g
modely ČSD

 

 

Vozidla našich drah

Vytvářím zde již nějaký čas přehled a galerii modelů vozidel ČSD (případně dalších drah, které kdy působily na území Československa) ve velikosti N. Výsledek by měl být inspirací pro modeláře a sběratele-modeláře a měl by zahrnovat modely vyráběné průmyslově, malosériově, ale i podomácku jednotlivými modeláři. Sběratele pivních suvenýrů tento přehled asi úplně nepotěší, protože nevěrohodným vozidlům se věnovat nechci, i když i ta budou nějak zmíněna, aby bylo jasné, že o nich vím. Přehled je zatím ve fázi zrodu, je řada věcí, které zde nejsou obsaženy úplně perfektně, o některých nedostatcích vím a postupně je snad napravím. Děkuji rovněž za různé připomínky a doplňky, které mi posíláte a které jsem zatím ne všechny stačil zapracovat, i když některé jsem obdržel již před řadou týdnů - za to se omlouvám. Každopádně pokrok v těchto věcech můžete všichni pozorovat. Modely průmyslově vyráběné jsou (zatím jen textově zpracované) na této stránce, modelařinu na pomezí malosériové výroby zastupují modely J. Heráčka a modely MTH, individuální výrobu z odlitků můžete vidět na několika fotografiích lokomotiv Bedřicha Rotrekla a zcela podomácku postavené skříně staví na někdy hodně překopané tovární pojezdy Petr Sporer.

Na první pohled se může zdát, že snaha postavit podomácku lokomotivu nemůže v měřítku 1:160 dopadnout dobře. Obrázky publikované na těchto stránkách vás mají přesvědčit, že opak je pravdou a také vám mají dodat odvahu do další práce, jejíž výsledky zde rád zveřejním.

Máte-li se čím pochlubit, nabídněte svoje fotografie!

Na vaše příspěvky a připomínky se těší Petr Litomyský.

Modely průmyslově vyráběné


T 449.0 - lokomotiva, která se stala přímo symbolem velikosti N. Toto naprosto netypické vozidlo, které si v jiných modelových velikostech postaví sotva několik modelářů v celé republice, vyráběla firma Piko ve velkých počtech. Lokomotiva se u nás prodávala asi za 50 Kčs a i dnes ji vlastní skoro každý český příznivce eNka.

Průmyslově bylo vyráběno jen velmi málo modelů podle předloh ČSD. Byly to výrobky firmy Piko a jednalo se často o vozidla nepříliš typická (hlavně pokud jde o lokomotivy). Jejich modelové zpracování pak většinou neodpovídá dnešním požadavkům. V současnosti se velkosériově nevyrábí vůbec žádné modely ČSD, ČD a ŽSR (nepočítám-li občasné "limitované série" vymyšlených, obvykle pivovarských vozů, které nemají žádnou reálnou předlohu). A tak mají modeláři jen dvě možnosti - pořídit si na bursách to co se dá sehnat ze starších výrobků nebo si postavit vozidla vlastní (případně je koupit od šikovnějších kolegů).

Připravil jsem (snad kompletní) přehled modelů průmyslově vyráběných - to abyste věděli, co všechno se dá sehnat po bursách. Časem bych sem rád přidal i nějaké obrázky. No a kdybyste měli jakékoliv doplňující informace k tomuto seznamu, tak napište.

Seznam je v tuto chvíli snad kompletní co do sortimentu (snad ještě chybí nějaký ypsilonový rychlíkový vůz s národním označením), ale nejsou vyplněny všechny kolonky. Nechtělo se mi všechno dohledávat.

lokomotivy

označení

poznámky k modelu

poznámky k předloze

uspořádání pojezdu - skutečnost 

výrobce - č.kat.

model

427.050?

Netypický stroj, pro modelový provoz těžko využitelný. Na svou dobu velmi kvalitní model, který z hlediska modelovosti vyhoví i současným požadavkům.

Po druhé světové válce u nás zůstalo několik lokomotiv řady Tp 4 PKP (odpovídá řadě 55 DR ex G 8.1 KPEV) a ty byly v roce 1946 přeznačeny na řadu 427.0. V provozu se krátce používala jen jedna - 427.0500, ale již v roce 1947 byla vrácena do Polska.

D + 3

Piko

D + 3

T 449.001

Netypický stroj, pro modelový provoz těžko využitelný. Model se předloze podobá jen tak zhruba, rozměry bych se neodvážil kontrolovat. Číslo lokomotivy na modelu není a tak to může být i T 449.002. Že se jedná o T 449.0 se pozná hlavně podle nátěru. (Modelu chybí plošiny a tak se tvarově dost podobá i T 475.0 nebo T 478.0.)

2 prototypy dvouagregátových motorových lokomotiv řady T 449.0 vyrobilo ČKD v roce 1960 pro široký rozchod. Jezdily pak ve východoslovenských překladištích a příliš se neosvědčily. Vývojově na ně navazovaly další neúspěšné prototypy řad T 475.0 a T 478.0.

B´B´

Piko

(1A)´(A1)´

S 699.001

Netypický stroj, pro modelový provoz těžko využitelný. Na model se dá dívat i dnes, přestože zpracování odpovídá době vzniku modelu.

Jediný prototyp lokomotivy sloužil většinou pro potřeby VÚŽ a většinu času strávil na ŽZO. Vrak dosud existuje a cílem je obnova stroje pro muzejní účely.

