Autolatch (AZL).

Je to větší bráška třívýsypkového vozu, který se prodává již od ledna (viz níže). Skutečné vozy vyráběla vagónka ACF od počátku sedmdesátých let a byly určeny na přepravu plastických hmot a podobných lehkých granulátů. Nakupovaly je železniční společnosti i privátní dopravci. Vůz má ložný objem 148.5 m³. Model AZL představuje vůz vyrobený po roce 1971.


První provedení nového modelu představuje vůz FPCX určený pro chemické přepravy. Nejspíš vozil PVC (foto AZL).

září 2009 - Micro-Trains - motorová lokomotiva EMD SD40-2


První zveřejněný obrázek připravovaného modelu EMD SD40-2 (obr. Micro-Trains).

Model šestinápravové motorové lokomotivy typu EMD SD40-2 měl původně termín uvedení v létě 2008, později byl posunutý na podzim a ještě později na začátek roku 2009 a nakonec se lokomotiva přece jenom objevila v září 2009. Zpoždění můžeme přičíst dílem na vrub krizi, dílem technickým obtížím. Firma Micro-Trains je přece jenom v oboru lokomotiv zatím stále tak trochu nováčkem a toto je jejich první šestinápravový stroj. První dojmy jsou příznivé, více se dozvíme až bude možnost prostudovat model zblízka - více o tomto modelu).


První SD40-2 uvedené do prodeje v září 2009 byly v nátěru společnosti CSX (foto Micro-Trains).

květen 2009 - Micro-Trains - obytné vozy

Bez velkých komentářů se od května 2009 začaly v nabídce Micro-Trains objevovat stavebnice obytných vozů pracovních vlaků. Díly pro stavbu vozových skříní jsou laserem řezané (většinou asi z dýhy nebo tenké překližky), podvozky a spřáhla jsou plastové (standardní vozové díly MTL). Jak vypadá rám vozu (jestli je kovový, nebo dřevěný) není z dostupných popisů patrné. Vozy jsou v nabídce výrobce zařazeny mezi ostatní laserem řezané stavebnice (většinou stavebnice budov) a tak se tyto novinky nedostaly (ani na těchto stránkách) do přehledu vyráběných vozových typů.

V novinkových přehledech se neuvádí ani historické souvislosti těchto vozů, ale nejspíš se jedná o vozy pracovních vlaků z klasického období výstavby železnic v USA.


Jako první se v květnu objevila stavebnice jídelního a kancelářského vozu (obr. Micro-Trains).


Stavebnice obytných vozů je červencovou novinkou (obr. Micro-Trains).


V září 2009 přibyl vůz sprchový a kovárenský (obr. Micro-Trains).

leden 2009 - AZL - uzavřený výsypný vůz ACF se třemi výsypkami

Necelých 14 dní po Micro-Trains oznámila i AZL zahájení prodeje jednoho z nestihnutých loňských projektů. Je to teprve třetí nákladní vůz AZL, ale již je zcela jasné, že AZL se více zaměřuje na moderní nákladní vozy. Alespoň v tomto se tedy nebudou výrobní programy MTL a AZL překrývat.


Jeden z prvních zveřejněných snímků samotné vozové skříně v barvách Union Pacific. Kromě podvozků chybí i střešní lávky a možná i další detaily (foto AZL).

Micro-Trains - osobní vozy (4 typy)

Tato novinka je ve výrobě Micro-Trains určitým průlomem. Osobními vozy se totiž u MTL až dosud nezabývali. Byly tu pravda určité vyjímky, například nouzové vojenské lůžkové vozy z doby druhé světové války (ve velikosti N), ale to jsou konstrukčně nákladní vozy, upravené pro osobní dopravu. Další novotou je, že jsou uvedeny vlastně čtyři nové vozy naráz. To ale bylo nutností, má-li být od začátku možné z vozů sestavit nějakou alespoň zhruba ucelenou soupravu.

Nové modely představují rychlíkové vozy moderní lehké stavby s hladkými bočnicemi. Skutečné vozy vyráběla ACF ve 40. letech a v provozu byly nasazeny až do let šedesátých.

