|
|
Modelová velikost N a Severní Amerika
Dnes je sortiment amerických modelů velikosti N tak rozsáhlý, že je obtížné se v něm vůbec orientovat. A stále rychle roste. Přesto se ještě najdou prázdná místa a také modely, které zatím příznivci velikosti N mohou jen závidět velikosti H0, jejíž sortiment je ještě o stupeň propracovanější. Americké modely vyrábějí jak firmy americké, tak i výrobci v Evropě a Asii. Slovo "výrobce" přitom není vždy přesným označením činnosti dané firmy, mnoho modelů je vyráběno na zakázku - zejména v Číně a příslušné firmy pak jen dávají modelům své jméno a zajišťují jejich prodej. Počátky velikosti N v AmericePrvní americké modely se objevily hned v počátcích velikosti N, pravděpodobně první byla lokomotiva typu EMD F7 od firmy Lone Star. To byl britský výrobce, který od padesátých let vyráběl vláčky ve velikosti 000 (v měřítku 1 : 152). Mezi prvními dostupnými byly také výrobky Arnold Rapido (Německo). Arnold vyráběl od roku 1961 modely v měřítku 1 : 160, ale až v roce 1965 pro ně zavedl označení modelové velikosti písmenem N. V témže roce uvádí i své první americké modely (lokomotivy EMD řady F). Celkově byl ale sortiment velice chudý a všechny výrobky byly hrubě zpracované - až hračkové, často s nesprávnými rozměry. Opravdový nástup velikosti N nastává v roce 1967, kdy s touto modelovou velikostí na americký trh přicházejí firmy Aurora a Revell. Aurora (v té době již významný výrobce hraček a plastikových kitů) přišla s železničními modely prodávanými pod obchodní značkou "Postage Stamp trains" (snad mělo srovnání s poštovními známkami symbolizovat miniaturnost nové modelové velikosti). Aurora sice "jen" balila do atraktivních obalů americké modely vyráběné v Evropě (lokomotivy Trix a vozy Roco), ale dělala to velkoryse. Začátečnické dárkové sady se prodávaly v hračkářstvích a v obchodních domech a prodej doprovázela rozsáhlá reklamní kampaň (včetně televizní reklamy). Nová modelová velikost se tak, takřka přes noc, rozšířila po celých Spojených státech. Navíc pro firmu Aurora byla důležitá i kvalita, modely byly na svou dobu velmi podařené, ve správném měřítku, s propracovanými detaily a s nátěry odpovídajícími skutečnosti. Motorové lokomotivy měly dobré jízdní vlastnosti, jen parní byly ještě poněkud nespolehlivé. Nakonec se ukázalo, že pro Auroru nebyla modelová železnice správnou volbou a po třech letech prodeje firma tento obor opustila. Zbývající sady byly rozprodávány po celé zemi ve výprodejích. Ale ztráta Aurory byla výhrou pro modelovou velikost N - ta byla již tak dobře zavedena, že se dále rozvíjela i bez Aurory. Hlavní konkurentka Aurory - firma Revell, pro niž modely vyráběl Arnold, ve své činnosti pokračovala. S jejich modelovostí to sice nebylo až tak slavné, ale měly dobré jízdní vlastnosti. Výroba původního sortimentu Aurory byla brzy obnovena a nově se prodával pod značkami Model Power a Minitrix. Rychle se přidali další výrobci - firmy Atlas a MRC začaly vyrábět vlastní modely, pro firmu Con-Cor začala modely vyrábět malá japonská společnost Seskui (která se později stala známou pod jménem Kato), do výroby modelů velikosti N se pustil také Bachmann. Objevili se i další významní výrobci, kteří vyráběli např. jenom vozy nebo příslušenství. Firma Kadee vyráběla spřáhla Magne-Matic a v roce 1972 uvedla první ze svých špičkových nákladních vozů, dnes známých pod značkou Micro-Trains. Bylo to období prvního velkého rozmachu velikosti N. Mnoho tehdejších výrobků ale bylo nevalné kvality. K nejhorším patří výrobky jugoslávské Mehanotehniky, ale za moc nestály ani mnohé tehdejší výrobky značek Lima, Roco a Rivarossi. Naopak výrobky Kato, ať už byly prodávány