Co´Co´

Piko 5/4109

(1B)´(B1)´

osobní vozy

označení

poznámky k provedení modelu

poznámky k předloze

výrobce - č.kat.

Ba

3001

Na svou dobu solidní model, bohužel zkrácený (délkové míry 1:170). Nevěrohodně působí stříbrný nátěr střechy.

Vůz s netypickým číslem z období před nástupem dvanáctimístných čísel dle UIC. Oprávněnost použití tohoto čísla jsem neověřoval.

Piko

ABa

39-10 124

Na svou dobu solidní model, bohužel zkrácený (délkové míry 1:170). Nevěrohodně působí stříbrný nátěr střechy.

Typický vůz ČSD.

Piko

Ba

20-10 285

Na svou dobu solidní model, bohužel zkrácený (délkové míry 1:170). Nevěrohodně působí stříbrný nátěr střechy.

Typický vůz ČSD.

Piko 426/450?

Bac

59-80 035

Na svou dobu solidní model, bohužel zkrácený (délkové míry 1:170). Nevěrohodně působí stříbrný nátěr střechy.

Typický vůz ČSD, "lehátkový vozeň".

Piko

WR

88-80 007

Solidně zpracovaný vůz německého vozu s nátěrem ČSD. Zkrácený (délkové míry 1:170). Nevěrohodně působí stříbrný nátěr střechy.

Vůz tohoto provedení ČSD neměly. Modrý nátěr je podle obdobných vozů ČSD.

Piko

Bp

949

Provedení je z dnešního pohledu dost hrubé. Chybí vyhlídkové okno služebního oddílu, naopak navíc je prostřední okno v čele vozu. Na rozdíl od podobného modelu TT jednotka alespoň nemá čelo s řídícím stanovištěm. 

Typický vůz ČSD. Čtyřdílná patrová jednotka.

Piko

nákladní vozy

označení

poznámky k provedení modelu

poznámky k předloze

výrobce - č.kat.

Vtu

4-58772

Na svou dobu solidní model, lépe ale vypadají starší výrobky s nástřikem. Pozdější výrobky prodávané pod značkou Prefo jsou v barvě plastu a s nekvalitními popisy.

  Piko

Prefo 0012

Ra

864 476

Model německého vozu s nápisy ČSD. O jejich věrohodnosti mám značné pochyby, ale třeba nějaký takový vůz opravdu existoval.

??? Piko 5/4147-180

E/Vtr

502 4529

Na svou dobu solidní model, lépe ale vypadají starší výrobky s nástřikem. Pozdější výrobky prodávané pod značkou Prefo jsou v barvě plastu a s nekvalitními popisy.

Typický vůz ČSD, domácí konstrukce.

Piko

Prefo 0014

La

837 2079

Na svou dobu solidní model. Bohužel má nesprávné podvozky.

Typický vůz ČSD. Bílý nátěr, s budkou.

Piko 5/4129/180?

poznámky:

V sortimentu Prefo byl také nádržkový vůz ("dvojcibule") oranžové barvy, na jehož krabičce bylo napsáno, že se jedná o vůz ČSD. S lupou však bylo možné i z velmi nekvalitních popisů na voze vyčíst, že je registrován u DB. Ostatně ČSD takové vozy neprovozovaly.

V poslední době se na trhu objevil chladící vůz řady La (výše v tabulce uvedený model Piko), dodatečně opatřený nápisem "Mrazírny" (nebo tak nějak). Uvedený nápis je patrně autentický, ale patří na úplně jiný typ vozu. Takže si tuto vzácnost, vyrobenou v "limitované sérii" klidně nechte ujít.

Na pomezí průmyslové výroby a domácí stavby modelů jsou odlitky skříní, které nabízí několik menších výrobců. Odlitky velikosti N nabízí například Pavel Číž.

další eNková bohemoslovenika

Sem patří především model lokomotivy řady ČS-4 SŽD (Sovětské železnice), který vyráběla firma Piko. Model byl nabízen v několika barevných provedeních, ale vždy se stejným číslem ČS 4-092. (Nejběžnější byl nátěr v kombinaci tmavě hnědé, světle hnědé a bílé barvy, dále byly varianty s dominantní barvou červenou a modrou). Skutečné lokomotivy řady ČS-4 vyráběla ve značných počtech Škoda Plzeň.

 

nahoru
O velikosti N
modely ČSD
Evropské N
Britské N
Americké N
Kontejnery N
Automobily N
Peco
Kolejivo srovnání
Korkové lože
Ceník dvojkolí
Ouklice
Peklov
Kácov
Borkovice
Zababov
Podbrezová
Líšeň
Bujanov
UP & SF
Tramvaje N
Úzkokolejky Nm

Jiří Heráček
TH model
Petr Sporer
Bedřich Rotrekl
Jiří Sládek
Zdeněk Krušinský
Další modely

 

 

Home ] O velikosti N ] [ modely ČSD ] Evropské N ] Britské N ] Americké N ] Kontejnery N ] Automobily N ] Peco ] Kolejivo srovnání ] Korkové lože ] Ceník dvojkolí ] Ouklice ] Peklov ] Kácov ] Borkovice ] Zababov ] Podbrezová ] Líšeň ] Bujanov ] UP & SF ] Tramvaje N ] Úzkokolejky Nm ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.