Cesta k TT a N

 

 

Cesta k menším měřítkům

výstava o počátcích velikostí TT a N - Pečky 2019 (a dále)

Výstava o vývoji modelových velikostí TT a N od války do vzniku velikosti Z (1972), lehce přetažená za ten rok. Představena byla řada modelů více než dvou desítek značek, které zahájily výrobu v uvedeném období. Modely byly shromážděny od několika sběratelů, od každé firmy alespoň několik kusů, co možná nejstarších, nebo nějak zajímavých. K tomu stručný text o historii výroby.

Výstava byla rozpracovanější verzí výstavy předchozí (z podzimu 2018), ale i tak se ne ke všem firmám podařilo zajistit dost dobré exponáty. Také texty byly od podzimu značně zlepšeny, ale mohly být ještě lepší. V sobotu byla výstava dopracována do lepší podoby, než jak vypadala v pátek. Ale vlastně to nebylo úplně špatné. V dalších letech se výstava v různých obměnách opakovala.

Toto je stručná reportáž o výstavě. Nejsou zde opakovány texty, jen přehledová tabulka a ani s fotografiemi jsem se moc nemazal (byly bez velkého snažení pořízeny až po skončení výstavy, zachycují tedy její finální podobu, až na dvě značky, které byly v tu chvíli už uklizené). Později jsem to ještě malinko učesal a poopravil a dokonce doplnil pár obrázků z pozdějších instalací výstavy.

 

přehled výrobců malých měřítek do roku 1973

Menší firmy, ke kterým nebyly připraveny žádné exponáty mohou v tabulce chybět. Významnější výrobci by měli být komplet, v tabulce ale nejsou značky, které (v té době) neměly vlastní výrobu (např.: Atlas, Revell, Aurora atd.)

 

Značka

velikost

zahájení výroby

1

Wesa

Wesa (13 mm)

1945

2

H.P.Products

TT

1946

3

Löhmann Präzix

TT (tříkolejnicový systém)

1947

4

Rokal

Rokal TT

1948

5

Triang

TT (3mm scale)

1957

6

Zeuke

TT

1957

7

Lone Star

N

1960

8

Arnold

N

1960

6b

Herr

TT

cca 1961

9

Rail-Route (Majorette)

1:143 (bez pohonu)

cca 1962

10

Roco

TT (bez pohonu)

cca 1963

11

Minitrix

N

1964

12

Piko

N

1964

12b

Swisstoys

N

1964

13

Sekisui (Kato)

N

1965

14

Lima

N

1966

15

Peco

N

1966

16

Roco

N

1967

17

Rivarossi

N

1967

18

Bachmann

N

1968

19

Fleischmann

N

1968

20

Kadee (MTL)

N (později též Z)

1968

21

Mehano

N

1968

22

Röwa

TT a N

1968

23

Grahamfarish

N

1970

24

Märklin

Z

1972

25

Ibertren

N (dvou- i tříkolejnicový systém)

1973

 

1 - Wesa


První železnice, která se svou velikostí blížila tétéčku se objevila roku 1945 ve Švýcarsku. Wesa má ale rozchod 13 mm..


Švýcarská vozidla, ke kterým patří Re 4/4 byla doplněna menším mezinárodním programem, inspirovaným nejen okolními státy, ale také USA.


Re 4/4 SBB-CFF.

2 - H.P.Products


Tady začínají dějiny velikosti TT. Zde byly stanoveny základní parametry, které pak ostatní výrobci mnoho let nerespektovali.


Svatý oheň po celou cestu.


Stavebnice nákladního vozu.

3 - Löhmann Präzix


Snad jediné tříkolejnicové tétéčko se vyrábělo ve Stuttgartu od roku 1947.


Později byla tato železnice vyráběna pod značkami Europa a ještě později Niklaus Spelwarenvertrieb a to asi tak do roku 1953, kdy výroba skončila.

4 - Rokal


Rokal.


Rokal.

5 - Triang


Britské TT ("3mm scale").


Boadicea.


Triang TT.

6 - Zeuke


Dederónská klasika.


Prvními lokomotivami byly řady 23 a 81 DR. Ty pak zůstaly v prodeji po desítky let, navenek jen s minimálními změnami. Jejich nejstarší provedení z počátků výroby se pozná podle nebarvených, kovově lesklých nárazníků a nebarveného kovového hlavního rámu.

