Výstava v Pečkách
24.-26. června 2019
první řádná výstava
z cyklu "Cesta k menším měřítkům", o počátcích velikostí TT a N
Výstava o vývoji
modelových velikostí TT a N, od války, do vzniku velikosti Z (1972), lehce
přetažená za ten rok, byla součástí pravidelné výstavy
klubu železničních modelářů v Pečkách. Představena byla řada modelů více než dvou desítek
značek, které zahájily výrobu v uvedeném období. Modely byly shromážděny od
několika sběratelů, od každé firmy alespoň několik kusů, co možná
nejstarších, nebo nějak zajímavých (ale kde nebyly k dispozici modely staré,
použili jsme alespoň novější). K tomu stručný text o historii výroby.
Je pravda, že již na
konci roku 2018 předcházela menší expozice na toto téma, ale ta byla jen takovým
nahozením tématu. V červnu 2019 již mělo být vše přehledně uspořádáno. Nakonec
se ale ani do tohoto termínu nepodařilo úplně ke všem firmám
zajistit dost dobré exponáty. Také texty mohly být ještě lepší. V sobotu byla výstava dopracována do lepší podoby, než jak
vypadala v pátek. Ale vlastně to nebylo úplně špatné. V dalších letech se
výstava v různých obměnách opakovala.
Toto je stručná
reportáž pouze o této jedné výstavě. Většina fotografií je k vidění i na jiných
stránkách, ale jsou zde i některé jinde nepoužité. Nejsou zde opakovány texty a ani s
fotografiemi jsem se moc nemazal (byly bez velkého snažení pořízeny až po
skončení výstavy 1.6.) Fotografie tedy zachycují finální podobu výstavy, až na
značky Kadee a Märklin, které byly v tu chvíli už uklizené.
H.P. Products, Jewel Models... tady začínají dějiny velikosti TT.
H.P. Products
H.P. Products
Z nejstarší produkce Rokalu.
Rokal.
Rokal.
Rokal.
Triang - britské TT ("3mm scale").
Boadicea.
Triang TT.
Triang TT nahoře a Arnold N dole.
Zeuke - dederónská klasika.
Výrobě velikosti TT předcházela u Zeukeho nulka (otočený vůz v pozadí).
Lone Star - vzadu ještě jen strkací vláčky (britská vozidla), vepředu již
počátky funkční velikosti N.
Lone Star přinesl také první americké eNko.
Lone Star, vpravo Rail Route.
Arnold - tyto počátky velikosti N jsou u nás známější.
Arnold - průkopník velikosti N.
Čtyři generace lokomotiv řady V 200 / 221 DB od Arnoldu, každá jiná.
A ještě jednou.
V Americe výrobky Arnold krátce distribuovala firma Revell pod značkou Revell Rapido.
Výrobky firmy Herr jsme nacházeli v katalogu Zeuke.
Majorette - Rail route - zajímavé strkací vláčky tak trochu mimo hlavní směr vývoje. Měřítko bylo
1:143.
Lone Star a Majorette.
Minitrix
Původní spřáhla na vozech Minitrix.
Minitrix.
Minitrix.
Dvoumotorová E03 001 DB.
Minitrix - americké a britské modely (americké nákladní vozy jsou spíše Roco).
Swisstoys byla (spíše malosériová) výroba vozů podle švýcarských předloh.
Velikost N se podle dostupných pramenů dělala již od roku 1964.
Kato - jeden z největších světových výrobců modelové železnice - začínal pod
názvem Sekisui.
Kato vyrábí modely japonské (zde) evropské a americké (na předchozím obrázku).
Kato
Italská Lima se zaměřila na levnou výrobu ve velkém. Její výrobky neměly
pověst kdovíjaké kvality, ale ve své době patřila k největším výrobcům modelové
železnice na světě. Vyráběla modely evropské, britské i americké a jako snad
jediný výrobce mimo Asii také jednu japonskou jednotku.
Funkční modelovou železnici na rozchodu 9 mm dodávalo Roco již od roku 1965,
byla to ale úzkorozchodka H0e. Opravdové eNko přišlo až roku 1967. Expozici
značky Roco jsem ale dost odbyl.
Rivarossi.
Francouzská lokomotiva v popředí zůstávala po mnoho let jediným modelem
jiné než německé (přitom evropské) parní lokomotivy ve velikosti N.
Bachmann se stal po firmě Kato dalším výrobcem velikosti N, který sídlí mimo Evropu.
Byl to první výrobce se sídlem v Americe, výroba ale probíhala v Hong-Kongu.
Bachmann (lokomotiva vpředu má vyměněná spřáhla).
Také značka Fleischmann byla na výstavě dost odbyta.
Röwa - velikost TT obohatila o jediný vůz.
Ibertren - španělské eNko.
Španělé vyráběli velikost N také ve tříkolejnicovém provedení.
Tříkolejnicová výhybka Ibertren 3N.
Firmou Ibertren výstava končila.
Na
podzim roku 2019
se tato výstava opakovala, část exponátů byla ponechána a část byla vyměněna za
nové kousky.