pod jakýmkoliv jménem, vždy patřily k nejkvalitnějším. Ale příliv novinek postupně ustával, až přišla éra stagnace amerického eNka, která trvala až do poloviny 80. let. Spolupráce Kata s Con-Corem vydržela až do 80. let, od roku 1983 vyrábělo Kato lokomotivy také pro Atlas a v roce 1987 začalo Kato prodávat lokomotivy pod vlastním jménem (první byla EMD GP38-2). Nastala doba dalšího rozvoje železnice N v Americe. Zvýšila se kvalita lokomotiv Atlas (ať už byly vyrobeny ve spolupráci s Katem, nebo jinde) a přestože mnozí pochybovali, zůstala zachována i po přesunu výroby do Číny. Firmy Kato a Atlas si postupně vybudovaly pověst špičky v oboru lokomotiv - obě mají bohatý sortiment kvalitních modelů. Totéž místo v oboru nákladních vozů zaujímá firma Micro-Trains, jejíž modely jednak patří k nejkvalitnějším, jednak tvoří nejrozsáhlejší sortiment. Na výsluní se ale snažili dostat i další - rychle se zvyšovala kvalita lokomotiv Life-Like a do výroby lokomotiv se na počátku nového století pustili další výrobci: MDC (Roundhouse), Micro-Trains, Athearn, Intermountain a E-R Models. Bylo jasné, že na přesyceném trhu se nemohou všichni udržet a tak bylo zajímavé očekávat, kdo vydrží a kdo půjde z kola ven. Prvním odpadlíkem se stala MDC, která v roce 2004 zcela zanikla a její sortiment převzala firma Athearn. Ta tím naopak velmi posílila a protože navíc rychle uvádí na trh i vlastní novinky, zařadila se již v roce 2005 mezi nejvýznamnější výrobce amerických modelů N (když ve velikosti H0 tuto pozici drží již léta). I Intermountain postupně uvádí další lokomotivy, naopak o E-R Models již nějaký čas nejsou nové zprávy. U Micro-Trains si zřejmě řekli, že bude lépe držet se svého kopyta a místo dalších lokomotiv se pustili do druhé stovky nákladních vozů. Do této poněkud zklidněné situace vstoupila na trh poměrně razantně další firma - Precision Craft Models. Mladá firma založená v roce 2004 se více zaměřila na digitální část modelů a v roce 2006 uvedla na trh první tovární model lokomotivy N s vestavěným digitálním zvukem. Obliba modelové velikosti N v Americe je vysoká. V současnosti (2003) se k ní hlásí kolem 28% čtenářů časopisu Model Railroader. Větší oblibu má pouze velikost H0 (78% čtenářů). Dnes je výrobců amerických modelů N celá řada a v orientaci mezi nimi vám má pomoci následující přehled. Rejstřík značek americké modelové železnice NSnažil jsem se uvést všechny relevantní firmy a značky - tedy takové, které je vhodné zmínit v souvislosti s velkosériově vyráběnými modely kolejových vozidel podle severoamerických předloh. Určitě jsem na nějakou zapomněl, doplňte mne. Kdejaký obchod či klub mašinkářů si čas od času nechá někde vyrobit sérii modelů v nátěru podle svých představ. Takovéto případy pochopitelně v tomto rejstříku nejsou uvedeny. tovární výroba (co možná kompletní přehled):Tabulka se zaměřuje hlavně na výrobce vozidel, u nich je pak zmíněn i sortiment příslušenství (údaje o příslušenství byly doplňovány méně systematicky). Vysvětlivky: Lok - lokomotivy, VN - nákladní vozy, VO - osobní vozy, kol - koleje, au - automobily, bud - budovy, přísl - ostatní příslušenství. Jeden křížek - ojedinělé výrobky, dva křížky - středně rozsáhlý sortiment, tři křížky - široký sortiment. Modře - existující výroba, černě - zaniklá výroba.
Protože je žádoucí zmínit také firmu Aspenmodel (a časem možná i někoho dalšího), je tu ještě jedna tabulka pro malosériové výrobce. malosérie (omezený výběr):
Kolejivo:Výrobců kolejiva je celá řada, není nutno se vázat na Ameriku. Já mám nejradši kolejivo Peco. Silniční vozidla:Těch je také celá řada, já je zatím moc neuvádím, protože příslušenství zatím moc nevedeme.
|
|