Výstava 2019

 

 

Výstava v Pečkách 24.-26. června 2019

první řádná výstava z cyklu "Cesta k menším měřítkům", o počátcích velikostí TT a N

Výstava o vývoji modelových velikostí TT a N, od války, do vzniku velikosti Z (1972), lehce přetažená za ten rok, byla součástí pravidelné výstavy klubu železničních modelářů v Pečkách. Představena byla řada modelů více než dvou desítek značek, které zahájily výrobu v uvedeném období. Modely byly shromážděny od několika sběratelů, od každé firmy alespoň několik kusů, co možná nejstarších, nebo nějak zajímavých (ale kde nebyly k dispozici modely staré, použili jsme alespoň novější). K tomu stručný text o historii výroby.

Je pravda, že již na konci roku 2018 předcházela menší expozice na toto téma, ale ta byla jen takovým nahozením tématu. V červnu 2019 již mělo být vše přehledně uspořádáno. Nakonec se ale ani do tohoto termínu nepodařilo úplně ke všem firmám zajistit dost dobré exponáty. Také texty mohly být ještě lepší. V sobotu byla výstava dopracována do lepší podoby, než jak vypadala v pátek. Ale vlastně to nebylo úplně špatné. V dalších letech se výstava v různých obměnách opakovala.

Toto je stručná reportáž pouze o této jedné výstavě. Většina fotografií je k vidění i na jiných stránkách, ale jsou zde i některé jinde nepoužité. Nejsou zde opakovány texty a ani s fotografiemi jsem se moc nemazal (byly bez velkého snažení pořízeny až po skončení výstavy 1.6.) Fotografie tedy zachycují finální podobu výstavy, až na značky Kadee a Märklin, které byly v tu chvíli už uklizené.


H.P. Products, Jewel Models... tady začínají dějiny velikosti TT.


H.P. Products


H.P. Products


Z nejstarší produkce Rokalu.


Rokal.


Rokal.


Rokal.


Triang - britské TT ("3mm scale").


Boadicea.


Triang TT.


Triang TT nahoře a Arnold N dole.


Zeuke - dederónská klasika.


Výrobě velikosti TT předcházela u Zeukeho nulka (otočený vůz v pozadí).


Lone Star - vzadu ještě jen strkací vláčky (britská vozidla), vepředu již počátky funkční velikosti N.


Lone Star přinesl také první americké eNko.


Lone Star, vpravo Rail Route.


Arnold - tyto počátky velikosti N jsou u nás známější.


Arnold - průkopník velikosti N.


Čtyři generace lokomotiv řady V 200 / 221 DB od Arnoldu, každá jiná.


A ještě jednou.


V Americe výrobky Arnold krátce distribuovala firma Revell pod značkou Revell Rapido.


Výrobky firmy Herr jsme nacházeli v katalogu Zeuke.


Majorette - Rail route - zajímavé strkací vláčky tak trochu mimo hlavní směr vývoje. Měřítko bylo 1:143.


Lone Star a Majorette.


Minitrix


Původní spřáhla na vozech Minitrix.


Minitrix.


Minitrix.


Dvoumotorová E03 001 DB.


Minitrix - americké a britské modely (americké nákladní vozy jsou spíše Roco).


Swisstoys byla (spíše malosériová) výroba vozů podle švýcarských předloh. Velikost N se podle dostupných pramenů dělala již od roku 1964.


Kato - jeden z největších světových výrobců modelové železnice - začínal pod názvem Sekisui.


Kato vyrábí modely japonské (zde) evropské a americké (na předchozím obrázku).


Kato


Italská Lima se zaměřila na levnou výrobu ve velkém. Její výrobky neměly pověst kdovíjaké kvality, ale ve své době patřila k největším výrobcům modelové železnice na světě. Vyráběla modely evropské, britské i americké a jako snad jediný výrobce mimo Asii také jednu japonskou jednotku.


Funkční modelovou železnici na rozchodu 9 mm dodávalo Roco již od roku 1965, byla to ale úzkorozchodka H0e. Opravdové eNko přišlo až roku 1967. Expozici značky Roco jsem ale dost odbyl.


Rivarossi.


Francouzská lokomotiva v popředí zůstávala po mnoho let jediným modelem jiné než německé (přitom evropské) parní lokomotivy ve velikosti N.


Bachmann se stal po firmě Kato dalším výrobcem velikosti N, který sídlí mimo Evropu. Byl to první výrobce se sídlem v Americe, výroba ale probíhala v Hong-Kongu.


Bachmann (lokomotiva vpředu má vyměněná spřáhla).


Také značka Fleischmann byla na výstavě dost odbyta.


Röwa - velikost TT obohatila o jediný vůz.


Ibertren - španělské eNko.


Španělé vyráběli velikost N také ve tříkolejnicovém provedení.


Tříkolejnicová výhybka Ibertren 3N.


Firmou Ibertren výstava končila.

Na podzim roku 2019 se tato výstava opakovala, část exponátů byla ponechána a část byla vyměněna za nové kousky.

nahoru
O projektu
Výstava 2018
Výstava 2019
Prosinec 2019

 

 

Home ] O projektu ] Výstava 2018 ] [ Výstava 2019 ] Prosinec 2019 ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.