g
Vysokostěnný

 

 

Vysokostěnný vůz smíšené stavby USRA


Vůz dráhy Chicago & North Western.

předloha

Vysokostěnné vozy s kovovou kostrou vyplněnou dřevěnými peřejkami, takové, jako je vůz představovaný tímto modelem, vymizely v Severní Americe z provozu podstatně dříve než u nás. Přestaly se vyrábět již v meziválečném období, ale v průběhu válečné nouze o kovy se ve 40. letech ještě jednou načas do výroby vrátily.

Mnohé takové starší vozy měly podlahové výsypné klapky. Typicky to bylo osm klapek rozmístěných v těch místech podlahy, kde bylo na sypání místo - tj. ne nad podvozky a také ne uprostřed vozu nad brzdovou výstrojí. Podlahové klapky sice usnadňovaly vykládání sypkých nákladů, ale i tak s tím bylo hodně práce, právě proto, že klapky nebyly po celé podlaze. I když se později objevily i vysokostěnné vozy s podlahovými klapkami v celé délce vozu (model takového vozu je popsán např. zde), nakonec se přepravy sypkých hmot vyřešily jinak. Jednak specializovanými výsypnými vozy, jednak rotačními výklopníky. Proto dnešní typické severoamerické vysokostěnné vozy již nemají ani podlahové klapky, ani boční či čelní dveře, ať už se v nich vozí náklady sypké, nebo jakékoliv jiné.


Neobvyklá věc - model s opravdovou dřevěnou podlahou a bočnicemi. Čelnice jsou kovové (v modelu i ve skutečnosti).


Tentýž vůz Southern při pohledu zboku.

model Intermountain v měřítku 1 : 160

Z větší dálky to vypadá jako každý uhlák, ale již při prvním nahlédnutí dovnitř vozu začnete tušit, že toto není model jako každý jiný. A skutečně - konstrukce tohoto modelu Intermountain je opravdu neobvyklá. Vozová skříň je tvořena kovovým odlitkem, do něhož jsou vloženy ze dřeva laserem vyřezané bočnice a podlaha. Laserem jsou naznačena jednotlivá prkna, podlahové klapky i hlavy šroubů. Oceňuji, že i co do použitých materiálů se model přiblížil skutečnosti - kovové díly jsou modelovány převážně kovem, dřevěné dřevem. Jediná chyba je v tom, že bočnice a podlaha mají stejný směr let ve dřevě, ačkoliv jejich prkna jsou navzájem kolmá (asi kvůli technologii výroby modelu, dělá se to z jednoho kusu).

Zvenčí jsou prkna opatřena nátěrem a nápisy, takže ani není příliš poznat, jaký materiál je použit. Uvnitř je ale dřevo ponecháno v přírodním stavu. Možná se vám to tak nebude líbit, dřevo je světlé a vůz vypadá příliš nově, ale trocha patiny (nebo náklad) to spraví.

Vůz má podvozky Micro-Trains se spřáhly Magne-Matic.


Detail části podlahy s výsypnými klapkami.


Detail spodku vozu s brzdovou výstrojí. Dospodu dýhová podlahová prkna nevystupují, zespodu je podlaha modelu tvořena kovovým odlitkem. Detaily jsou trochu hrubší, ale spodní stranu podlahových klapek lze zřetelně rozeznat.


Zvenku je vůz i na dřevěných částech opatřen normálním nátěrem a popisy. Hodně zvětšený obrázek ukazuje také kvalitu popisů a jestli čtu dobře "NEW 8-10" tak by se jednalo o model vozu vyrobeného v srpnu 1910.


Detail opačného konce vozu, tentokrát vozu dráhy Chicago & North Western.

Informace o aktuální nabídce lokomotiv a o jejich cenách naleznete v ceníku amerických modelů velikosti N. 

nahoru
AC-12 SP
F7
SD40T-2
SD45T-2
Vysokostěnný
Vysokostěnný
Chladící SF
Výsypný válcový
Výsypný ACF
Dvojkolí
CCS

 

 

Home ] AC-12 SP ] F7 ] SD40T-2 ] SD45T-2 ] [ Vysokostěnný ] Vysokostěnný ] Chladící SF ] Výsypný válcový ] Výsypný ACF ] Dvojkolí ] CCS ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.