|
|
Motorová lokomotiva FM H-24-66 Train Masterpředloha Když byla v roce 1953 vyrobena první lokomotiva H-24-66, stala se s výkonem 1790 kW (2400 koní) nejvýkonnější jednoagregátovou motorovou lokomotivou (možná na celém světě). Byla sice právě tím strojem, který severoamerické železnice potřebovaly, ale nakonec jich bylo do roku 1957 vyrobeno jen 127 kusů. Přispěly k tomu jednak dětské nemoci, které provázely vývoj mohutného vznětového motoru s protiběžnými písty, který lokomotivu poháněl, ale i skutečnost, že lokomotivka Fairbanks-Morse byla malá a neměla dostatečné kapacity pro výrobu větších sérií velkých traťových lokomotiv. V průběhu výroby došlo k některým změnám, takže dnes rozlišujeme tři série. Nejnápadnější vzhledové odlišnosti uvádí tabulka:
Našla by se ještě celá řada méně nápadných rozdílů, v řadě drobných detailů se navzájem lišily i dodávky jednotlivým drahám. přehled dodaných lokomotiv
model Atlas v měřítku 1 : 160 Model Atlas respektuje vzhledové odlišnosti jednotlivých výrobních sérií lokomotiv Train Master. Díky tomu si můžete pořídit tři mírně odlišné modely. Detailem, který rozhodně stojí za zmínku je mříž kryjící ventilátory na konci dlouhého představku. Ta je u modelu zhotovena z leptaného plechu, takže je skutečně průhledná a umožňuje pohled na ventilátory, které kryje. (Skutečná lokomotiva byla nápadná dobře viditelnými ventilátory, mříž byla velmi dobře průhledná, bylo to spíše pletivo. U modelu nebylo možné docílit až takové průhlednosti, ale i tak je to náramně provedený detail.) Dalším detailem potvrzujícím vysokou kvalitu modelu je zábradlí na obou koncích lokomotivy, které je opatřeno nátěrem v rozsahu odpovídajícím předloze (určitou nevýhodou je, že pokud se nátěr místy odře, a to se snadno stane, vykoukne na vás plast v barvě odlišné od obou barev použitých pro nátěr zábradlí). Rozměry modelu odpovídají předloze, až na délku dlouhého představku, který by měl být asi o 1.4 mm delší. Model má plastovou skříň, na kterou jsou z výroby doplněny detaily (zábradlí, houkačky a tabule pro číslo lokomotivy). Rám je kovový, vertikálně rozdělený na dvě elektricky izolované poloviny. V rámu je uložen pětipólový motor se dvěma setrvačníky, který pohání všechna dvojkolí. Odběr proudu zajišťují rovněž všechna dvojkolí. Lokomotiva má klidný chod, ale rychlost je trochu vyšší, než by odpovídalo zmenšení. Dvojkolí jsou černěná. Model má čelní osvětlení, které se přepíná podle směru jízdy. Lokomotiva má přípravu na vložení digitálního dekodéru, (případně se dodává s dekodérem již zabudovaným). Lokomotiva má spřáhla Accumate (kompatibilní se spřáhly Micro-Trains), navíc jsou přiložena standardní spřáhla pro velikost N. Spřáhla je možné vyměnit za spřáhla Micro-Trains 1015 nebo 1016. Train Master od firmy Atlas získal 1. místo v anketě Model roku 2000. Podrobnější hodnocení modelu (z něhož jsem zde trochu čerpal) přinesl časopis Model Railroader v prosinci 2000. Informace o aktuální nabídce amerických lokomotiv (kromě výrobků MTL) a o jejich cenách naleznete v ceníku amerických modelů velikosti N. |
|
|