Cesta k TT a N

 

 

Cesta k menším měřítkům

poválečný vývoj modelové železnice směrem k menším měřítkům

Fotografický přehled výrobců modelové železnice s měřítkem menším než H0. Řazeno podle roku zahájení výroby. Na fotografiích mohou být novější modely příslušných značek. Více o projektu je zde. Většina fotografií pochází z pravidelných výstav klubu železničních modelářů v Pečkách. Přehled se (velmi) pozvolna doplňuje, některé redundantní obrázky mohou být vyřazeny, ale zůstanou dostupné na stránkách příslušných výstav, jako např. zde.

 

přehled výrobců malých měřítek do roku 1973

Menší firmy, ke kterým nebyly připraveny žádné exponáty mohou v tabulce chybět. Významnější výrobci by měli být komplet, v tabulce ale nejsou značky, které (v té době) neměly vlastní výrobu (např.: Atlas, Revell, Aurora atd.) Také chybí Tomy. Stále je na čem pracovat.

 

Značka

velikost

zahájení výroby

1

Wesa

Wesa (13 mm)

1945

2

H.P.Products

TT

1946

3

Löhmann Präzix

TT (tříkolejnicový systém)

1947

4

Rokal

Rokal TT

1948

5

Triang

TT (3mm scale)

1957

6

Zeuke

TT

1957

7

Lone Star

N

1960

8

Arnold

N

1960

6b

Herr

TT

cca 1961

9

Rail-Route (Majorette)

1:143 (bez pohonu)

cca 1962

10

Roco

TT (bez pohonu)

cca 1963

11

Minitrix

N

1964

12

Piko

N

1964

12b

Swisstoys

N

1964

13

Sekisui (Kato)

N

1965

14

Lima

N

1966

15

Peco

N

1966

16

Roco

N

1967

17

Rivarossi

N

1967

18

Bachmann

N

1968

19

Fleischmann

N

1968

20

Kadee (MTL)

N (později též Z)

1968

21

Mehano

N

1968

22

Röwa

TT a N

1968

23

Grahamfarish

N

1970

24

Märklin

Z

1972

25

Ibertren

N (dvou- i tříkolejnicový systém)

1973

 

1 - Wesa


První železnice, která se svou velikostí blížila tétéčku se objevila roku 1945 ve Švýcarsku. Wesa má ale rozchod 13 mm..


Švýcarská vozidla, ke kterým patří Re 4/4 byla doplněna menším mezinárodním programem, inspirovaným nejen okolními státy, ale také USA.


Re 4/4 SBB-CFF.

2 - H.P.Products


Tady začínají dějiny velikosti TT. Zde byly stanoveny základní parametry, které pak ostatní výrobci mnoho let nerespektovali.


Svatý oheň po celou cestu.


Stavebnice nákladního vozu.

3 - Löhmann Präzix


Snad jediné tříkolejnicové tétéčko se vyrábělo ve Stuttgartu od roku 1947.


Později byla tato železnice vyráběna pod značkami Europa a ještě později Niklaus Spelwarenvertrieb a to asi tak do roku 1953, kdy výroba skončila.

4 - Rokal


Rokal.


Rokal.

5 - Triang


Britské TT ("3mm scale").


Boadicea.


Triang TT.

6 - Zeuke


Dederónská klasika.


Prvními lokomotivami byly řady 23 a 81 DR. Ty pak zůstaly v prodeji po desítky let, navenek jen s minimálními změnami. Jejich nejstarší provedení z počátků výroby se pozná podle nebarvených, kovově lesklých nárazníků a nebarveného kovového hlavního rámu.

7 - Lone Star


Málo známé počátky velikosti N. Strkací vláčky s rozchodem 8 mm nabízel Lone Star již v 50. letech. Měly spřáhla typu čep - očko a inspirovaly se britskými železnicemi. (Vystavené koleje ale patří až k následujícímu období.)


Od roku 1960 přešla výroba k elektrickému pohonu, rozchodu 9 mm, měřítku 1:152 a jinému provedení spřáhel. Nabídka byla rozšířena o americký sortiment.


