|
|
Lokomotivy BachmannFirma Bachmann je již dlouhá léta zavedeným výrobcem modelů ve velikosti N (též v H0 a dalších). Dlouhá léta vyráběla spíše lacinější modely pro méně náročné zákazníky, když pak začala zvyšovat úroveň svých modelů, zavedla pro tyto lepší modely obchodní označení "Plus" a "Spectrum". Přesto většina výrobků nedosahuje kvalit ani cen špičkových firem Atlas a Kato. V sortimentu je řada modelů parních a motorových lokomotiv a také motorový vůz a dvě tramvaje. Bachmann je také jediným velkosériovým výrobcem nabízejícím lokomotivy z období výstavby prvních transkontinentálních železnic (parní lokomotivy "American"). Prozatím jsem pro stránky zpracoval tyto typy vozidel:
2-8-0 ConsolidationLokomotivu uvádím pod obchodním názvem modelu, a to proto, že nemá jednoznačnou předlohu. Model se asi nejvíce podobá lokomotivám řady 900 dráhy Illinois Central, které vyrobila lokomotivka Baldwin okolo roku 1910 (a které byly v roce 1930 rekonstruovány), ale železniční společnosti po celých Spojených státech používaly velmi podobné stroje. Lokomotivy s uspořádáním Consolidation (1´D + tendr) byly v USA historicky nejrozšířenějším typem. V období let cca 1890 - 1920 byly nejběžnějšími nákladními lokomotivami, poté je v této roli začaly nahrazovat lokomotivy Mikádo (1´D1´ + tendr), ale lokomotivy Consolidation byly dále v provozu na drahách nižší kategorie a v posunovací službě a to až do konce parního provozu v 50. letech.
model Bachmann Spectrum v měřítku 1 : 160 Model je až dosud asi nejpropracovanější velkosériově vyráběnou parní lokomotivou velikosti N. Na lokomotivě naleznete řadu jemných detailů a je lépe si po obdržení modelu zkontrolovat, zda jsou všechny důkladně připevněny, protože jinak hrozí nebezpečí jejich ztráty. S lokomotivou je nutné zacházet opatrně, jinak se některé zvláště jemné detaily brzy polámou. Všechny díly (včetně velkého množství drobných detailů, které nejsou součástí hlavních výlisků lokomotivní skříně) jsou zkompletovány již z výroby. Model získal zcela zaslouženě cenu Model roku 2001 v kategorii lokomotiv velikosti N. Model se vyrábí v Číně a je zařazen do obchodní řady Bachmann Spectrum. Model má kovový rám, vertikálně rozdělený na dvě elektricky izolované poloviny. V rámu je uložen miniaturní pětipólový motor, který prostřednictvím šnekového převodu a ozubených kol pohání dvě střední spřažené nápravy. Krajní spřažené nápravy jsou poháněné spojnicemi. Hnací dvojkolí jsou opatřena plastovými bandážemi pro zvýšení tažné síly. Odběr elektřiny zajišťují všechna spřažená dvojkolí lokomotivy a všechna dvojkolí tendru. Model se pohybuje (oproti mnohým jiným výrobkům řady výrobců) vcelku přiměřenou rychlostí. Lokomotiva má vpředu nefunkční maketu spřáhla (lze nahradit spřáhlem Magne-Matic pomocí sady MTL 2004-1) a vzadu klasické spřáhlo velikosti N (lze snadno vyměnit za MTL 1129). Krátce po uvedení modelu byly nabízeny lokomotivy těchto železničních společností: UP, ATSF, B&O, Boston & Maine, Chicago, Rock Island & Pacific, Clinchfield, NYC, NKP, Southern Ry., WM a WP (u nejznámějších drah píši zkratky, ostatní vypisuji). Podrobnější hodnocení modelu (z něhož jsem zde ale hodně čerpal) přinesl časopis Model Railroader v dubnu 2002. Informace o aktuální nabídce lokomotiv a o jejich cenách naleznete v ceníku amerických modelů velikosti N. |
|
|