Uvedení nových vozů bylo nějaký čas oddalováno, ale později byl stanoven jako termín prosinec 2008. Ani to se nepodařilo splnit a vozy přišly do prodeje o měsíc později, na počátku ledna. Vzhledem k tomu, jaká je to novinka, můžeme toto zpoždění MTL odpustit. Rozhodně si nenechám ujít možnost novinku prostudovat, ale v první letošní dodávce jsem je zatím neobjednal, i když to bylo možné. Nebo by snad měl alespoň jeden člověk vážný zájem?


První zveřejněný nákres připravovaných osobních vozů pochází z července 2008 (obr. Micro-Trains).

rok 2008 skončil příliš brzy, skoro nic se nestihlo

Pro rok 2008 se v americkém zetku připravovala spousta novinek, ale nakonec se toho moc dokončit nestihlo.

Firma AZL dlužila ještě z roku 2007 uzavřený třípodlažní vůz Thrall na automobily. Posléze k němu naslibovala další čtyři vozy: uzavřený výsypný vůz se třemi výsypkami a šedesátistopý zavřený vůz pro zvýšený průjezdný průřez (oba v prvním pololetí 2008). V září 2008 měl následovat kotlový vůz (moderní, trychtýřový) a kapsový vůz na kontejnery. V malosériové řadě se jako novinka měla objevit parní lokomotiva Challenger v provedení UP a DRGW. Firma se holedbala, že se stala nejvýznamnějším výrobcem velikosti Z, že nikdo jiný nepřipravuje pět nových nákladních vozů současně. No, prostě trochu přeháněli. Z pěti chystaných nákladních vozů nakonec u AZL stihli v roce 2008 dokončit jediný. Druhý stihli skoro - byl uveden 12. ledna 2009.

Také Micro-Trains naslibovali spoustu novinek na znamení, že se své vedoucí úlohy v zetkové Americe (přes všechny řeči AZL) vzdát nehodlají. Na rok 2008 bylo slíbeno pět nových vozů (z toho čtyři osobní) a jedna lokomotiva. Dále byly slíbeny novinky v oblasti příslušenství (stavebnice budov) a také další typy kolejiva. Nakonec došlo jen na ty stavebnice a jednu novou kolej (přímá 220 mm). Všechny ostatní sliby tedy přecházejí do roku 2009 a jak se situace dále vyvíjela si můžete přečíst v novějších příspěvcích. Ačkoliv výsledky Micro-Trains za rok 2008 vypadají katastrofálně, až taková hrůza to není. Mnoho práce bylo vykonáno a čtyři slíbené osobní vozy se začaly prodávat hned v prvním pracovním dnu roku 2009.

červenec 2008 - AZL - zavřený vůz Gunderson délky 18.3m (60’) pro zvýšený průjezdný průřez

Jako první z pětice vozů AZL slibovaných pro rok 2008 se v červenci objevila tato velká moderní krabice. Je to teprve druhý nákladní vůz AZL. Upoutávka na stránkách Ztracku ukazuje skvělou kvalitu, tak uvidíme. Vozy se bohužel (jak je ostatně u menších výrobců velikosti Z zvykem) prodávají pouze v sadách po čtyřech kusech.


Mezi prvními třemi barevnými variantami je vůz TTX (foto AZL).

duben 2008 - Micro-Trains - stavebnice nádraží

Již od přelomu let 2007 a 2008 se v nabídce Micro-Trains objevují také laserem vyřezané stavbičky pro velikost Z. Zpočátku to byly drobné objekty, jako nákladištní rampy a ohrady na dobytek, ale v dubnu 2008 přišla první větší budova - nádraží. Další stavebnice následovaly, víceméně každý měsíc jedna, ale já je v tomto přehledu novinek už dále neuvádím.


Po sestavení a nabarvení může nádraží MTL vypadat takto (foto Micro-Trains).

