g
Dash 8-40BW

 

 

Motorová lokomotiva GE Dash 8-40BW

předloha

Lokomotiva Dash 8-40BW je modifikací typu Dash 8-40B (model Atlas), od něhož se liší především použitím moderní kabiny a širokým předním představkem (v označení je písmeno W = wide, široký). Výkon je stejný - 2980 kW (4000 koní) a stejné je také určení lokomotiv pro rychlé nákladní vlaky kombinované dopravy. Lokomotivy nakoupila pouze dráha Atchison, Topeka & Santa Fe, v letech 1990-1992 jich bylo vyrobeno 83 a dostaly čísla ATSF 500-582. Výroba nepokračovala, protože se odběratelé přeorientovali na těžší a výkonnější lokomotivy šestinápravové.

Vzhledově podobným typem je lokomotiva Dash 8-32BWH. Má podobné vnější rozměry a stejně jako Dash 8-40BW má moderní kabinu a široký přední představek. Na rozdíl od ní je to ale lokomotiva osobní. Má menší dvanáctiválcový motor FDL s výkonem 2386 kW (3200 koní), a pomocný agregát (HEP = Head-end power) pro napájení souprav elektřinou (pro klimatizaci apod.). Všech 20 lokomotiv bylo vyrobeno v prosinci 1991 pro Amtrak (čísla Amtrak 500-519) a v čele jeho souprav se vyskytují po celém území Spojených států.


Lokomotiva GE Dash 8-40BW v barvách dráhy Atchison, Topeka & Santa Fe. Sluneční stříšky nad oknem kabiny strojvedoucího nejsou dosazeny.

model Atlas v měřítku 1 : 160

Model je velmi pěkně zpracován, rozměry odpovídají předloze. Z detailů stojí za zmínku jemně propracované zábradlí, zejména jeho sloupky, madla na přední kapotě a provedení žaluzií. Modelář dosazuje na lokomotivu sluneční stříšky nad okna kabiny strojvedoucího.

Model má kovový rám, vertikálně rozdělený na dvě elektricky izolované poloviny. V rámu je uložen pětipólový motor se dvěma setrvačníky, který pohání všechna dvojkolí. Dvojkolí jsou černěná. Lokomotiva je osazena modelovými spřáhly Accumate (kompatibilní se spřáhly Micro-Trains). Standardní spřáhla jsou k modelu přiložena.

Lokomotiva se prodává v původním nátěru ATSF (červená válečná čelenka) a v různých nátěrech BNSF (nástupce ATSF).


Model lokomotivy dráhy Atchison, Topeka & Santa Fe z nadhledu.


Detail kabiny - za zmínku stojí především drobná madla na kapotě předního představku lokomotivy.


Detail ukazující perfektní provedení dalších detailů (masky podvozku, zábradlí) a popisů (štítek výrobce, vlajka USA, drobné popisky na dvířkách).

Atlas vyrobil i model lokomotivy Dash 8-32BWH. Je třeba ocenit, že si nezjednodušil práci a nezanedbal drobné vzhledové rozdíly mezi oběma typy. Nejvýznamnějším rozdílem je menší rozvor lokomotivy Dash 8-32BWH. Model Dash 8-32BWH se prodává v různých nátěrech Amtraku - jsou to: nátěr odpovídající vzhledu lokomotiv po vyrobení, nátěr podle IV. barevného schématu Amtraku a nátěr Amtrak California.

Podrobnější hodnocení modelu (z něhož jsem zde v mnohém čerpal) přinesl časopis Model Railroader v únoru 2002.

Informace o aktuální nabídce amerických lokomotiv (kromě výrobků MTL) a o jejich cenách naleznete v ceníku amerických modelů velikosti N

 

nahoru
Kolejivo
1´C Mogul
Alco RS-1
VO-1000
FM H-16-44
FM H-24-66
GP7
GP30
GP40
SD24
GE B23-7
GE B30-7
Dash 8-40B
Dash 8-40BW
Vozy Atlas
Depo
Autíčka

 

 

Home ] Kolejivo ] 1´C Mogul ] Alco RS-1 ] VO-1000 ] FM H-16-44 ] FM H-24-66 ] GP7 ] GP30 ] GP40 ] SD24 ] GE B23-7 ] GE B30-7 ] Dash 8-40B ] [ Dash 8-40BW ] Vozy Atlas ] Depo ] Autíčka ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.