g
Malletka USRA

 

 

Parní lokomotiva (1´C)´C1´ - Lehká malletka USRA

USRA (United States Railroad Administration) v době první světové války a bezprostředně po ní řídila severoamerické železnice a vyvinula pro ně řadu jednotných typů lokomotiv. Jedním z nich byla i tato lehká malletka, označovaná též jako USRA 2-6-6-2. (Pozn.: na jiném místě píšeme také o větší malletce USRA.)

V roce 1919 bylo vyrobeno 30 těchto lokomotiv. Z tohoto počtu jich 20 dostala dráha Chesapeake & Ohio a 10 dráha Wheeling & Lake Erie. Lokomotivy nezískaly velkou oblibu, mimo jiné i proto, že jich byl poměrně malý počet. Např. dráha C&O měla na dvě stovky "svých" malletek a 20 odlišných strojů USRA jen komplikovalo provoz. Přesto se udržely v provozu až do 50. let.

Přehled severoamerických parních lokomotiv.


Bok lokomotivy č.941 Nickel Plate Road.

model Bachmann Spectrum v měřítku 1 : 160

Lokomotiva přišla na trh někdy počátkem roku 2005. V sortimentu firmy Bachmann je to první model parní lokomotivy s členěným pojezdem ve velikosti N. Rám lokomotivy tvoří kovový odlitek, skříň je plastová s množstvím detailů, které jsou osazeny již z výroby (je dobře zkontrolovat si, jestli jsou všechny řádně zastrčeny na svých místech a případně je domáčknout, abyste je později v provozu nepoztráceli).

Model má poháněna všechna spřažená dvojkolí. Pohon je uspořádán stejně, jako u soudobých modelů motorových lokomotiv. Motor se dvěma setrvačníky je umístěn uprostřed délky kotle a šnekovým převodem pohání dva otočné třínápravové podvozky. Skutečná lokomotiva měla samozřejmě otočný jen přední pojezd, nápravy poháněné zadním parním strojem byly pevně vedeny v hlavním rámu, ale tato odchylka od skutečnosti umožňuje modelu projíždět oblouky již od poloměru 229 mm. (Toto řešení se používá snad u všech modelů velkých malletek.)


Obrázek boku přední části lokomotivy ukazuje pěkně provedený pojezd. Za zmínku stojí především povedený dvoupravítkový křižák, což je věc, která na továrních modelech není úplně běžně k vidění.


Detailní pohled ukazuje, že předek lokomotivy je osazen největším počtem drobných detailů. Najdeme tu návěstní zvonec, kompresory, čelní reflektor a různá potrubí, ale také velmi jemně provedené tyčoví pro ovládání samočinného spřáhla.


Bok zadní části lokomotivy.

K lokomotivě je připojen dlouhý tendr USRA s podvozky Andrews, imitace uhlí v tendru je vyjímatelná. Odběr proudu zajišťují všechna spřažená dvojkolí lokomotivy a všechna dvojkolí tendru (oboustranně). V kotli je prostor pro dosazení digitálního dekodéru (na jeho místě je z výroby přídavný kousek závaží).


Dlouhý tendr USRA.

Lokomotiva má vzadu na tendru klasické spřáhlo velikosti N, které může být zaměněno za Magne-Matic (MTL č.kat. 2004-1). Vepředu má maketu samočinného spřáhla.


Ještě jeden pohled na detaily bohatě obdařenou přední část modelu.

Podrobnější hodnocení modelu (z něhož jsem zde ale hodně čerpal) přinesl časopis Model Railroader v listopadu 2005.

Informace o aktuální nabídce lokomotiv a o jejich cenách naleznete v ceníku amerických modelů velikosti N

nahoru
Malletka USRA
Brill
PCC

 

 

Home ] [ Malletka USRA ] Brill ] PCC ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.