Od dubna se také samostatně prodávají kontejnery obou základních délek (20´ a 40´).

prosinec 2007 - Micro-Trains - zavřený vůz délky 12.2m (40’) s odsuvnými dveřmi, bez střešní lávky

Nenápadná novinka se zdánlivě jen málo liší od klasického zavřeného vozu PS-1, který Micro-Trains vyrábí již dlouhá léta. Vůz nemá střešní lávku a na čelech žebříky, místo toho má krátké žebříky na bocích (nevedou až na střechu). Tak to vyžadují novější předpisy, je to tedy model vozu o stupeň modernějšího. Protože žebříky a střešní lávky jsou ve velikosti Z lisovány přímo na vozové skříni, znamenala tato drobná změna výrobu kompletního nástroje pro novou vozovou skříň.


Jako první se objevil vůz v barvách dráhy Illinois Central (foto Micro-Trains)

září 2007 - Micro-Trains - plošinový vůz délky 18.3m (60’) s vysokými čelnicemi

Tato novinka, která je ale jen variantou již dříve (v únoru) uvedeného plošinového vozu bez čel přišla bez předchozího ohlášení. Nyní se nabízí otázka, jestli Micro-Trains po uvedení této novinky nestáhne z výroby oba starší, na dnešní poměry již dosti hrubé plošinové vozy.


Jako první se objevil model vozu Union Pacific (foto Micro-Trains)

červenec 2007 - Micro-Trains - lokomotiva EMD GP9

Velmi zásadní novinka byla ohlášena na počátek roku 2007, ale nakonec byla uvedena v červenci. Je to již třetí motorová lokomotiva MTL. Tentokrát se jedná o typ EMD GP9 v provedení s vysokým krátkým představkem. Skutečné lokomotivy se vyráběly od roku 1954. Podrobněji o tomto modelu...


Fotografie skutečné lokomotivy Northern Pacific 228 (foto Micro-Trains).


V dubnu 2007 byly zveřejněny první fotografie vzorků připravovaného modelu (foto Micro-Trains).


No a od července 2007 jsou již hotové modely expedovány z Oregonu. V srpnu to například byla GP7 v barvách Kanadské národní (foto Micro-Trains).

AZL - vysokostěnný vůz na uhlí Bethgon

V červenci 2007 uvedla firma AZL svůj první nákladní vůz. Je to vysokostěnný vůz na uhlí Bethgon, jeden z nejběžnějších vozů současných severoamerických železnic. Pro začátek se nabízejí vozy drah CSX, NS a Conrail. Vozy se prodávají v sadách po čtyřech kusech (samozřejmě s různými čísly), od každé dráhy jsou k dispozici tři sady, celkem tedy dvanáct různých čísel. Více o tomto modelu.


Vůz Bethgon dráhy CSX (foto Ztrack).


Snímek z přípravy výroby vozů Bethgon v roce 2006 (foto Ztrack).

únor 2007 - Micro-Trains - plošinový vůz Thrall délky 18.3m (60’)

Tyto plošinové vozy vyráběla vagónka Thrall v 70. letech. Snad nejvíce jich měla Trailer Train Company a dráha Southern Pacific, ale vlastnily je i mnohé další železnice.


První ukázka připravovaného modelu, zatím bez popisů.

AZL - lokomotiva EMD GP7

U AZL připravili pro rok 2007 svou třetí velkosériovou lokomotivu. Jejich výběr byl podobný jako u MTL, v tomto případě je to typ EMD GP7. Lokomotivy jsou v omezené míře v prodeji od února (jen Union Pacific a Pennsylvania), uvedení většího počtu barevných variant se předpokládá později. Více o tomto modelu.


První fotografie sestaveného modelu, ještě bez nátěru, ukazuje, jak je model složen z plastových a mosazných dílů (foto Ztrack).


Fotografie jednoho z prvních vzorků v nátěru ATSF. Střední část střechy dlouhé kapoty je řešena odlišně než na předchozím snímku, zde se jedná o lokomotivu bez EDB. (foto Ztrack)


Fotografie sériového modelu z první výrobní dávky. Je to lokomotiva dráhy Pennsylvania, která se od strojů jiných drah liší charakteristickými anténami (připomínajícími zábradlí) na střeše (foto Ztrack).

prosinec 2006 - novinka Micro-Trains - zavřený vůz délky 15.2m (50’) s žebrovanými bočnicemi a předsuvnými dveřmi

Vůz je v provedení bez střešní lávky a se zkrácenými žebříky, což odpovídá modernějšímu období.


