|
Povšechně o projektu "Cesta k menším měřítkům"zpracování vývoje velikostí TT a N - cíle, metody, historie, změny, výzvyCesta k menším měřítkům je název práce, která se snaží postihnout poválečný vývoj modelové železnice směrem k menším měřítkům - fakticky jde hlavně o vznik modelových velikostí TT a N. Tvůrčí metodou je shromažďování starých modelů (ať už vlastních, nebo zapůjčených) a dalších materiálů, a jejich zařazení do historických souvislostí. Jde tedy o sběr měkkých dat a jejich následnou systematizaci. Výstupem jsou jednak výstavy v klubu železničních modelářů v Pečkách, jednak tyto stránky. Ale ani výstavy, ani stránky, neposkytují celkový obraz práce. Je toho na knihu, ale stěží to někdy dopracuji do takové úrovně dokonalosti, aby stálo zato ji vydat, postupuji velmi zvolna.
věcný rozsahCílem je postihnout všechny podstatnější výrobce modelů drážních vozidel v měřítku menším než H0 v příslušném období. Kromě toho jsou zahrnuti i malosérioví výrobci, pokud jsou k nim dostupné nějaké rozumné podklady. Výrobce zabývající se pouze příslušenstvím ponechávám stranou, ale samozřejmě mohou být v souvislostech zmíněni. Nástup velikosti Z je důležitým milníkem sledovaného vývoje a nutně musí být do této práce zahrnut. Hodlám se ale věnovat spíše velikostem TT a N. V přehledu značek jsou modely tříděny podle výrobců (resp. firem vyrábějících modely ve své režii). Kapitola importérů (nabízejících cizí modely pod vlastní značkou) je ale také zajímavá a především pro vývoj na americkém trhu dost důležitá. Proto jí bude časem věnován samostatný přehled (asi nikoliv vyčerpávající). Pozornost věnuji také vývoji strkacích vláčků, protože měly při vzniku menších měřítek důležitou roli (hranice mezi tím, co ještě patří k tématu modelů, a co už ne, je zde hodně nezřetelná). časový rozsahDůraz je kladen na období od konce druhé světové války (1945) do nástupu velikosti Z (1972), kdy došlo k nejzásadnějším událostem sledovaného vývoje. Období se ale tak nějak samo natahuje k novější době - bylo by chybou nezmínit některé zajímavé značky jen proto, že vznikly později. A navíc, od řady značek ani nemám starší modely k dispozici. Bude důležité zmínit i starší vývoj (před rokem 1945), kdy sice žádná podstatná výroba v menších měřítkách neprobíhala, ale někteří průkopníci malých vláčků dokázali ovlivnit následující vývoj podstatněji, než si dnes uvědomujeme. Aktuálně je období 1945-1973 zpracováno vyčerpávajícím způsobem (v tom smyslu, že přehled obsahuje všechny podstatné výrobce) a uvažuji o pozvolném pokračování dále, směrem k roku 1990, který je dalším významným milníkem (také) ve vývoji modelové železnice. místní rozsahRozhodně se chci na vývoj dívat celosvětově, jinak mi to ani nedává smysl. Velikost TT vznikla v USA, ale pak se přestěhovala do Evropy, a když ve všech svých působištích bezmála zanikla, nalezla útočiště v zemích pod ruskou okupací. Velikost N byla po výrobní stránce dlouho čistě evropskou záležitostí, ale bez obchodního úspěchu v USA by se nikdy neprosadila tak silně, jak se stalo. Nejde mi moc Asie, např. značka Tomy není ještě dnes (konec r. 2020) zapracována, ale vím o tom. V naší zemi je mnoho sběratelů vláčků, kteří doma chovají neobyčejně podrobné sbírky modelové železnice pocházející z NDR. Nehodlám jim lézt do zelí a nehodlám se pouštět až do takových podrobností jaké oni sledují. Dosažení jakéhosi světového nadhledu si cením více. kořeny projektuV 80. letech jsem se věnoval modelům velikosti TT (z NDR) a později (z nedostatku jiného) jsem přibral také N. V roce 1990 se svět otevřel a velikost TT stagnovala tak hrozně, že jsem na ni zanevřel a více se zaměřil na N. Starým a nápadně nedokonalým modelům jsem se tehdy vyhýbal a ty méně nedokonalé upravoval. V další životní etapě jsem se zaměřil na modelování lidí a dosáhl v tom jistých úspěchů (naši kluci). Když jsem pak zase našel trochu času ponořit se do sbírek, zjistil jsem, že hodně modelů je vlastně už docela dost starých. A když jsem se poohlížel po kouscích, které mi kdysi chyběly ke spokojenosti, objevil jsem, že se většinou dají snadno dokoupit. Tu a tam jsem si nějaký starý kousek pořídil a pochopil jsem, jak zajímavé jsou ty nejstarší, hrubě nedokonalé. Pak se zrodil plán na výstavu v červnu 2019 v Pečkách. vývoj projektuPo prvních výstavách pokračovalo jak shromažďování, tak zpracování exponátů. Výstavy se v dalších měsících a letech opakují v menším rozsahu a s mírně obměňovanými exponáty (např. na podzim 2019). Přibyla také tato internetová prezentace. Téma je nyní více propracované, ale cíl se nijak podstatně nemění. návaznost na jiné práceVzorem je určitě kniha Ludvíka Losose: "Železniční hračky minulosti", která se věnuje nejstarší historii hračkových a modelových vlaků. Můj přístup k věci je sice poněkud jiný, ale kdyby moje práce jednou sloužila jako jakýsi třetí díl k této knize, byl bych spokojen. Hypotetický druhý díl by byl věnovaný velikosti H0 a jistě ho vytvoří někdo jiný. Historie velikosti H0 je zajímavá v tom ohledu, že překlenuje technologickou historii od klasických plechových vlaků k moderní době. Velká měřítka v době nástupu plastů na čas bezmála zanikla a malých měřítek se staré techniky dotkly jen okrajově. H0 to v sobě má všechno naplno, tak se někdo snažte! spolupráceCelkem rád se s někým o tématu pobavím a najdete-li zjevnou chybu, určitě napište. Nemám moc času na věci pracovat a přibývá mi to pomalu. Nezpracovaného materiálu mám hodně. Pokud mi pošlete nějaké nevyžádané doplňující podklady, pravděpodobně je nevyužiji, protože mám dost svých. Nemyslím to nijak ve zlém, prostě není čas.
Velká část mých stránek spinká, ale tady se čas od času pracuje, tak to sledujte.. |
|
|