|
|
Nákladní vozy Petra SporeraUacs / RajDvojice vozů řady Uacs / Raj 2. typu (s rámem odvozeným od vozů Pao) patří k prvním modelům, které Petr postavil (někdy kolem roku 1990 ?). Podvozky jsou z nákladních vozů Piko, otvor v podélníku byl trochu zakulacen, aby se lépe podobaly našim podvozkům 26-2.8. Velkým problémem bylo získat polotovar pro stavbu nádob. Až po několika pokusech se soustružením a odléváním se podařilo dosáhnout vyhovujícího tvaru. Velmi pěkným detailem, který na těchto snímcích není vidět jsou horní plošiny, kde rošt plošin je skutečně průhledný.
Tcms (Utz)Nejprve Petr vyrobil skříň vozu Utz z napouštěného papíru. Tuto skříň jsem zaformoval do lukoprénu (bohužel přitom vzala za své) a následně jsme z epoxidu vyrobili celou sérii těchto vozů. Dva z nich můžete vidět zde na obrázcích.
Es (Vte)Další dvojice modelů nákladních vozů zobrazuje dva podobné vozy, které sice mají stejné řadové označení, ale liší se řadou detailů a také svým původem. Prvním z nich je vůz Es (Vte) 31. skupiny (nebo 27. skupiny ?). Tyto vozy ČSD nakoupily v zahraničí - v Jugoslávii (nebo v Rumunsku). V 90. letech byly vyřazeny a dnes se s nimi již v provozu nesetkáte. Vůz na obrázku vznikl drobnými úpravami továrního modelu (především dostal nové popisy).
Druhý vůz je na první pohled skoro stejný, ale při bližším pohledu si povšimnete rámu s vnějšími podélníky, který je znamením vozu tuzemské výroby. Es (Vte) vyrobené v České Lípě patří k nejběžnějším vozům i u současných ČD. Model opět vznikl úpravou továrního výrobku, v tomto případě ale bylo úprav více. Bližší pohled na model by mohl upřesnit, zda se jedná o model vozu 10., 11., 12. nebo 13. skupiny.
Smmp (Pao)Další klasický vůz ČSD. O skutečných vozech Pao se na těchto stránkách můžete dozvědět i více.
Fotografoval Dan Buchtela na modulovém kolejišti Zababov, 2004.
|
|
|