První americké eNko.

8 - Arnold


Původní spřáhla na nejstarších modelech řady "Arnold Rapido 200".


Vůz vlevo má přechodové spřáhlo "s čučkem", které lze spojit jak s původními spřáhly (vůz vpravo), tak se standardními spřáhly podle NEM 356.


Průkopník velikosti N.


4 generace lokomotiv řady V 200 / 221 DB od Arnoldu, každá jiná.


V Americe výrobky Arnold krátce distribuovala firma Revell pod značkou Revell Rapido.

6b - Herr


Firma Herr vyráběla železniční modely měřítek TT a H0m v letech cca 1961-1965 (spíše o něco déle) ve spolupráci (a s využitím dílů) Zeuke. Poté se výroba omezila na automobily H0, které se ale prodávaly pod značkou Espewe.

9 - Rail-Route (Majorette)


Zajímavé strkací vláčky tak trochu mimo hlavní směr vývoje. Měřítko bylo 1:143.


Novinkami roku 1964 se provedení výrobků přiblížilo standardům velikosti N. Další železniční novinky ale nepřišly a výroba vláčků byla ukončena v roce 1966. Značka Majorette se dále věnovala jen autíčkům.

10 - Roco TT


První pokus o velikost TT u firmy Roco nastal počátkem 60. let - nedá se moc zjistit, kdy přesně, v žádném katalogu z té doby se tyto výrobky nevyskytují (Roco do té doby vyrábělo jen plastikové modely tanků a vojenské techniky).


První vláčky TT byly vyrobeny podobně jako ty tanky - všechny díly z plastu, konstrukce ne příliš bytelná. Působilo to dojmem nedokončeného vývoje. Roco zjevně zatím nemělo součástky na zprovoznění - motory, převody, elektroinstalaci, ale ani dostatečně funkční spřáhla a dvojkolí. Firma ale přehodnotila své plány a pokračování vývoje velikosti TT zastavila. O několik roků později začala vyrábět (již funkční) modelovou železnici na sousedních rozchodech.

11 - Minitrix


Původní spřáhla na vozech Minitrix.


Minitrix.


Minitrix - americké a britské modely.


Roku 1967 začala v USA (tehdy významná) modelářská firma Aurora nabízet elegantní dárkové kazety se značkou Postage Stamp Trains. Jejich obsahem byly lokomotivy Minitrix a vozy Roco (zespodu označené jako "Trix Austria"). Značka měla krátké trvání, ale zásadně ovlivnila rozšíření velikosti N ve světě.

12 - Piko


Piko - východoněmecký výrobce, který má nezpochybnitelné zásluhy na rozšíření velikosti N u nás.


Nejstarší výrobky měly zobáčková spřáhla britského typu.


Vrcholem produkce Pika byla lokomotiva ř. 55 DR (zde jako řada 040 D SNCF).

12b - Swisstoys


Swisstoys byla (spíše malosériová) výroba vozů podle švýcarských předloh. Velikost N se podle dostupných pramenů dělala již od roku 1964.

13 - Sekisui (Kato)


Kato - jeden z největších světových výrobců modelové železnice - začínal pod názvem Sekisui.


Kato vyrábí modely japonské (zde) evropské a americké (na předchozím obrázku).

14 - Lima


Italská Lima se zaměřila na levnou výrobu ve velkém. Její výrobky neměly pověst kdovíjaké kvality, ale ve své době patřila k největším výrobcům modelové železnice na světě. Vyráběla modely evropské, britské i americké a jako snad jediný výrobce mimo Asii také jednu japonskou jednotku.


Dokladem úsporných řešení Limy jsou lokomotivy s jedinou hnanou nápravou. Takové se vyráběly jen v samých počátcích výroby, pozdější lokomotivy měly jeden hnací povozek. Ani nejnovější lokomotivy Lima z 80. let nedostaly dva hnací podvozky.


