|
|
Vozidla našich drahVytvářím zde již nějaký čas přehled a galerii modelů vozidel ČSD (případně dalších drah, které kdy působily na území Československa) ve velikosti N. Výsledek by měl být inspirací pro modeláře a sběratele-modeláře a měl by zahrnovat modely vyráběné průmyslově, malosériově, ale i podomácku jednotlivými modeláři. Sběratele pivních suvenýrů tento přehled asi úplně nepotěší, protože nevěrohodným vozidlům se věnovat nechci, i když i ta budou nějak zmíněna, aby bylo jasné, že o nich vím. Přehled je zatím ve fázi zrodu, je řada věcí, které zde nejsou obsaženy úplně perfektně, o některých nedostatcích vím a postupně je snad napravím. Děkuji rovněž za různé připomínky a doplňky, které mi posíláte a které jsem zatím ne všechny stačil zapracovat, i když některé jsem obdržel již před řadou týdnů - za to se omlouvám. Každopádně pokrok v těchto věcech můžete všichni pozorovat. Modely průmyslově vyráběné jsou (zatím jen textově zpracované) na této stránce, modelařinu na pomezí malosériové výroby zastupují modely J. Heráčka a modely MTH, individuální výrobu z odlitků můžete vidět na několika fotografiích lokomotiv Bedřicha Rotrekla a zcela podomácku postavené skříně staví na někdy hodně překopané tovární pojezdy Petr Sporer. Na první pohled se může zdát, že snaha postavit podomácku lokomotivu nemůže v měřítku 1:160 dopadnout dobře. Obrázky publikované na těchto stránkách vás mají přesvědčit, že opak je pravdou a také vám mají dodat odvahu do další práce, jejíž výsledky zde rád zveřejním. Máte-li se čím pochlubit, nabídněte svoje fotografie!Na vaše příspěvky a připomínky se těší Petr Litomyský. Modely průmyslově vyráběné
Průmyslově bylo vyráběno jen velmi málo modelů podle předloh ČSD. Byly to výrobky firmy Piko a jednalo se často o vozidla nepříliš typická (hlavně pokud jde o lokomotivy). Jejich modelové zpracování pak většinou neodpovídá dnešním požadavkům. V současnosti se velkosériově nevyrábí vůbec žádné modely ČSD, ČD a ŽSR (nepočítám-li občasné "limitované série" vymyšlených, obvykle pivovarských vozů, které nemají žádnou reálnou předlohu). A tak mají modeláři jen dvě možnosti - pořídit si na bursách to co se dá sehnat ze starších výrobků nebo si postavit vozidla vlastní (případně je koupit od šikovnějších kolegů). Připravil jsem (snad kompletní) přehled modelů průmyslově vyráběných - to abyste věděli, co všechno se dá sehnat po bursách. Časem bych sem rád přidal i nějaké obrázky. No a kdybyste měli jakékoliv doplňující informace k tomuto seznamu, tak napište. Seznam je v tuto chvíli snad kompletní co do sortimentu (snad ještě chybí nějaký ypsilonový rychlíkový vůz s národním označením), ale nejsou vyplněny všechny kolonky. Nechtělo se mi všechno dohledávat. lokomotivy
osobní vozy
nákladní vozy
poznámky:V sortimentu Prefo byl také nádržkový vůz ("dvojcibule") oranžové barvy, na jehož krabičce bylo napsáno, že se jedná o vůz ČSD. S lupou však bylo možné i z velmi nekvalitních popisů na voze vyčíst, že je registrován u DB. Ostatně ČSD takové vozy neprovozovaly. V poslední době se na trhu objevil chladící vůz řady La (výše v tabulce uvedený model Piko), dodatečně opatřený nápisem "Mrazírny" (nebo tak nějak). Uvedený nápis je patrně autentický, ale patří na úplně jiný typ vozu. Takže si tuto vzácnost, vyrobenou v "limitované sérii" klidně nechte ujít. Na pomezí průmyslové výroby a domácí stavby modelů jsou odlitky skříní, které nabízí několik menších výrobců. Odlitky velikosti N nabízí například Pavel Číž. další eNková bohemoslovenikaSem patří především model lokomotivy řady ČS-4 SŽD (Sovětské železnice), který vyráběla firma Piko. Model byl nabízen v několika barevných provedeních, ale vždy se stejným číslem ČS 4-092. (Nejběžnější byl nátěr v kombinaci tmavě hnědé, světle hnědé a bílé barvy, dále byly varianty s dominantní barvou červenou a modrou). Skutečné lokomotivy řady ČS-4 vyráběla ve značných počtech Škoda Plzeň.
|
|