|
|
Výhybkymodelové kolejivo Atlas 1.5 mm (velikost N, rozchod 9 mm) Přehled typů výhybek a jejich základní geometrie jsou na stránce o kolejivu Atlas 1.5 mm, zde se podíváme na výhybky detailněji a projdeme si (především na fotografiích) technické řešení jejich nejdůležitějších konstrukčních uzlů. Všechny snímky na této stránce zachycují levou výhybku atlas 2050, kterážto posloužila jako vzorový představitel celé výhybkové soustavy Atlas 1.5 mm.
všeobecně Kolejnice jsou u těchto výhybek (stejně jako u ostatních kolejí této řady) přímo zalisovány do plastu pražcového roštu. Dnes se to tak dělá u většiny velkosériově vyráběných kolejí, protože nasouvání kolejnic do předem vylisovaného pražcového roštu je příliš pracné a prodražuje výrobu. Do plastu je zastříknuta také srdcovka a všechny elektrické propojky. Po vypadnutí z lisu se na výhybku dosazují jen pohyblivé díly - jazyky s přestavnou tyčí. Výhybky mají celokovovou srdcovku. Prodávají se bez přestavníků. Jazyky nemají pružné zamykání v krajních polohách a pohybují se volně, spojené jen přestavnou tyčí. Délka pražců je stupňována "po americku".
srdcovka Srdce výhybek Atlas je tvořeno celokovovým odlitkem ze stříbřitě lesklého kovu. Srdcovka je vyrobena kvalitně a jedinou její vadou je maličko odlišná barva materiálu (ve srovnání s materiálem kolejnic). Srdcovka je bělejší a lesklejší a na nové výhybce tak trochu svítí. Srdcovka je elektricky izolovaná od všech navazujících kolejnic a vespod má připravený napájecí přívod. To je výhoda oproti např. výhybkám Peco, kde se musí ve většině situací za srdcovkou zřizovat izolované styky.
jazyky Modelové výhybky mohou mít jazyky buďto z obrobeného kolejnicového profilu, nebo z plechového výlisku, nebo odlévané. První možnost je sice nejmodelovější, ale výrobně problematická, takže se u tovární výroby setkáváme spíše s ostatními možnostmi. Atlas vsadil na odlitky - jazyky jsou vyrobené ze stejného materiálu jako srdcovka. Z modelového hlediska vypadají velice hezky (až na drobný detail jejich připojení k přestavné tyči), ale mám jisté obavy o jejich provozní spolehlivost (při jízdě proti hrotu - viz níže). Jazyky jsou čepové a propojkou jsou trvale elektricky spojeny jak s navazující kolejnicí (vedoucí k srdcovce) tak s kolejnicí ke které přiléhají. Ta má v tomto místě vybrání, do kterého špičky jazyků zapadají, aby bylo dosaženo plynulého (a spolehlivého) najíždění dvojkolí na jazyk. V blízkosti špičky vybíhá z jazyku plotna s kruhovým otvorem pro připojení k přestavné tyči. Tento obtížný detail je vzhledovým kazem snad všech výhybek, a ani firmě Atlas se ho nepodařilo vyřešit alespoň nenápadně (když už ne modelově). Podíváme-li se na konkurenční řešení, vidíme, že výhybky Peco mají jazyky plechové, hned na první pohled méně modelové, ale zato pružné a ještě navíc s pružným zamykáním v obou krajních polohách. Tím je zajištěno bezvadné dolehnutí jazyka na kolejnici a tudíž i vysoká provozní spolehlivost. Odlévané jazyky na výhybkách Atlas jsou sice modelovější, ale také podstatně tužší a žádné zamykání nemají - to musí obstarat přestavník. Spolehlivost výhybek Atlas lze tedy v tomto směru podstatně ovlivnit správným výběrem a také správnou instalací přestavníku. Správný postup by měl vést ke srovnatelným výsledkům, ale výhybkám Peco stále zůstává přinejmenším ta výhoda, že při práci s nimi je podstatně obtížnější něco zkazit.
Elektrické propojky zajišťují vodivé spojení všech levých a všech pravých úseků kolejnic výhybky (s vyjímkou srdcovky). Propojky jsou zalisované do plastu, což poněkud komplikuje jejich přerušení v případě, že chceme zřídit izolovaný úsek. V době digitálního řízení modelové železnice ale těchto případů ubývá a tak to snad výrobci ani nemůžeme vyčítat. Srdcovku je třeba napájet přepínačem mechanicky napojeným na přestavník (jako u všech výhybek s vodivou srdcovkou).
závěr Přes řadu kritických postřehů, které jsem shromáždil na této stránce patří nové výhybky Atlas k tomu nejlepšímu, co je v oboru dostupné. Nedejte se odradit. Informace o aktuální nabídce naleznete v ceníku kolejiva Atlas 1.5 mm. |
|
|