|
|
Motorová lokomotiva EMD SD24předloha Šestinápravové lokomotivy SD24 měly výkon 1790 kW (2400 koní). Poháněl je šestnáctiválcový přeplňovaný motor typu 567D-3 (byly to první lokomotivy EMD s přeplňovanou verzí motoru řady 567. Další zajímavostí lokomotiv SD24 je umístění vzduchojemů. Palivová nádrž o objemu 11360 litrů zabrala celý prostor mezi podvozky a tak byly vzduchojemy netradičně umístěny na střechu kapoty. Lokomotivy se vyráběly od července 1958 do března 1963. Celkem bylo vyrobeno 224 lokomotiv SD24. V tomto počtu je zahrnuto i 45 lokomotiv v provedení bez kabiny strojvedoucího (B), které byly dodány dráze Union Pacific. Většina vyrobených lokomotiv byla dodána těmto čtyřem společnostem: Chicago, Burlington & Quincy, Santa Fe, Southern a Union Pacific. Mnoho lokomotiv prošlo později rekonstrukcí na typ SD26. Několik posledních rekonstruovaných lokomotiv bylo v provozu ještě v roce 2004. model Atlas v měřítku 1 : 160 Model byl na trh uveden na počátku roku 2004 a je dalším v řadě špičkových výrobků od Atlasu. I takové detaily, jako je nátěr zábradlí, se dnes stávají již samozřejmostí. Na lokomotivě SD24 zaujme především zpracování střechy, na které jsou umístěny vzduchojemy a tenoučké vzduchové potrubí, velmi pěkným detailem je také provedení stavoznaků na boku palivové nádrže. Model respektuje základní tvarové odlišnosti lokomotiv dodávaných jednotlivým drahám. Lokomotivy CB&Q a Southern mají vysoký přední představek, lokomotivy UP a Santa Fe nízký. Lokomotivy CB&Q mají jednotónovou houkačku, lokomotivy UP a Santa Fe třítónovou (ale umístěnou na různých místech) a lokomotivy Southern pětitónovou. Další předností je pomalejší motor (Scale Speed motor), takže model by již neměl jezdit tak zběsilou rychlostí jako starší výrobky Atlas. Model má kovový rám, vertikálně rozdělený na dvě elektricky izolované poloviny, poháněna jsou všechna dvojkolí. Osvětlení se přepíná podle směru jízdy, prosvětleny jsou i tabulky s číslem lokomotivy. Lokomotiva je osazena modelovými spřáhly Accumate (kompatibilní se spřáhly Micro-Trains). Standardní spřáhla jsou k modelu přiložena. Lokomotiva má přípravu pro vložení digitálního dekodéru (případně se dodává s dekodérem již zabudovaným). Podrobnější hodnocení modelu (z něhož jsem tentokrát ale skoro vůbec nečerpal) přinesl časopis Model Railroader v červenci 2004. Informace o aktuální nabídce amerických lokomotiv (kromě výrobků MTL) a o jejich cenách naleznete v ceníku amerických modelů velikosti N. |
|
|