|
|
Malosériové lokomotivy firmy AspenmodelMůže se vám zdát divné, že jsem se rozepsal právě o této firmě, když výrobců modelové železnice N podle amerických předloh je celá řada a tento ještě ke všemu patří k těm nejdražším. Vysvětlení je jednoduché. Tato firma je vyjímečná tím, že dodává i modely úzkorozchodné (Nm) a modely velikosti Z, tedy další důležitá témata našich stránek. Ve velikosti N pak dodává lokomotivu neobvyklé soustavy Climax. Protože lokomotivy této soustavy (a dalších neobvyklých soustav jako Shay, Heisler, Fairlie atd.) považuji za vrcholně zajímavé, požádal jsem firmu Aspenmodel o souhlas k uveřejnění jejich obrázků na těchto stránkách. Firma Aspenmodel Inc. sídlí ve městě Aspen (stát Colorado) a nabízí malosériové modely vysoké kvality, které pro ni vyrábí německá firma Westmodel (ta má také vlastní sortiment výrobků, ale podle evropských předloh). Modely se prodávají jako hotová vozidla nebo jako stavebnice. Pohon lokomotiv zajišťuje motor Faulhaber, někdy lokomotivy používají tovární spodky jiných výrobců, spřáhla jsou typu Magne-Matic. Cena těchto modelů je vůbec ta nejvyšší, pro orientaci uvádím ceny v dolarech z roku 2002. Parní lokomotiva soustavy ClimaxLokomotivy soustav Shay, Climax a Heisler byly vyvinuty hlavně pro provoz na lesních drahách s prudkými oblouky, strmým stoupáním a nízkou provozní rychlostí. Všechny tři konstrukce měly společný základ - lokomotivy mají otočné podvozky poháněné kloubovými hřídeli a kuželovými ozubenými koly od jediného parního stroje umístěného na hlavním rámu vozidla. Protože součástí pohonu jsou převody, pracuje parní stroj obvykle rychleji, než u klasické lokomotivy se stejnou rychlostí a stejně velkými koly. Oproti lokomotivám soustav Mallet nebo Garrat zde odpadá vedení páry kloubovým potrubím. Pensylvánská firma Climax reagovala svými stroji na úspěch lokomotiv soustavy Shay. Nové lokomotivy byly navrženy tak, aby odstranily některé nevýhody soustavy Shay. Parní stroj zde pohání jalový hřídel a ten pohání podélný kloubový hřídel vedený uprostřed lokomotivy (u soustavy Shay vede hřídel po straně). Hřídel pohání kuželová ozubená kola uprostřed náprav. Nové lokomotivy tak byly oproti Shaykám symetrické a nedocházelo k nerovnoměrnému opotřebovávání kol a kolejnic. Slabinou lokomotiv Climax byly šikmé válce. Firma Aspenmodel dodává několik provedení lokomotiv soustavy Climax. Hotový model stojí vždy 656 dolarů, stavebnice 433 dolarů. Na prvním obrázku je dvacetitunová čtyřnápravová lokomotiva klasického vzhledu. Další obrázky ukazují patnáctitunovou lokomotivu "tramvajového" vzhledu, která se dodává jednak s klasickým ležatým, jednak se stojatým kotlem. Parní lokomotiva č. 382 dráhy Illinois Central - "Casey Jones"Doufám, že jsem se nenechal poplést jménem a že je pravda, když napíšu: Model lokomotivy Casey Jonese, slavného strojvůdce dráhy Illinois Central - "hrdiny", který doháněl zpoždění tak vehementně až přivedl vlak ke srážce a sebe do písničky. Tento muž, který se při popisované události zabil, je v Čechách znám také jako strojvůdce Příhoda. Lokomotiva používá spodek Fleischmann 7161. Hotový model stojí 568 dolarů, stavebnice (bez spodku) 126 dolarů. Nákladní vozyOplenové vozy na přepravu dřevaHotový model stojí 71 dolarů, stavebnice 41 dolarů. Dvounápravový služební vůz lesní dráhyModely Aspen jsme dosud nikomu nedodávali a protože neočekávám žádný zájem ani do budoucna, nejsou v našich cenících obsaženy.
|
|
|