g
CCS

 

Centralia Car Shops

Severoamerické osobní vozy ve velikosti N

 

Jakožto autorizovaný prodejce InterMountain Railway Company nabízím i sestavené vozy Centralia Car Shops (CCS), které IRC distribuuje (podrobněji níže).

typ řada katalogu výroba od roku poznámka
osobní vozy lůžkový s 13 dvoulůžkovými oddíly 6860    
lůžkový s 18 jednolůžkovými oddíly 6880    
lůžkový vůz Pullman Standard 4-4-2 6800    
lůžkový vůz Pullman Standard 6-6-4 6550    
lůžkový vůz 10-5 Pennsylvania 6840    
osobní vůz P85 Pennsylvania 6530    
služební vozy CA-3, CA-4 a CA-5 6060-6070    

Pokud nerozumíte označení, jako je "4-4-2" nebo "6-6-4", tak si přečtěte povídání o severoamerických spacích vozech.

osobní a služební vozy

CCS se specializuje na osobní a služební vozy. Zabývá se především dráhami procházejícími okolím sídla výrobce (v blízkosti Chicaga je výběr rozhodně bohatý) a dráhami západu USA, ale sortiment přiměřeně doplňuje i o další rychlíkové vozy (například P85 PRR). Na začátku roku 2008 bylo v sortimentu šest typů rychlíkových vozů (všechny jsou zde popsány), další modely se připravovaly.

o firmě Des Plaines Hobbies a o značce Centralia Car Shops

Des Plaines Hobbies je modelářský obchod nacházející se ve městě Des Plaines, ve státě Illinois (to jméno je francouzské, stejně jako mnohá jiná v této části Ameriky a znamená prostě pláně). Obchod má značné ambice modely nejen prodávat, ale také vyrábět a stál u zrodu několika výrobních řad modelů. Na počátku devadesátých let zahájil majitel Des Plaines Hobbies spolu s dalšími dvěma partnery výrobu stavebnice služebního vozu ve velikosti H0. Předlohou byl služební vůz dráhy Illinois Central. Tyto vozy si IC vyráběla ve vlastních dílnách, které měla ve městě Centralia (rovněž ve státě Illinois) a podle těchto dílen byla pojmenována celá nová řada modelů zahájená touto stavebnicí.

V současnosti (2008) je Centralia Car Shops zcela ve vlastnictví Des Plaines Hobbies. CCS vyrábí stavebnice osobních a služebních vozů ve velikostech N a H0 a Des Plaines Hobbies je prodává. Vozy je ale možné získat i v sestavené podobě. Většina sestavených vozů vzniká ve spolupráci firem CCS a Intermountain. Intermountain zajišťuje sestavování vozů v Číně a zkompletované vozy pak distribuuje. Dochází tak k zajímavé situaci, kdy modely v podobě stavebnice prodává jedna firma a tytéž modely sestavené jiná firma.

Kromě stavebnic CCS vyrábí Des Plaines Hobbies ještě modely a díly pro velikosti S a 0 pod značkami S Scale America a 0 Scale America.

o modelech CCS

Modely CCS jsou nabízeny jako stavebnice, nebo jako hotové vozy. Protože jsem stavebnici CCS nikdy neměl v ruce, zato hotových vozů celou řadu, platí toto moje vyjádření hlavně pro hotové vozy velikosti N distribuované firmou Intermountain. Obecně totiž platí, že z kvalitní stavebnice lze postavit perfektní model, ale když je na stavebnici vyžadující přesnou ruční práci založena tovární výroba modelů, často se projeví různé montážní nedokonalosti.

Vozy CCS mají obvykle vozovou skříň slepenou z bočnic, čelnic, podlahy a střechy, a právě spoje těchto hlavních dílů se někdy tak docela nesejdou (jak je vidět například na obrázku níže na této stránce). Na skříň jsou pak dolepeny další detaily - především jsou to přechodové měchy (velice zajímavé - viz níže) a různé drobnosti na spodku vozu (vzduchojemy apod.). Spodky vozů nejsou zpracovány příliš detailně, ale těch několik dolepovaných dílů je po zakoupení modelu vhodné zkontrolovat, a pokud řádně nedrží, tak je doporučuji ulomit a přilepit důkladněji, jinak při provozu vozů hrozí jejich ztráta. Také interiérem vozů se CCS nijak zvlášť nezabývá.

