Výstava v Pečkách
v prosinci 2019
pokračování cyklu "Cesta k menším měřítkům", o počátcích velikostí TT a N
Prostory, kde byla
umístěna výstava Cesta k menším měřítkům zůstaly přístupné i v době
podzimních výstav
klubu železničních modelářů v Pečkách.
Část expozice byla ponechána na místě, něco málo bylo obměněno. Celkový rozsah
byl menší. Při fotografování, ke kterému došlo v prosinci, jsem se soustředil
jen na některé značky, především na ty, kde se instalace změnila.
Toto je stručná
reportáž pouze z podzimních výstav roku 2019. Celkový přehled o vývoji malých
měřítek vám lépe poskytne úvodní stránka tohoto cyklu.
První železnice, která se svou velikostí blížila tétéčku se objevila roku
1945 ve Švýcarsku. Wesa má ale rozchod 13 mm..
Wesa.
Švýcarská vozidla, ke kterým patří Re 4/4 byla doplněna menším mezinárodním
programem.
Re 4/4 SBB-CFF (Wesa).
První pokus o velikost TT u firmy Roco nastal počátkem 60. let - nedá se moc
zjistit, kdy přesně, v žádném katalogu z té doby se tyto výrobky nevyskytují (Roco
do té doby vyrábělo jen plastikové modely tanků a vojenské techniky).
Tenkrát byly nabízeny dvě vlakové soupravy - osobní (Roco 3401) a nákladní (Roco
3402), se stejnou lokomotivou (ř. 181 BBÖ) bez pohonu. Na výstavu zapůjčené sady
ale nesly shodné katalogové číslo 3402, to je zvláštní, protože jejich přebal je
různě dlouhý.
Detail osobní soupravy Roco TT.
První vláčky TT byly vyrobeny podobně jako ty tanky - všechny díly z plastu,
konstrukce ne příliš bytelná. Působilo to dojmem nedokončeného vývoje. Roco
zjevně zatím nemělo součástky na zprovoznění - motory, převody,
elektroinstalaci, ale ani dostatečně funkční spřáhla a dvojkolí. Firma ale
přehodnotila své plány a pokračování vývoje velikosti TT zastavila. O několik
roků později začala vyrábět (již funkční) modelovou železnici na sousedních
rozchodech.
Roco TT.
Roco TT.
Pokud jde o malá měřítka, Roco se později pustilo do velikosti N (vpravo).
Piko - východoněmecký výrobce, který má nezpochybnitelné zásluhy na rozšíření
velikosti N u nás.
Nejstarší výrobky měly zobáčková spřáhla britského typu.
Piko.
Piko.
Vrcholem produkce Pika byla lokomotiva ř. 55 DR (zde jako řada 040 D SNCF).
Od roku 2008 se Piko k velikosti N vrátilo, jako první se tehdy objevily
modely podle francouzských železnic.
Peco pro velikost N vyrábělo dlouhá léta jen britské nákladní vozy (a
špičkové kolejivo pro celý svět).
Britské nákladní vozy z období "velké čtyřky".
Röwa vyráběla špičkové modely ve velikostech N, TT i H0 a krátký čas také
pokračovala ve výrobě značky Rokal.
Špičkové modely měly velmi pozoruhodné krabičky, kde vozidla stála na
plastových kolejích.
Velikost TT Röwa obohatila o jediný vůz.
Tentýž vůz ve velikostech N a TT. Později vozy vyrábělo Roco - ve velikosti N
hned po převzetí nástrojů a ve velikosti TT až po letech (rozmazaný vůz s
kontejnery P&O vpravo vzadu).
Röwa N a TT.
Grahamfarish je britským národním výrobcem modelové velikosti N. Jde o
britské N, které zachovává rozchod 9 mm, ale pracuje s měřítkem 1:148.
Modely z období "velké čtyřky".
Grahamfarish.
Grahamfarish.
Na rok 2020 se
očekávalo, že zase nějakou výstavku vytvořím. Chtěl jsem rozpracovat některé z výše zmíněných značek
do podrobnější podoby, ale stanné právo výstavy zrušilo.