První variantou je vůz dráhy Pennsylvania - č.kat. MTL 511 00 010.


Fotografie skutečného vozu. Všiml jsem si, že od výše vyobrazeného modelu se liší nejen střešní lávkou (která mohla být později odstraněna), ale především počtem žeber na bočnici. Je to prostě trochu jiný typ. Model má představovat vozy ze série PRR 112000-112079 a tento vůz má číslo vyšší, tedy to ani nemusí být chyba. Kdo ví? (foto Micro-Trains).

listopad 2006 - výhybky


Starší obrázek prvních vzorků výhybky, ještě bez probarveného štěrku (foto Micro-Trains).

V polovině léta 2006 se měly začít prodávat výhybky Micro-Trains, nakonec přišly až někdy v polovině listopadu. Výhybky jsou (stejně jako dříve uvedené kusové kolejivo) vyrobeny včetně štěrkového lože. Opět je použita geometrie Märklin. Výhybky se prodávají v sadě s přímou kolejí délky 110 mm a s vyrovnávací obloukovou kolejí o poloměru R 490 mm (vyrovnávací kolej musí mít z prostorových důvodů na jednom konci zúžené štěrkové lože). Micro-Trains se tím stal teprve druhým výrobcem velikosti Z na světě, který pokrývá celý základní sortiment - lokomotivy, vozy, koleje a výhybky. Více o těchto výhybkách...


Novější obrázek výhybek, který se již více blíží konečné podobě (foto Micro-Trains).

Důležitou změnou je také to, že Micro-Trains přestává vyrábět modely osazené spřáhlem Märklin. Po doprodání starších zásob tak bude možné již nakupovat nové vozy pouze se spřáhly Magne-Matic.

srpen 2006 - novinka Micro-Trains - zavřený vůz délky 15.2m (50’) s žebrovanými bočnicemi a odsuvnými dveřmi

Další novinkou se stal zavřený vůz délky 15.2m (50’) s žebrovanými bočnicemi. Takový model již v sortimentu MTL byl (katalogová řada 14200) a jde tedy víceméně o náhradu tohoto staršího výrobku, který již nesnesl srovnání s ostatním sortimentem, novým kvalitním modelem.

Vůz je v provedení bez střešní lávky a se zkrácenými žebříky, což odpovídá modernějšímu období.

Najednou byly uvedeny hned dvě varianty tohoto vozu, což je na poměry Micro-Trains neobvyklé.


Vůz dráhy Norfolk Southern - č.kat. MTL 510 00 140.


Vůz Montana Rail Link - č.kat. MTL 510 00 130.


Fotografie skutečného vozu (foto Micro-Trains).

červenec 2006 - novinka Micro-Trains - uzavřený výsypný vůz typu PS-2

Velice zajímavý nový vůz - nic podobného se dosud ve velikosti Z sériově nevyrábělo - byl původně ohlášen o měsíc dříve, na červen 2006. Model výsypného vozu typu PS-2 se vyrábí v provedení odpovídajícím druhé sérii skutečných vozů PS-2. Více o tomto modelu.


Jako první se objevily vozy PS-2 v nátěru dráhy Atchison, Topeka & Santa Fe - č.kat. MTL 531 00 010.


Fotografie skutečného vozu (foto Micro-Trains).

duben 2006 - novinka AZL - motorová lokomotiva EMD SD70M

Snad to bylo v dubnu (nebo o něco málo později?), kdy byla uvedena velkosériově vyráběná motorová lokomotiva EMD SD70M (pro začátek v provedení NS a UP), následovaná (v srpnu?) odvozenou variantou SD75I. Čtvrtá zetková amerika. To nám to najednou přibývá.


Lokomotiva SD70 dráhy Norfolk Southern.

březen 2006 - novinka AZL - parní lokomotiva AC-12 SP Cab Forward

Možná až dosud nejdokonalejší malosériový model ve velikosti Z. Podrobnosti zde.


4261 Southern Pacific (foto Ztrack).

září 2005 - novinka Micro-Trains - motorová lokomotiva EMD GP35


Lokomotiva v provedení Kanadské pacifické - č.kat. MTL 981 01 030.