7 - Lone Star


Málo známé počátky velikosti N. Strkací vláčky s rozchodem 8 mm nabízel Lone Star již v 50. letech. Měly spřáhla typu čep - očko a inspirovaly se britskými železnicemi. (Vystavené koleje ale patří až k následujícímu období.)


Od roku 1960 přešla výroba k elektrickému pohonu, rozchodu 9 mm, měřítku 1:152 a jinému provedení spřáhel. Nabídka byla rozšířena o americký sortiment.


První americké eNko.

8 - Arnold


Původní spřáhla na nejstarších modelech řady "Arnold Rapido 200".


Vůz vlevo má přechodové spřáhlo "s čučkem", které lze spojit jak s původními spřáhly (vůz vpravo), tak se standardními spřáhly podle NEM 356.


Průkopník velikosti N.


4 generace lokomotiv řady V 200 / 221 DB od Arnoldu, každá jiná.


V Americe výrobky Arnold krátce distribuovala firma Revell pod značkou Revell Rapido.

6b - Herr


Firma Herr vyráběla železniční modely měřítek TT a H0m v letech cca 1961-1965 (spíše o něco déle) ve spolupráci (a s využitím dílů) Zeuke. Poté se výroba omezila na automobily H0, které se ale prodávaly pod značkou Espewe.

9 - Rail-Route (Majorette)


Zajímavé strkací vláčky tak trochu mimo hlavní směr vývoje. Měřítko bylo 1:143.


Novinkami roku 1964 se provedení výrobků přiblížilo standardům velikosti N. Další železniční novinky ale nepřišly a výroba vláčků byla ukončena v roce 1966. Značka Majorette se dále věnovala jen autíčkům.

10 - Roco TT


První pokus o velikost TT u firmy Roco nastal počátkem 60. let - nedá se moc zjistit, kdy přesně, v žádném katalogu z té doby se tyto výrobky nevyskytují (Roco do té doby vyrábělo jen plastikové modely tanků a vojenské techniky).


První vláčky TT byly vyrobeny podobně jako ty tanky - všechny díly z plastu, konstrukce ne příliš bytelná. Působilo to dojmem nedokončeného vývoje. Roco zjevně zatím nemělo součástky na zprovoznění - motory, převody, elektroinstalaci, ale ani dostatečně funkční spřáhla a dvojkolí. Firma ale přehodnotila své plány a pokračování vývoje velikosti TT zastavila. O několik roků později začala vyrábět (již funkční) modelovou železnici na sousedních rozchodech.

11 - Minitrix


Původní spřáhla na vozech Minitrix.


Minitrix.


Minitrix - americké a britské modely.


Roku 1967 začala v USA (tehdy významná) modelářská firma Aurora nabízet elegantní dárkové kazety se značkou Postage Stamp Trains. Jejich obsahem byly lokomotivy Minitrix a vozy Roco (zespodu označené jako "Trix Austria"). Značka měla krátké trvání, ale zásadně ovlivnila rozšíření velikosti N ve světě.

12 - Piko


Piko - východoněmecký výrobce, který má nezpochybnitelné zásluhy na rozšíření velikosti N u nás.


Nejstarší výrobky měly zobáčková spřáhla britského typu.


Vrcholem produkce Pika byla lokomotiva ř. 55 DR (zde jako řada 040 D SNCF).

12b - Swisstoys


Swisstoys byla (spíše malosériová) výroba vozů podle švýcarských předloh. Velikost N se podle dostupných pramenů dělala již od roku 1964.

13 - Sekisui (Kato)


Kato - jeden z největších světových výrobců modelové železnice - začínal pod názvem Sekisui.


Kato vyrábí modely japonské (zde) evropské a americké (na předchozím obrázku).

14 - Lima


Italská Lima se zaměřila na levnou výrobu ve velkém. Její výrobky neměly pověst kdovíjaké kvality, ale ve své době patřila k největším výrobcům modelové železnice na světě. Vyráběla modely evropské, britské i americké a jako snad jediný výrobce mimo Asii také jednu japonskou jednotku.


