|
|
Motorová lokomotiva EMD GP30předloha GP30 vyráběné od roku 1961 přinesly do typové řady GP první radikální změnu vzhledu. Předchozí Geepy si byly navzájem dost podobné, pouze u nich postupně došlo ke snížení krátkého představku kvůli zlepšení výhledu ze stanoviště strojvedoucího. GP30 byla zvnějšku jiná, ale uvnitř měla stále motor osvědčené řady 567. Opět vylepšená, výkonnější verze motoru dávala lokomotivě GP30 výkon 1678 kW (2250 koní). V období od roku 1961 do roku 1963 bylo vyrobeno 906 lokomotiv. Výrobu GP30 poté ukončilo další, již poslední zvýšení výkonu motoru řady 567. Lokomotivy s touto poslední variantou motoru 567 dostaly typové označení GP35 a vzhledově byly GP30 hodně podobné. Měly výkon 1865 kW (2500 koní).
model Atlas v měřítku 1 : 160 Model GP30 prodělal u Atlasu podobný vývoj jako model GP7. Atlas postupně nabízel tři GP30. První byla nepříliš povedená lokomotiva vyráběná firmou Roco, později skvěle jezdící GP30, kterou pro Atlas dělalo Kato, až se dostal k současnému provedení, které se od roku 1997 vyrábí v Číně. Že je tato poslední lokomotiva z uvedené trojice nejlepší, není těžké uhodnout. Má kovový rám, vertikálně rozdělený na dvě elektricky izolované poloviny, v něm uložený motor se dvěma setrvačníky, který pohání všechna dvojkolí (koncepce pohonu převzatá od firmy Kato). Spřáhla jsou na hlavním rámu a lokomotiva má tedy modelové čelníky. V současnosti (2004) se dodává s novým, pomalejším motorem (který má umožňovat jízdu modelovou rychlostí) a se spřáhly Accumate (kompatibilní se spřáhly Magne-Matic), navíc jsou přiložena také standardní spřáhla velikosti N. Dvojkolí jsou černěná. Čelní osvětlení se přepíná podle směru jízdy. Kromě GP30 vyrábí Atlas také lokomotivu GP35 v provedení sérií Ia a Ib, v obou případech variantně s nebo bez EDB.
Informace o aktuální nabídce amerických lokomotiv (kromě výrobků MTL) a o jejich cenách naleznete v ceníku amerických modelů velikosti N. |
|
|