Po dlouhých letech nová lokomotiva Micro-Trains, teprve druhá v nabídce. Celkově je to teprve třetí severoamerická motorová lokomotiva, která se dočkala svého továrního modelu ve velikosti Z. Více o tomto modelu.

srpen 2005 - novinky Micro-Trains - čtyřnápravový oplenový vůz délky 12.2m (40’) s páteřovým rámem a s klanicemi


Č.kat. 538 00 030.

Po roce opět nový vůz od Micro-Trains přichází jen několik měsíců poté, co byl stejný vůz uveden ve velikosti N. Rám vozu je kovový.

kolejivo Micro-Track

Firma Micro-Trains výrazně rozšířila sortiment kolejiva. Až dosud byly nabízeny jen tvarovatelné koleje, ale od léta 2005 se prodává pod obchodní značkou Micro-Track i sortiment kusového kolejiva. Koleje jsou včetně štěrkového lože a plně přejaly geometrii Märklin. V nabídce je přímá kolej délky 110 mm a obloukové koleje R195 mm (úhel 45° a 30°), dále kolej napájecí a kolej s rozpojovačem. Sortiment se bude dále rozšiřovat.

březen 2005 - novinka AZL - motorová lokomotiva EMD F59PHI a osobní vozy

Po mnoha letech konečně přišel tovární model druhého typu americké motorové lokomotivy. Podrobnosti.

červen 2004 - novinka Micro-Trains pro - kontejnerový vůz Gunderson


Novinka byla ohlášena několik měsíců dopředu, při ohlášení byl zveřejněn tento obrázek vzorku modelu bez povrchové úpravy.

Konečně úplně nový vůz od Micro-Trains, současně s vozem byla ohlášena i výroba kontejnerů, budou se vyrábět kontejnery dvacetistopé i čtyřicetistopé. Hlavní rám vozu je zhotoven ze zinkové slitiny, model je opatřen četnými detaily.

říjen 2003

Father Nature - Úplně nový pojem v modelech velikosti Z. Časopis Model Railroader ohlásil uvedení nového typu vozu - tentokrát je to historický chladící vůz délky 10.4m (34 stop) s dřevěnou skříní. Model je vybaven podvozky a spřáhly Micro-Trains a zpočátku byl nabízen ve čtyřech barevných variantách. Nyní je již jak se zdá v prodeji druhá výrobní série, kterou tvoří další čtyři varianty. Vozy jsou, podobně jako výrobky Pennzee prodávány v sadách po čtyřech kusech s různými čísly. Ostatně mají toho s vozy Pennzee společného více - všechny tyto vozy totiž vyrábí jiná modelářská firma a sice Bowser. Jak to jen bude možné, pokusím se některou z variant vozu získat a pak se i vy dozvíte více. Zatím se můžete více dozvědět na stránkách Father Nature, kterou najdete mezi odkazy Z.

září 2003

American Z Lines - Na září bylo ohlášeno zahájení prodeje lokomotivy EMD SD40-2 a to hned ve třech různých tvarových provedeních.

srpen 2003

American Z Lines - tato firma patrně někdy v průběhu léta (nevím přesně kdy) uvedla na trh novou malosériovou motorovou lokomotivu typu EMD F45. Novinka nebyla předem ohlášena, zdá se, že byla připravována "tajně", jako překvapení pro příznivce velikosti Z.

červen 2003

S&S Hobby Products uvádí další ze svých silničních doplňků. Tentokrát je to sada pro stavbu silnic, která obsahuje přímé úseky (30cm), zatáčky a křižovatku. Silnice jsou předtištěny (včetně dělících čar atp.) na polystyrénových deskách. 

květen 2003

American Z Lines uvádí na trh motorovou lokomotivu EMD SD45 a oznamuje že následovat bude (ještě v tomto roce) i první parní lokomotiva. Všiml jsem si též nových variant lokomotivy Alco PA, které jsou zřejmě již nějaký čas v prodeji.

