|
|
Parní lokomotiva Y3 N&Wpředloha Y3 N&W patří mezi lokomotivy Malletovy konstrukce. Pozdější (a známější) americké lokomotivy s členěným pojezdem (jako např. Big boy nebo Challenger) měly všechny válce vysokotlaké, ale v tomto případě se jedná se o "pravou malletku" s nízkotlakými válci pohánějícími přední parní stroj. Lokomotiva bývá označována též jako USRA 2-8-8-2. V době první světové války a bezprostředně po ní byly americké železnice pod státní správou United States Railroad Administration (USRA). Ta pro ně objednávala lokomotivy několika jednotných typů a mezi nimi největší byly zde popisované stroje (jinde píšeme také o lehké malletce USRA). Konstrukce vycházela z předchozích úspěšných malletek dráhy N&W řady Y2. V roce 1919 bylo vyrobeno 80 lokomotiv USRA, z toho 50 dostala dráha Norfolk & Western (byly označeny čísly 2000-2049), 20 Virginian a 10 Clinchfield. Jejich výkon a vysoká provozní spolehlivost vedly všechny tři dráhy k tomu, že si po ukončení státní správy objednávaly další stroje stejného provedení. Tak bylo v roce 1923 pro Norfolk & Western vyrobeno 30 téměř shodných strojů řady Y3a (2050-2079). Zdokonalování úspěšného typu pokračovalo, v roce 1927 byla vyrobena další série vylepšená o předehřívač vody Worthington, označená řadou Y4, později výroba pokračovala až po poslední a nejslavnější řadu Y6b N&W. Lokomotivy byly určeny především k dopravě těžkých uhelných vlaků a většina z nich byla v této službě nasazena po celou dobu své existence.
Během provozu docházelo pochopitelně k úpravám. Původně měly lokomotivy Y3 dvojici kompresorů vpředu před dýmnicí a čtyřnápravové tendry s podvozky Andrews a s kapacitou 45.5 m³ vody. Koncem 20. let (po dobrých zkušenostech s provozem řady Y4) dráha N&W dosadila lokomotivám na levý bok kotle předehřívač napájecí vody, kompresory byly kvůli vyvážení přemístěny na pravý bok kotle. Současně lokomotivy dostaly větší (56.8 m³ až 83.3 m³ vody), šestinápravové tendry. Tak získaly podobu, kterou zachycuje níže popsaný model Life-Like. Za druhé světové války, po dodávce nových malletek Y6b, měla N&W nadbytek lokomotiv a část strojů Y3 odprodala jiným společnostem. 6 lokomotiv dostala dráha Pennsylvania, 5 lokomotiv Union Pacific a 8 lokomotiv získala dráha Atchison, Topeka & Santa Fe pro postrkovou službu na strmém stoupání v průsmyku Raton. Sedm z této poslední skupiny se po válce vrátilo do blízkosti svého původního působiště, když byly znovu prodány, tentokrát železnici Virginian. Lokomotivy dostaly u dráhy Virginian řadu USE a jezdily s uhelnými vlaky až do svého konce. Sešrotovány byly v letech 1954-1955. Zbývající lokomotivy N&W byly provozovány až téměř do konce 50. let, kdy byly rovněž všechny sešrotovány. Y3 byly likvidovány v letech 1957-1958, Y3a v letech 1958-1959. model Life-Like Co do modelového ztvárnění se jedná o skutečně špičkový kousek. Model je věrnou zmenšeninou skutečné lokomotivy. Dvojkolí jsou černěná, bez bandáží pro zvýšení adheze a mají malé okolky (RP25). Díky tomu bylo možné dodržet správné rozvory všech spřažených dvojkolí i běhounů. Na plastový výlisek kotle je z výroby namontováno velké množství detailů, včetně kovových madel a mosazného návěstního zvonce. Použití různých detailů umožňuje vyrábět dvě mírně odlišné varianty lokomotivy Y3.
Poháněna jsou (jako ve skutečnosti) všechna spřažená dvojkolí obou pojezdů lokomotivy. Motor je umístěn uprostřed kotle. Pro zlepšení jízdních vlastností modelu v prudkých obloucích je rejdovný i zadní hnací pojezd (ten bývá u skutečných lokomotiv Malletovy konstrukce pevně v hlavním rámu). Odběr proudu zajišťují dvojkolí lokomotivy i tendru, ale mezi oběma vozidly není elektrické propojení (tendr odebírá proud pouze pro koncová světla).
Dojem z vzhledově krásného modelu trochu kazí jízdní vlastnosti. Na to, že se jedná o těžkou nákladní lokomotivu, dosahuje model příliš vysoké rychlosti a naopak nedosahuje dostatečné tažné síly. Lokomotiva nemá přípravu pro zabudování digitálního dekodéru. Lokomotiva má vpředu nefunkční maketu spřáhla (patrně by ho bylo možné nahradit nějakým spřáhlem Magne-Matic) a vzadu má klasické spřáhlo velikosti N (lze snadno vyměnit za MTL 1025).
Model se vyrábí v provedení drah Norfolk & Western a Atchison, Topeka & Santa Fe (vždy dvě různá čísla). K modelu je přiložen sešitek popisující historii těchto lokomotiv. Podrobnější hodnocení modelu (z něhož jsem zde částečně čerpal) přinesl časopis Model Railroader v březnu 2003. Informace o aktuální nabídce lokomotiv a o jejich cenách naleznete v ceníku amerických modelů velikosti N. |
|
|