g
SD90MAC

 

 

Motorová lokomotiva EMD SD90MAC


Lokomotiva Union Pacific č. 8242.

předloha

Lokomotivy SD90MAC se měly stát nejvýkonnějším členem vývojové řady SD lokomotivky EMD. Jsou odvozeny od předchozího typu SD80MAC, s nímž mají stejné hlavní rozměry. Lokomotivy měří bezmála 24.5 metru a jsou tak nejdelší mezi současnými (2003) americkými nákladními lokomotivami. Jsou o více než dva metry delší než předchozí typy SD70 a SD75. I tvary skříně lokomotiv SD80MAC a SD90MAC se liší jen v detailech, hlavní odlišnost mezi oběma typy spočívá v použité pohonné jednotce. Lokomotivy SD90MAC měly být vybaveny novým spalovacím motorem EMD 265H o výkonu 4474 kW (6000 koní), ale zpoždění v jeho vývoji způsobilo, že zpočátku byla většina lokomotiv dodávána s šestnáctiválcovým motorem o výkonu "pouhých" 3207 kW (4300 koní - odtud i často užívané označení SD9043MAC), s tím, že tento motor může být později nahrazen strojem původně uvažovaného výkonu. Lokomotivy mají střídavý přenos výkonu a asynchronní trakční motory. Mají podvozky s radiálním stavěním dvojkolí HTCR-II.

Lokomotivy SD90MAC se vyrábějí od srpna 1996. Jen menší počet lokomotiv dostal již z výroby motor o výkonu 4474 kW. Dráha Union Pacific jich má 62. Jsou označeny čísly 8500-8561 (a je mezi nimi i druhý prototyp, původně označený 8201). Pro tyto výkonnější lokomotivy se také používá typové označení EMD SD90MAC-H, případně též SD90AC (to je interní označení u Union Pacific). Čtyři lokomotivy vyššího výkonu má také Kanadská pacifická (CP 9300 - 9303).

Početnější jsou lokomotivy v provedení SD9043MAC. Samotná Union Pacific jich odebrala 410 kusů (8000-8308 a další čísla), další lokomotivy získala Canadian Pacific (CP 9100 - 9160).

EMD 265H je označení toho správného motoru pro lokomotivy SD90MAC. Je to šestnáctiválcový přeplňovaný čtyřdobý vznětový motor s válci uspořádanými do V. Motor má výkon 4474 kW (6000 koní) na výstupní hřídeli. Kliková skříň je tvořena ocelovým odlitkem. Válce mají vrtání 264 mm a zdvih 300 mm, zdvihový objem jednoho válce je 16.55 litru. EMD se při vývoji tohoto motoru musela vyrovnávat s řadou nových postupů. Dosavadní výroba lokomotiv EMD byla totiž založena na motorech řady 710, které jsou dvoudobé a mají svařovanou klikovou skříň. EMD ale nic jiného nezbývalo, bez vývoje nového motoru nebylo možné dále zvyšovat výkon lokomotiv a lokomotivka by musela opustit výrobu nejvýkonnějších nákladních lokomotiv ve prospěch konkurenční GE.

Přehled výroby lokomotiv EMD.

model Kato

Firma Kato uvedla SD90MAC na trh v roce 2001 současně s modelem SD80MAC. Je třeba ocenit, že si Kato při výrobě nástrojů neusnadnilo práci zanedbáním rozdílů mezi oběma jinak velmi podobnými lokomotivami (více o těchto rozdílech). Model Kato je skutečně velice pěkný a do detailu zpracovaný. I ve velikosti N zaujme lokomotiva svojí mohutností, model měří přes čela plošin více než 15 cm. Má plastovou skříň, uloženou na kovovém rámu, vertikálně rozděleném na dvě elektricky izolované poloviny. Pohon zajišťuje pětipólový motor se dvěma setrvačníky. Poháněna jsou všechna dvojkolí, kola jsou černěná. Lokomotiva má klidný chod, ale při plném napětí jede zbytečně rychle (typická vlastnost modelů Kato). Lokomotiva má přípravu pro vložení digitálního dekodéru.

Skříň lokomotivy má velice pěkně propracované detaily, pod mříží střešních ventilátorů jsou dokonce vidět ventilátorové lopatky. Na maskách podvozků lze rozeznat jednotlivé články řetězů podchytek. Kvalitní provedení nátěru a popisů patří ke standardům výrobků Kato.

Lokomotiva je opatřena modelovými spřáhly Kato, kompatibilními se spřáhly Magne-Matic firmy Micro-Trains (spřáhla nejsou z výroby osazena rozpojovacími trny, ty jsou k lokomotivám přikládány v pytlíčku). Pro provoz na kolejištích s malými poloměry oblouků (snad 250 mm a méně) je spřáhla možné vyměnit za provedení s delším dříkem (ta jsou k lokomotivě přiložena). Spřáhla je také možné snadno zaměnit za typ Micro-Trains 2004 (nebo delší Micro-Trains 2001 pro provoz na poloměrech do 305 mm).

Modely se prodávají v nátěrech Union Pacific (několik různých nátěrů) a Canadian Pacific, vždy několik různých čísel od každého barevného řešení. Jiné dráhy tyto stroje zatím nemají a tak zatím nelze očekávat nové barevné varianty.


Detail pravého boku přední části lokomotivy UP 8242. Za kabinou je umístěn měničový blok. Všimněte si, že červený pruh na podélníku lokomotivy při přechodu od zadního představku k budce poněkud ujíždí dolů. Není to chyba, mají to tak i skutečné SD90MAC. Pruh se prostě vyhýbá dveřím bateriových skříní umístěných pod budkou.


Levý bok SD90MAC se v místě měničového bloku značně odlišuje od pravého.

Podrobnější hodnocení modelu (z něhož jsem zde trochu čerpal) přinesl časopis Model Railroader v září 2001.


Zadní část lokomotivy obsahuje směrem nahoru se rozšiřující chladící blok motoru umístěný nad podvozkem. Na samém konci kapoty, v její zúžené části, je ukryt písečník.

Informace o aktuální nabídce lokomotiv a o jejich cenách naleznete v ceníku amerických modelů velikosti N

 

nahoru
Alco PA
F3 (A+B)
SD70MAC
SD80MAC
SD90MAC
GE AC4400CW
GE P42
Budd RDC 1-4
California Zephyr
Superliner
Služební
MHC

 

 

Home ] Alco PA ] F3 (A+B) ] SD70MAC ] SD80MAC ] [ SD90MAC ] GE AC4400CW ] GE P42 ] Budd RDC 1-4 ] California Zephyr ] Superliner ] Služební ] MHC ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.