Dokladem úsporných řešení Limy jsou lokomotivy s jedinou hnanou nápravou. Takové se vyráběly jen v samých počátcích výroby, pozdější lokomotivy měly jeden hnací povozek. Ani nejnovější lokomotivy Lima z 80. let nedostaly dva hnací podvozky.


Také Lima používala zpočátku svoje vlastní spřáhla. V jejím případě šlo o zmenšeninu klasických spřáhel velikosti H0.

15 - Peco


Peco pro velikost N vyrábělo dlouhá léta jen britské nákladní vozy (a špičkové kolejivo pro celý svět).


Britské nákladní vozy z období "velké čtyřky".
 

16 - Roco N


Funkční modelovou železnici na rozchodu 9 mm dodávalo Roco již od roku 1965, byla to ale úzkorozchodka H0e. Opravdové eNko přišlo až roku 1967. Expozici značky Roco jsem ale dost odbyl.

17 - Rivarossi


Francouzská lokomotiva v popředí zůstávala po mnoho let jediným modelem jiné než německé (přitom evropské) parní lokomotivy ve velikosti N.

18 - Bachmann


Bachmann se stal po firmě Kato dalším výrobcem velikosti N, který sídlí mimo Evropu. Byl to první výrobce se sídlem v Americe, výroba ale probíhala v Hong-Kongu.

19 - Fleischmann


Také značka Fleischmann byla na výstavě dost odbyta.

20 - Kadee (Micro-Trains)


Firma Kadee vyráběla díly pro velikost N od 60. let, kompletní vozy až od roku 1972. Značka Micro-Trains (též MTL) se jako samostatná firma od Kadee oddělila v roce 1990. Výrobu velikosti Z zahájil v USA Nelson Gray v roce 1978 (tedy již mimo období naší výstavy) a později přešla také pod značku Micro-Trains.


Značku ovšem na výstavě zastupovaly jen novější výrobky - z 90. let a pozdější.

21 - Mehano

K dispozici jsem měl jen velice málo modelů a ještě jsem je nestihl nainstalovat, Mehanotehnika tedy nakonec byla vynechána.

 

22 - Röwa


Röwa vyráběla špičkové modely ve velikostech N, TT i H0 a krátký čas také pokračovala ve výrobě značky Rokal.


Špičkové modely měly velmi pozoruhodné krabičky, kde vozidla stála na plastových kolejích.


Velikost TT Röwa obohatila o jediný vůz.


Röwa.

23 - Grahamfarish


Grahamfarish je britským národním výrobcem modelové velikosti N. Jde o britské N, které zachovává rozchod 9 mm, ale pracuje s měřítkem 1:148.


Modely z období "velké čtyřky".


Grahamfarish.

24 - Märklin

Za značku Märklin, která přivedla na svět ještě menší měřítko Z a tím uzavírá období, kterému se věnuje naše výstava, byly vystaveny jen modely z novější doby, žádné historické kousky nebyly k dispozici. Výstavka Märklin byla rozebrána ihned po skončení výstavy, takže se fotografování nedočkala.

 

25 - Ibertren


Španělské eNko.


Španělé vyráběli velikost N také ve tříkolejnicovém provedení.


Tříkolejnicová výhybka Ibertren 3N.

Na rok 2020 se očekávalo, že zase nějakou výstavku vytvořím. Chtěl jsem rozpracovat některé z výše zmíněných značek do podrobnější podoby, ale stanné právo výstavy ruší.

nahoru
Novinky
Aktuálně
OBCHOD
Cesta k TT a N
TT    1:120
N    1:160
Z    1:220
H0    1 : 87
Velikosti S a 0
1 : 32 a větší
Magne-Matic
Pára a lodě
Materiály
Krajina
Stromy
Kolejiště
Skutečné dráhy
Pečky - Kouřim
Odlitky a spol.

O projektu
Výstava 2018
Výstava 2019

 

 

Home ] Novinky ] Aktuálně ] OBCHOD ] [ Cesta k TT a N ] TT    1:120 ] N    1:160 ] Z    1:220 ] H0    1 : 87 ] Velikosti S a 0 ] 1 : 32 a větší ] Magne-Matic ] Pára a lodě ] Materiály ] Krajina ] Stromy ] Kolejiště ] Skutečné dráhy ] Pečky - Kouřim ] Odlitky a spol. ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.