g
GE B30-7

 

 

Motorová lokomotiva GE B30-7

předloha

Tyto lokomotivy patří ve vývojové řadě lokomotiv General Electric do skupiny Dash 7 (to jsou všechny typy, jejichž označení má na konci za pomlčkou sedmičku). GE B30-7 se vyráběly od roku 1977 a měly výkon 2460 kW (3000 koní). Byly odpovědí firmy GE na konkurenční typy EMD GP40 a GP40-2, které měly stejný výkon. Ve výrobním programu GE nahradily předchozí typ U30B. Do roku 1981 bylo vyrobeno 199 lokomotiv GE B30-7, mezi jejich provozovatele patřily dráhy: Burlington Northern, St. Louis - San Francisco (Frisco), Chessie System, Seaboard Coast Line, Southern Pacific a Cotton Belt. Byly dodávány se dvěma různými typy podvozků, buďto měly podvozky typu FB-2 nebo podvozky AAR typu B.

Do skupiny Dash 7 patřily, kromě jiných, také vzhledově téměř stejné, ale výkonnější lokomotivy typu GE B36-7, které měly výkon 2685 kW (3600 koní) a vyráběly se od roku 1980 (jako nástupce typu U36B). Oba typy (B30-7 a B36-7) byly určeny především pro rychlé nákladní vlaky (kombinovaná doprava atd.).

Přehled výroby lokomotiv GE.


Lokomotiva GE B30-7 v typickém nátěru společnosti Burlington Northern.

model Atlas v měřítku 1 : 160

Model se vyrábí od roku 2002 a má všechny typické kvalitativní znaky současných modelů Atlas, tj. jemně propracované detaily, perfektní popisy, spřáhla Accumate, natírané stupačky a zábradlí a přípravu pro zabudování digitálního dekodéru.

Řada dílů je řešena variantně, takže modely lokomotiv jednotlivých drah jsou vybaveny odpovídajícími detaily. Lokomotivy tak mohou mít podvozky FB-2 nebo AAR-B, dvě různá provedení světel na zadním čele, dvě různá provedení bateriových skříní, dva typy tlumičů výfuku (od ledna 1980 musely nové lokomotivy splňovat přísnější limity hlučnosti EPA) a dvě různá provedení budky pro strojvedoucího. Budka staršího provedení má v boční stěně čtyři okna, novější budka jen dvě.


Detail kabiny staršího provedení (se čtyřmi bočními okny). Vysokou kvalitu modelu dokládá nátěr zábradlí a drobné popisky na bateriových (asi) skříních.

Model má plastovou skříň, na kterou jsou z výroby doplněny detaily (zábradlí, houkačky a tabule pro číslo lokomotivy). Rám je kovový, vertikálně rozdělený na dvě elektricky izolované poloviny. V rámu je uložen pětipólový motor se dvěma setrvačníky, který pohání všechna dvojkolí. Odběr proudu zajišťují rovněž všechna dvojkolí. Lokomotiva je vybavena novým, pomalejším motorem, který má umožňovat jízdu modelovou rychlostí. Dvojkolí jsou černěná. Model má čelní osvětlení, které se přepíná podle směru jízdy a přípravu pro vložení digitálního dekodéru (případně se dodává s dekodérem již zabudovaným).

Lokomotiva má spřáhla Accumate (kompatibilní se spřáhly Micro-Trains), navíc jsou přiložena standardní spřáhla pro velikost N.

Podrobnější hodnocení modelu (z něhož jsem zde mírně čerpal) přinesl časopis Model Railroader v březnu 2002.


Čelní pohled na lokomotivu BN 5490.

Informace o aktuální nabídce amerických lokomotiv (kromě výrobků MTL) a o jejich cenách naleznete v ceníku amerických modelů velikosti N

nahoru
Kolejivo
1´C Mogul
Alco RS-1
VO-1000
FM H-16-44
FM H-24-66
GP7
GP30
GP40
SD24
GE B23-7
GE B30-7
Dash 8-40B
Dash 8-40BW
Vozy Atlas
Depo
Autíčka

 

 

Home ] Kolejivo ] 1´C Mogul ] Alco RS-1 ] VO-1000 ] FM H-16-44 ] FM H-24-66 ] GP7 ] GP30 ] GP40 ] SD24 ] GE B23-7 ] [ GE B30-7 ] Dash 8-40B ] Dash 8-40BW ] Vozy Atlas ] Depo ] Autíčka ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.