Vozy používají dílem podvozky Micro-Trains, dílem podvozky (patrně) vlastní výroby. Ty mají velice pěkně zpracované masky, dokonce možná detailněji než obdobné podvozky Micro-Trains. To je částečně dáno jejich výrobní metodou - tak jako vozové skříně, jsou i podvozky lepené z více dílů a detail s brzdovým válcem (umístěným na vnější straně podvozku) je dokonce zvlášť dolepovaný. Tyto podvozky jsou navíc osazeny pěknými kovovými dvojkolími. Nepovedeným detailem je zavěšení spřáhla. Podvozky mají nastavitelnou délku vyložení spřáhla, spřáhlo se ve zvolené poloze zajišťuje šroubkem, který je zašroubován do jakési plastové destičky, která se snadno rozlomí. Není to sice nenahraditelná ztráta, ale je to zbytečná práce navíc. Podvozky CCS jsou také ošizené o čelníky, inu co není vidět...

Většina modelů CCS představuje vozy, které ve velikosti N od jiného výrobce koupit nelze a tak jsou i přes některé nedostatky nenahraditelné. Nejsou zas až tak špatné, kvalitu ostatně můžete posoudit na fotografiích, které jsou publikovány u popisů jednotlivých typů. A navíc - kvalita trochu kolísá, takže když budete mít štěstí na vůz, který lepila šikovnější Číňanka, dostanete do rukou docela pěkný model.

Novinky CCS ohlášené na rok 2008 mají v přípravě výroby značné zpoždění. Prý je to způsobeno zásadním přepracováním celé jejich koncepce a máme prý (v roce 2009) očekávat vozy o třídu lepší.

přechodové měchy

Velmi pozoruhodným detailem společným pro všechny rychlíkové vozy CCS jsou přechodové měchy. Ty jsou totiž částečně funkční. A to přesto, že jsou vyrobeny z plastových výlisků. Každý měch sestává ze dvou, zčásti do sebe vsunutých rámečků spojených šikmým táhlem. Táhlo u modelu funguje jako pružina a zajišťuje funkčnost měchů.

Jak moc věrohodně budou měchy na modelu fungovat záleží hlavně na vysunutí spřáhla (a to zase záleží na minimálních poloměrech oblouků na kolejišti). Z výroby mají vozy spřáhla hodně vysunutá (aby bezproblémově jezdily kdekoliv) a měchy spojených vozů se jen lehce dotýkají v horní části. S každým zkrácením spřáhel se měchy dostávají více do záběru - zlepšuje se modelový vzhled, ale mezi vozy vznikají také nové síly, které mohou ovlivnit jízdní vlastnosti soupravy.



Obrázky ukazují měchy spojených vozů shora a z boku. Vozy jsou ve stavu z výroby a mají tedy hodně dlouhá spřáhla a měchy se jen lehce dotýkají v horní části. Při pohledu shora to už ale vypadá zajímavě. Obrázky také dokumentují rozdílnou kvalitu sestavení vozů. Porovnejte si dolní rohy bočnic obou vozů na horním obrázku. Levý vůz patří k povedenějším, pravý se bohužel trochu rozlézá.

Informace o aktuální nabídce lokomotiv a o jejich cenách naleznete v ceníku amerických modelů velikosti N.

nahoru
AC-12 SP
F7
SD40T-2
SD45T-2
Vysokostěnný
Vysokostěnný
Chladící SF
Výsypný válcový
Výsypný ACF
Dvojkolí
CCS

Lůžkový 13
Lůžkový 18
PS 4-4-2
PS 6-6-4
10-5 PRR
P85 PRR
Služební CA-3

 

 

Home ] AC-12 SP ] F7 ] SD40T-2 ] SD45T-2 ] Vysokostěnný ] Vysokostěnný ] Chladící SF ] Výsypný válcový ] Výsypný ACF ] Dvojkolí ] [ CCS ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.