g
SD24

 

 

Motorová lokomotiva EMD SD24

předloha

Šestinápravové lokomotivy SD24 měly výkon 1790 kW (2400 koní). Poháněl je šestnáctiválcový přeplňovaný motor typu 567D-3 (byly to první lokomotivy EMD s přeplňovanou verzí motoru řady 567. Další zajímavostí lokomotiv SD24 je umístění vzduchojemů. Palivová nádrž o objemu 11360 litrů zabrala celý prostor mezi podvozky a tak byly vzduchojemy netradičně umístěny na střechu kapoty.

Lokomotivy se vyráběly od července 1958 do března 1963. Celkem bylo vyrobeno 224 lokomotiv SD24. V tomto počtu je zahrnuto i 45 lokomotiv v provedení bez kabiny strojvedoucího (B), které byly dodány dráze Union Pacific. Většina vyrobených lokomotiv byla dodána těmto čtyřem společnostem: Chicago, Burlington & Quincy, Santa Fe, Southern a Union Pacific. Mnoho lokomotiv prošlo později rekonstrukcí na typ SD26. Několik posledních rekonstruovaných lokomotiv bylo v provozu ještě v roce 2004.

Přehled výroby lokomotiv EMD.


Lokomotiva EMD SD24 dráhy Union Pacific.

model Atlas v měřítku 1 : 160

Model byl na trh uveden na počátku roku 2004 a je dalším v řadě špičkových výrobků od Atlasu. I takové detaily, jako je nátěr zábradlí, se dnes stávají již samozřejmostí. Na lokomotivě SD24 zaujme především zpracování střechy, na které jsou umístěny vzduchojemy a tenoučké vzduchové potrubí, velmi pěkným detailem je také provedení stavoznaků na boku palivové nádrže.

Model respektuje základní tvarové odlišnosti lokomotiv dodávaných jednotlivým drahám. Lokomotivy CB&Q a Southern mají vysoký přední představek, lokomotivy UP a Santa Fe nízký. Lokomotivy CB&Q mají jednotónovou houkačku, lokomotivy UP a Santa Fe třítónovou (ale umístěnou na různých místech) a lokomotivy Southern pětitónovou.

Další předností je pomalejší motor (Scale Speed motor), takže model by již neměl jezdit tak zběsilou rychlostí jako starší výrobky Atlas. Model má kovový rám, vertikálně rozdělený na dvě elektricky izolované poloviny, poháněna jsou všechna dvojkolí. Osvětlení se přepíná podle směru jízdy, prosvětleny jsou i tabulky s číslem lokomotivy. Lokomotiva je osazena modelovými spřáhly Accumate (kompatibilní se spřáhly Micro-Trains). Standardní spřáhla jsou k modelu přiložena. Lokomotiva má přípravu pro vložení digitálního dekodéru (případně se dodává s dekodérem již zabudovaným).


Lokomotiva 968 dráhy Atchison, Topeka & Santa Fe.


Vzduchojemy jsou u lokomotiv SD24 umístěny na střeše dlouhé kapoty, hned za kabinou strojvedoucího. U dráhy Santa Fe je navíc v jejich blízkosti umístěna houkačka. Pod vyboulením bočnice kapoty, které je vidět v popředí, mají skutečné lokomotivy turbokompresor.


Lokomotivy Union Pacific mají houkačku v zadní části kapoty, mezi ventilátory. Třetí ventilátor (vpravo) je zakryt.


Detail boku dlouhého představku ukazuje, že lokomotiva Santa Fe nemá zakrytý žádný z ventilátorů. Jsou zde vidět také některé ze zvláště vydařených detailů, jako je nátěr zábradlí, nebo stavoznak na palivové nádrži (vpravo dole).


Detail přední části lokomotivy UP 416.

Podrobnější hodnocení modelu (z něhož jsem tentokrát ale skoro vůbec nečerpal) přinesl časopis Model Railroader v červenci 2004.

Informace o aktuální nabídce amerických lokomotiv (kromě výrobků MTL) a o jejich cenách naleznete v ceníku amerických modelů velikosti N

nahoru
Kolejivo
1´C Mogul
Alco RS-1
VO-1000
FM H-16-44
FM H-24-66
GP7
GP30
GP40
SD24
GE B23-7
GE B30-7
Dash 8-40B
Dash 8-40BW
Vozy Atlas
Depo
Autíčka

 

 

Home ] Kolejivo ] 1´C Mogul ] Alco RS-1 ] VO-1000 ] FM H-16-44 ] FM H-24-66 ] GP7 ] GP30 ] GP40 ] [ SD24 ] GE B23-7 ] GE B30-7 ] Dash 8-40B ] Dash 8-40BW ] Vozy Atlas ] Depo ] Autíčka ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.