říjen 2002

MR se v říjnovém čísle věnuje exponátům předváděným na "National Train Show", která se letos konala ve dnech 19.-21. července 2002. Výrobci modelové železnice na této akci tradičně předvádějí výrobky, které připravují pro uvedení na trh v blízké budoucnosti. Tyto výrobky tedy většinou nejsou dosud na trhu a není možné je zatím zakoupit. Na výstavě bylo údajně také v provozu obří (patrně modulové) kolejiště Z, dosud největší na světě.

American Z Lines zde vystavovala první vzorky motorové lokomotivy typu SD 45, jejíž uvedení na trh je plánováno v roce 2003.

Micron Art (o této firmě jsem dosud nepsal) představila novou řadu mosazných leptaných dílů pro stavbu modelů budov. V sortimentu je 15 různých provedení dveří, oken a zdí umožňujících různé vzájemné kombinace a tedy stavbu unikátních modelů podle představ jednotlivých modelářů.

srpen 2002

Downtown Deco (o této firmě jsem dosud nepsal) uvedla svůj první model budovy ve velikosti Z. Třípatrová městská budova s obchody v přízemí je nabízena jak v podobě stavebnice, tak i jako hotový model.

Freudenreich Feinwerktechnik uvedl nové nákladní vozy - kontejnerový vůz BNSF, výsypný vůz v barvách N&W a vysokostěnný vůz v nátěru Public Service of Colorado.

POZOR - před začátkem léta 2002 jsem zde uváděl pouze nové typy vozidel firmy Micro-Trains. Výrobky ostatních firem v dalším textu tedy nenajdete.

novinka Micro-Trains pro leden 2002 - vysokostěnný vůz délky 15.2m (50’) se sklopnými čelnicemi


Novinka je nabízena nejprve v barvách společnosti Western Maryland (č.kat.MTL 13201-2 se spřáhlem Magne-Matic, nebo č.kat. MTL 13201 se spřáhlem Marklin).

Nový model je nabízen v řadě katalogových čísel MTL 13200. Představuje jeden z typických vozů americké železniční sítě, používaný od čtyřicátých let. Vůz je podobné stavby jako ten, který představuje loňská novinka, ale spodek vozu není ve střední části zesílen.

novinka Micro-Trains pro červenec 2001 - vysokostěnný vůz délky 15.2m (50’) se sklopnými čelnicemi


Novinka byla nabízena nejprve v barvách společnosti Pennsylvania (č.kat. MTL 13101-2 se spřáhlem Magne-Matic, nebo č.kat. MTL 13101 se spřáhlem Marklin) a New York Central (č.kat. MTL 13102-2 respektive MTL 13102), nyní jsou i další varianty.

Nový model je nabízen v řadě katalogových čísel MTL 13100. Představuje jeden z typických vozů americké železniční sítě, používaný od čtyřicátých let.

Na rozdíl od podobných vozů ve velikosti N nemá tento model funkční sklopné čelnice. I tak je moc pěkný. Již ho máme na skladě.

novinka Micro-Trains uvedená v roce 2000 - motorová lokomotiva typu EMD F-7B, bez pohonu


Novinka byla nabízena nejprve v provedení dráhy Atchison, Topeka & Santa Fe (č.kat. MTL 17010-2 nebo MTL 17010), nyní je i v provedení Pennsylvania, Great Northern a Union Pacific.

O tomto modelu pojednáváme podrobněji na samostatné stránce.

 

nahoru
O zetku
Z historie Z
České Z
Kolejivo Z
Americké Z
Novinky USA
Evropské Z
Švýcarské Z
Zbytek světa v Z
Micro-Trains Z
American Z Lines
Pennzee
FR - americké Z
Aspenmodel Inc.
Old Malák
Malák Junction
Ceník vozidel
Ceník kolejiva

 

 

Home ] O zetku ] Z historie Z ] České Z ] Kolejivo Z ] Americké Z ] [ Novinky USA ] Evropské Z ] Švýcarské Z ] Zbytek světa v Z ] Micro-Trains Z ] American Z Lines ] Pennzee ] FR - americké Z ] Aspenmodel Inc. ] Old Malák ] Malák Junction ] Ceník vozidel ] Ceník kolejiva ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.