| |
Modelové kolejivo Peco pro velikost N
modelová velikost N, měřítko 1 : 160, rozchod 9 mm
Peco vyrábí kolejivo N ve dvou různých provedeních, která se liší
především výškou kolejnic. Ty mají výšku buď 2 mm nebo 1.5 mm (více
o kolejnicích Peco zde).
Kolejnice výšky 1.5 mm jsou jednoznačně modelovější a i nabízený
sortiment je pro tento rozměr propracovanější. Výhybky se pro tento
rozměr dodávají pouze s celokovovou srdcovkou, což je samozřejmě modelovější,
ale modeláře čeká poněkud
složitější elektroinstalace. Považuji za samozřejmé, že zkušenější
modelář se bez zaváhání rozhodne pro nižší kolejnice a
proto jsou v naší nabídce jen tyto koleje s nižším profilem.
kolejivo s kolejnicemi výšky 1.5 mm
Pro mnohé může být překvapující informace, že snížená výška
kolejnice nijak neomezuje provoz vozidel s velkými okolky (to se týká především
starších výrobků, u nichž výška okolků odpovídala maximální hodnotě
povolené normou). A tak můžete po kolejivu Peco prohánět i u nás tolik rozšířené
výrobky Piko. Této výhodné vlastnosti je docíleno zajímavým trikem:
Kolejnice má velice neobvyklý tvar, který na první
pohled vypadá dost málo modelově - jak můžete sami posoudit
podle připojeného obrázku. Kolejnice má dvě paty, z nichž je ale jen
ta horní viditelná, dolní pata je zapuštěna do pražců a je obalena
plastem i v mezerách mezi pražci. Díky tomu má viditelná část
kolejnice výšku pouze cca 1.5 mm (výrobce sice udává 1.4 mm, ale to trochu
přehání) a solidní modelový vzhled, zatímco celý
profil včetně dolní paty je vysoký 2 mm a sám o sobě vypadá podivně. Dolní
pata je zalita do plastu pražců a tak je kolej jako celek velmi robustní
a odolná proti poškození. Dolní pata je také místem, kam se umisťují
kolejnicové spojky (a díky tomu lze koleje obou typů jednoduše
spojovat, neboť v obou případech spojujeme profily výšky 2 mm).
Horní pata zajišťuje pouze modelový vzhled. Upevňovadla jsou
nefunkční a tak mohou být zcela miniaturní. Díky tomu je bylo možné
snížit na vnitřní straně kolejnic tak, aby mohla po kolejích Peco
jezdit i vozidla s nejvyššími okolky podle NEM. Vzhled horní paty pak
neruší ani kolejnicové spojky, umístěné (jak již bylo napsáno) o
patu níže.
Uvedené řešení má i některé nedostatky. Tak především tento
systém z principu neumožňuje průhled pod kolejnicí v mezerách mezi
pražci. další nevýhodou je složitější řešení koncových pražců
(pro umístění kolejnicových spojek) - to je popsáno níže
u výhybek. Dále musím poznamenat, že podle mých zkušeností
nejsou kolejnicové spojky Peco na toto řešení úplně připraveny a
např. při nasazování izolačních spojek je třeba vyvinout mírné násilí
(mezi oběma patami je málo prostoru).
Tvarovatelné koleje se v tomto provedení dodávají s dřevěnými
nebo s betonovými pražci, v délce 914 mm. |
výhybky Peco
Výhybky Peco s kolejnicemi výšky 1.4 mm mají úhel odbočení 10
stupňů (kromě obloukových, ty
mají úhel odbočení 9 stupňů) a celokovovou srdcovku.
|
typ |
délka |
jmenovitý poloměr |
malý poloměr |
pravá, levá |
123.8 mm |
304 mm |
střední poloměr |
pravá, levá |
137 mm |
457 mm |
symetrická |
124.4 mm |
610 mm |
velký poloměr |
pravá, levá |
164 mm |
914 mm |
obloukové výhybky |
pravá, levá |
159.5 mm |
457 mm / 914 mm |
Ukázka výhybek se středním poloměrem odbočení, výhybky jsou zobrazeny
skoro ve skutečné velikosti, pravá je postavena přímo, levá do odbočky.
některé zvláštnosti konstrukce výhybek Peco:
|
Upevnění přestavníku
a zajištění polohy jazyků
Základní poloha přestavníku
je pod výhybkou. Pro upevnění přestavníku k výhybce slouží čtyři
otvory, jimiž se prostrčí plechové jazýčky tělesa přestavníku (a
poté se zajistí ohnutím). Tato úprava výhybky se může podle obrázku
zdát dosti rušivou, ale po zaštěrkování výhybky již nejsou nosiče
přestavníku zdaleka tolik nápadné. Přestavník je navíc možné připevnit i jinak.
Jazyky jsou přitlačovány ke
kolejnicím v obou polohách výhybky pružinou. (Elektromagnetický přestavník
Peco totiž není v koncových polohách zamčen.) Výhodou je, že výhybka
drží v obou polohách i bez přestavníku. Při použití
elektromotorického nebo jiného přestavníku je možné pružinu snadno
vyjmout. |
|
Upevnění
jazyků
Jazyky nejsou vyrobeny z plného
profilu jako kolejnice, ale jsou vytvarované z plechu. K výhybce jsou připevněny
čepově, jak ukazuje obrázek Oba jazyky jsou trvale vodivě spojeny se
srdcovkou. |
|
Celokovová
srdcovka
Pro vytvoření srdcovky jsou v
maximální míře použity profily navazujících kolejnic, takže je téměř
celokovová. To má několik výhod. Výhybka je modelovější, srdcovka
je odolnější proti opotřebení a projíždějící vozidlo je
plynuleji zásobováno elektřinou. Protože jsou zde ale vodivě spojeny
křížící se kolejnice přímé a odbočující koleje, může být
nutné opatřit kolejnice někde poblíž srdcovky izolací tak, aby
nemohlo dojít ke zkratu. Srdcovka (a tedy i obě na ni navazující
koleje) má vždy stejnou polaritu jako kolejnice, k níž přiléhá
jazyk výhybky. |
|
Koncový
pražec
Vzhledem k technologii výroby,
kdy je kolejnice zastříknuta přímo do plastu, nelze prostor pro
kolejnicovou spojku v koncovém pražci vytvořit přímo na místě jeho
použití. Proto je tento pražec lisován mimo půdorys výhybky a je
provizorně připevněn dvojicí plastových pásů. Při instalaci
výhybky je třeba jej oddělit a umístit na jeho správné místo. Totéž
platí i pro ostatní koleje výšky 1.4 mm, koncové pražce je možné
objednat i samostatně, balené po 24 ks.
|
NEDOKONČENÁ STRÁNKA
Ještě by se slušelo napsat něco o angličanech, kříženích, dvojité
kolejové spojce, něco o geometrii, přestavnících atd. Snad jsou již dnes k
mání i výhybky s izolovanou srdcovkou... Snad to napíšu příště.
Ceník kolejiva Peco
| |
|