Také Lima používala zpočátku svoje vlastní spřáhla. V jejím případě šlo o zmenšeninu klasických spřáhel velikosti H0.

15 - Peco


Peco pro velikost N vyrábělo dlouhá léta jen britské nákladní vozy (a špičkové kolejivo pro celý svět).


Britské nákladní vozy z období "velké čtyřky".
 

16 - Roco N


Funkční modelovou železnici na rozchodu 9 mm dodávalo Roco již od roku 1965, byla to ale úzkorozchodka H0e. Opravdové eNko přišlo až roku 1967. Expozici značky Roco jsem ale dost odbyl.

17 - Rivarossi


Francouzská lokomotiva v popředí zůstávala po mnoho let jediným modelem jiné než německé (přitom evropské) parní lokomotivy ve velikosti N.

18 - Bachmann


Bachmann se stal po firmě Kato dalším výrobcem velikosti N, který sídlí mimo Evropu. Byl to první výrobce se sídlem v Americe, výroba ale probíhala v Hong-Kongu.

19 - Fleischmann


Také značka Fleischmann byla na výstavě dost odbyta.

20 - Kadee (Micro-Trains)


Firma Kadee vyráběla díly pro velikost N od 60. let, kompletní vozy až od roku 1972. Značka Micro-Trains (též MTL) se jako samostatná firma od Kadee oddělila v roce 1990. Výrobu velikosti Z zahájil v USA Nelson Gray v roce 1978 (tedy již mimo období naší výstavy) a později přešla také pod značku Micro-Trains.


Značku ovšem na výstavě zastupovaly jen novější výrobky - z 90. let a pozdější.

21 - Mehano

K dispozici jsem měl jen velice málo modelů a ještě jsem je nestihl nainstalovat, Mehanotehnika tedy nakonec byla vynechána.

 

22 - Röwa


Röwa vyráběla špičkové modely ve velikostech N, TT i H0 a krátký čas také pokračovala ve výrobě značky Rokal.


Špičkové modely měly velmi pozoruhodné krabičky, kde vozidla stála na plastových kolejích.


Velikost TT Röwa obohatila o jediný vůz.


Röwa.

23 - Grahamfarish


Grahamfarish je britským národním výrobcem modelové velikosti N. Jde o britské N, které zachovává rozchod 9 mm, ale pracuje s měřítkem 1:148.


Modely z období "velké čtyřky".


Grahamfarish.

24 - Märklin

Za značku Märklin, která přivedla na svět ještě menší měřítko Z a tím uzavírá období, kterému se věnuje naše výstava, byly vystaveny jen modely z novější doby, žádné historické kousky nebyly k dispozici. Výstavka Märklin byla rozebrána ihned po skončení výstavy, takže se fotografování nedočkala.

 

25 - Ibertren


Španělské eNko.


Španělé vyráběli velikost N také ve tříkolejnicovém provedení.


Tříkolejnicová výhybka Ibertren 3N.

Na rok 2020 se očekávalo, že zase nějakou výstavku vytvořím. Chtěl jsem rozpracovat některé z výše zmíněných značek do podrobnější podoby, ale stanné právo výstavy ruší.

nahoru
Novinky
Aktuálně
OBCHOD
Cesta k TT a N
TT    1:120
N    1:160
Z    1:220
H0    1 : 87
Velikosti S a 0
1 : 32 a větší
Magne-Matic
Pára a lodě
Materiály
Krajina
Stromy
Kolejiště
Skutečné dráhy
Pečky - Kouřim
Odlitky a spol.

O projektu
Výstava 2018
Výstava 2019
Prosinec 2019

 

 

Home ] Novinky ] Aktuálně ] OBCHOD ] [ Cesta k TT a N ] TT    1:120 ] N    1:160 ] Z    1:220 ] H0    1 : 87 ] Velikosti S a 0 ] 1 : 32 a větší ] Magne-Matic ] Pára a lodě ] Materiály ] Krajina ] Stromy ] Kolejiště ] Skutečné dráhy ] Pečky - Kouřim ] Odlitky a spol. ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.