Zkušenosti

 

 

Zkušenosti s pojezdem pro motorový vůz řady M 152.0 / 810

Zde jsou uveřejněny ohlasy, které jsem získal od uživatelů pojezdů.

Jan Toufar:

Na pojezdu se mi líbí, že je robustní, že má kovové šasi i převody. Je to sice hlučnější, zato však očekávám dlouhou životnost. Dílenské zpracování mi při zběžném pohledu připadá slušné. Kladně hodnotím, že motorek není napevno přilepen. Setrvačníky jsou poměrně malé a protože jejich účinek je funkcí kvadrátu poloměru, mohlo by se zdát, že nemají velký vliv na jízdní vlastnosti. Dělali jsme pokusy, kolik pojezd ujede bez napájení a porovnávali ho s jinými vozidly. Sergej ujel při rychlosti odpovídající našemu nominálnímu (možná trochu menšímu) napětí setrvačností vzdálenost cca 5.5 pražce, M 152.0 ujela 4 pražce, parní lokomotiva 455.2 ujela 3 pražce, naše stará M 152.0 (která ovšem jede mnohem pomaleji) jen asi 0,5 pražce, pokud jsem zkoušel nějakou Bobinu, tak myslím 2 pražce. Z toho je vidět, že setrvačník význam má. V praxi tomu přičítám pozitivní vliv na problematických úsecích. Na místě, kde opravdu chybí kousek napájení, se mašinky často zastavují. A to i mašinky, které mají asi tak stejný celkový rozvor, jako M 152.0, ale více náprav (více šancí mít kontakt). Tyto mašinky (např. Hektoři) se tam zastavují, ale nový M 152.0 jen zpomalí a jede dál.

Někdo možná zalituje, že jedna náprava není kyvná, aby byl zabezpečen trvalejší styk kola s kolejnicí. To je jistě pravda, avšak to by to už nemohlo být za tu cenu.

K rychlosti modelu: Jezdí tak 80% rychlosti nového Tilligova Sergeje nebo nové 455.2. Víc nových strojů nemáme a naše staré páry BTTB jezdí mnohem pomaleji. Při našem běžném provozním napětí mezi 9 a 10V to odhaduji na rychlost kolem 80 - 90 km/h. Ale je to velmi hrubý odhad. To je asi víc než je zdrávo, ale je-li maximální rychlost Sergeje 100 km/h a u M 152.0 80 km/h, pak je poměr 80% právě akorát. Rychlost je na napájecí napětí dost citlivá. Prahové napětí, kdy se porovnávaná vozidla pohnou je prakticky stejné. M 152.0 při nejmenší rychlosti občas zůstane stát před nějakou nerovností, kterou Sergej přejede, ale to se dá čekat. Má mnohem větší kola a má jich poněkud víc. Staré (neprofilové) angličany přejíždí spolehlivě. Myslím tím, že nevykolejuje. (Samozřejmě divoce skáče, ale to musí. Má malá kolečka a konstrukce angličana je mizerná).

Když to shrnu, jsme spokojeni, nebrbláme, spíš si libujeme.

Pavel Štěpánek:

Zkušenosti mám vcelku pozitivní. Zástavba do stavebnice byla celkem bez problémů, jen mě to stálo trošku měření a přemýšlení, co z podlahy vyřezat (náčrtek by neuškodil). Jízdní vlastnosti jsem testoval na přímé, v extrémních obloucích (R286) i na výhybkách (ale jen EW3). Jezdilo to dobře, plynule, klidně. Větší jízdní zatížení na model ale teprve čeká. Nejvíc práce mi dala jen úprava pro digitalizaci (musel jsem odpájet sběrače od motoru, otočit je a na druhé straně jsem na jejich připájení udělal můstek z kuprextitu, který současně nese i dekodér), ale to asi nebude nejčastější připomínka.
Závěr: investice nelituji, jsem spokojen.

 

nahoru
Zástavba
Zkušenosti

 

 

Home ] Zástavba ] [ Zkušenosti ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.